روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ دي - شماره 4062

8گروه کالايي جديد مشمول قانون درج قيمت توليد شد

 وزارت صمت از 27 آذرماه، 14 گروه کالايي را مشمول درج قيمت توليد به جاي قيمت مصرف کننده بر روي کالا کرده بود که در در ادامه اين روند، 8 گروه کالايي جديد ديگر را نيز به اين فهرست اضافه کرد.
بنابر ابلاغيه وزارت صمت، از 1400/9/27، 8گروه کالايي و از 1400/10/4، 6گروه کالايي مشمول درج قيمت توليد به جاي قيمت مصرف کننده بر روي کالا شده بودند. در ادامه اين روند، وزارت صمت 8 گروه کالايي جديد را به 14 گروه قبل اضافه کرده تا در فرايندي تدريجي به مرور طرح شفاف سازي قيمت از طريق درج قيمت توليدکننده برخي کالا‌ها اجرايي شود. به اين ترتيب، مصرف‌کنندگان قيمت‌هايي متفاوت و رقابتي را در فروشگاه‌ها احساس خواهند کرد. ضمنا بازرسان بر رعايت سود منطقي فروش نظارت دارند. به موجب دستور العمل صادر شده براي اجراي اين طرح موارد ذيل به اطلاع عموم و جامعه صنفي مي‌رسد: قيمت توليدکننده/ واردکننده درج شده بر روي کالا بايد عيناً منطبق با قيمت فروش بر اساس صورتحساب‌هاي صادره (فاکتور‌هاي فروش) باشد. هر گونه تخفيف بيش از 3درصد بايد با کاهش قيمت فروش توليدکننده درج شده بر روي کالا صورت پذيرد و تخفيف بيش از 3درصد خارج از قيمت درج شده بر روي کالا از مصاديق عدم رعايت ضوابط قيمت گذاري اعلامي از سوي سـازمان حمايت بوده و مي‌بايست از اين گونه اقدامات خودداري شود.  در مواردي از قبيل (مناسبت‌هاي ويژه، پايان سال، اعياد و …) و لزوم اعطاي تخفيف‌هاي مقطعي بيش از ميزان تعيين شده، واحد‌هاي مربوطه بايد نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل توليد، به منظور رصد نظارت بر اعطاي تخفيف واقعي به مصرف کنندگان اقدام کنند. حداکثر مبلغي که توسط مجموع حلقه‌هاي توزيعي از تأمين کننده تا مصـرف کننده مي‌تواند به قيمت توليدکننده/واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضريب سود پخش سراسري (10 درصد) و سود خرده فروشي منطبق با ضرايب خرده فروشي مصوب است.  در مواردي که توزيع کالا به صورت پخش سراسري نباشد مبلغ فوق به ميزان ضرايب سود مصوب مربوطه کاهش مي‌يابد.
 خرده فروشان مي‌بايست نسبت به نصب برچسب قيمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزينه‌هاي مجاز در چارچوب مصوبات اقدام نموده و همچنين درصد سود اعمالي را نيز بصورت شفاف درج کنند؛ لذا با عنايت به بند 23سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي مبني بر ضرورت «شفاف و روان سازي نظام توزيع و قيمت‌گذاري و روزآمدسازي شيوه‌هاي نظارت بر بازار» و همچنين ايجاد رقابت، تعديل و واقعي کردن قيمت‌ها، اصلاح نظام توزيع کالا و جلوگيري از سوء استفاده احتمالي ضروري است، کليه واحد‌هاي صنفي توزيع کننده از تاريخ 1400/10/19 از خريد کالا‌هاي انواع لنت ترمز، فيلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوينده، محصولات سلولزي، سس، رب، کنسروها، ترشيجات و ماکاروني بدون درج قيمت توليد کننده بر روي بسته بندي خودداري و نسبت به نصب برچسب قيمت فروش با لحاظ سود و هزينه‌هاي مصوب به منظور شفاف سازي اقدام کنند.  گفتني است؛ انواع آب ميوه، ماءالشعير، نوشابه‌هاي گازدار، غذاساز، نوشيدني ساز، چرخ گوشت و ماکروويو از تاريخ 1400/09/27 و پودر لباسشويي، دستمال کاغذي، پوشک بچه، يخچال فريزر، تلويزيون و ماشين لباسشويي از تاريخ 1400/10/04 نيز مکلف به درج قيمت توليد کننده بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه