روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد - شماره 3920

کاهش 21 درصدي خريد تضميني گندم

آسيب جدي خشکسالي به توليد

 مشاور عالي نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي از کاهش 21 درصدي خريد تضميني گندم خبر داد و گفت: در کنار خشکسالي، تعيين قيمت پايين براي خريد گندم، انگيزه کشاورزان را تحت تأثير قرار داده است.
سيد جعفر حسيني در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه ميزان خريد تضميني گندم تا روز چهارشنبه گذشته، به دو ميليون و 590 هزار تن رسيده بود، گفت: اين ميزان خريد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است.
وي درباره آخرين وضعيت پرداخت مطالبات گندمکاران نيز گفت: وجوه گندم کشاورزاني که تا 17 خرداد ليست آنها به بانک ارسال شده پرداخت شده است.
حسيني با بيان اينکه امسال وضعيت اقليم و خشکسالي آسيب جدي به توليد گندم به ويژه توليد گندم ديم وارد کرده است، افزود: در کنار اين مساله تعيين قيمت پايين براي خريد تضميني گندم، انگيزه کشاورزان را تحت تأثير قرار داد و پيش بيني‌ها حاکي از اين است که برخي از کشاورزان گندم خود را تحويل دولت نخواهند داد.
وي با اشاره به اينکه در سالجاري دولت مجبور است بخش زيادي از منابع ارزي را صرف واردات گندم کند، گفت: اگر دولتمردان ماه‌ها قبل که بخش خصوصي هشدار مي‌داد در تعيين قيمت گندم هوشيارانه عمل مي‌کردند، با چالش کمتري مواجه مي‌شديم.

يک مسوول در سازمان توسعه تجارت ايران:
200 ميليارد تومان براي حمل هوايي کالاي کشاورزي اختصاص يافت
 مديرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: حمايت از حمل هوايي محصولات کشاورزي فسادپذير در دستور کار ويژه اين سازمان قرار دارد و 200 ميليارد تومان امسال از محل يارانه براي سوخت حمل هوايي اين نوع محصولات اختصاص يافته است.
محمود بازاري در نشست ميز تخصصي توسعه صادرات محصولات راهبردي استان خراسان جنوبي (زرشک، زعفران، عناب) که در اتاق بازرگاني بيرجند برگزار شد، افزود: براي حمل هوايي محصولات کشاورزي فسادپذير امسال به جد پيگير هستيم و پارسال نيز يارانه‌اي در اين خصوص براي محصول زعفران پرداخت شد.
وي اظهار داشت: امسال 30 ميليارد تومان براي صادرات محصول زعفران اختصاص يافته است هرچند رقم پاييني است اما در اين زمينه بسته‌هاي حمايتي بازاريابي و جهش صادرات نيز به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.
مديرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: امسال رديفي در بند «م» تبصره يک قانون بودجه درخصوص محصول زعفران گذاشته شده است همچنين از محل يارانه سوخت 200 ميليارد تومان در اختيار ما قرار دارد که حمل هوايي کالاهاي کشاورزي فسادپذير را در دستور کار داريم.
وي عنوان کرد: طرح شناسه کيفيت زعفران که سال‌ها قبل توسط شوراي ملي زعفران پيگيري و اجرا شد با توجه به شرايط امروز بازار زعفران جزو ضروريات است و در اين خصوص در استان برنامه‌ريزي و در سطح مزارع زعفران امسال اين کار با همکاري شورا انجام شود.
بازاري افزود: اگر اين طرح ادامه داشت شايد همه مزارع زعفران زير پوشش قرار مي‌گرفت و حتما در طرح‌هاي صادراتي استان خراسان جنوبي بايد کار شود و آنچه در حيطه وظايف ماست به استان کمک خواهيم کرد.
وي گفت: روز گذشته در کارگروه توسعه تجارت خراسان جنوبي مصوب شد سند اقدامات توسعه محصولات راهبردي استان تهيه شود که اعتبار اين موضوع بخشي از محل منابع استان و بخشي نيز در سطح ملي است و در شوراي عالي صادرات در دستور کار قرار خواهيم داد.
مديرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: محصولات زرشک، عناب، زعفران، گياهان دارويي و حتي عسل در خراسان جنوبي از اهميت و جايگاه بالايي برخوردار است اما در همه اينها گرفتاري‌هاي منطقه‌اي و ملي داريم.
وي با بيان اينکه در بخش کشاورزي از جمله محصول زعفران با مشکل تعارض منافع مواجه شده‌ايم اظهار داشت: براي محصول زعفران ميز تخصصي تشکيل شده است اما مشکلات زعفران که بايد 80 درصد آن صادر شود با نگاه دولتي و برنامه دولتي حل نمي‌شود بنابراين تا به بخش خصوصي اعتماد نکنيم، کاري پيش نمي‌رود.
بازاري افزود: انتظار ما از وزارت جهاد کشاورزي اين است هر آنچه در محدوده روستا توليد مي‌شود درخصوص کاشت، داشت، برداشت و مسئوليت تام آن با جهاد کشاورزي است و بايد آن را مديريت کند.
وي با بيان اينکه بخشي از کار بازاريابي و بازارسازي براي محصولات برعهده دولت است گفت: از سال 80 تاکنون از هزار و 400 ميليارد تومان پولي که براي مشوق‌ها و يارانه‌هاي پرداخت کرده‌ايم بيش از 35 درصد مربوط به بخش کشاورزي بوده است. مديرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت ايران افزود: امسال نيز منابعي به اين منظور تخصيص پيدا مي‌کند همچنين در بخش‌هاي مختلف مشوق پيش‌بيني شده است.
وي گفت: در مورد خريد توافقي زعفران و زرشک اگر برنامه‌اي براي بازار و فروش نداشته باشيم دچار معضل بزرگي خواهيم شد که متاسفانه درخصوص زعفران با اين معضل مواجه شده‌ايم.
بازاري با تاکيد بر اينکه کشاورزي قراردادي يا کشت فراسرزميني با بخشنامه اجرا نمي‌شود افزود: برخي از صادرکنندگان زنجيره ارزش، کشاورزي قراردادي يا ساير موارد را دارند قبل از اينکه اين بخشنامه‌ها ابلاغ شود. وي گفت: بايد به بخش خصوصي که درگير مشکلات توليد و صادرات است، اعتماد کنيم و بر کيفي‌سازي محصول در مرحله توليد کار شود. بازاري با اشاره به اينکه در خراسان جنوبي نيازمند تمرکز صادرات به ويژه براي سه محصول استراتژيک هستيم اظهار داشت: در اين خصوص نياز نخست تامين زيرساخت‌ها است که بايد در سند الزامات توسعه صادرات مورد توجه قرار گيرد. وي بيان کرد: بايد براي محصولات استراتژيک خراسان جنوبي سند توسعه صنايع تبديلي در استان تهيه شود که سازمان‌هاي جهاد کشارزي و صمت بايد بر مبناي هدف‌گذاري براي توسعه صادرات استان اين سند را تهيه کنند. مديرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: برخي محصولات راهبردي استان در بازارهاي جهاني معرفي شده اما نياز به پشتيباني استان دارد، عسل ارگانيک و گياهي عناب و زرشک مي‌تواند برندي براي استان باشد که بخش دولتي بايد دغدغه‌مند عمل کند. وي افزود: براي محصولات استراتژيک استان ظرفيت ايجاد شده اما دستورالعمل‌هايي به‌گونه‌اي که محصول به طريق تشويقي به سمت استانداردسازي برود، طراحي نشده است. بازاري گفت: تعيين اولويت‌ها در بخش کشاورزي از اهميت زيادي برخوردار است و صادرات و کالاهايي که قرار است صادر شود تابع استانداردهاي ملي نيست لذا بايد اين موضوع مورد توجه واقع شود. وي تصريح کرد: سه محصول راهبردي خراسان جنوبي با وجود زحمات کشاورزان استان براي نگهداشت و رشد آنها بدون حتي نامي از اين استان بر محصولات در بازارهاي ملي و جهاني به فروش مي‌رسد. مديرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت ايران  با اشاره به وجود تعارض منافع بين بخش دولتي و خصوصي افزود: در استان بايد بخش خصوصي را باور داشته باشيم و ظرفيت‌هاي موجود توسعه يابد، همچنين بروکراسي‌هاي اداري کاهش يابد. وي بيان کرد: در آخرين جمع‌بندي که صنعت خوراک بتواند پنح درصد ظرفيت توليد خود را صادرات داشته باشد، اين پيشنهاد هفته آينده در مرکز تصميم‌گيري خواهد شد. خراسان جنوبي رتبه اول سطح زير کشت و توليد زرشک و عناب همچنين رتبه دوم توليد زعفران را در کشور دارد و اين سه محصول به عنوان محصولات راهبردي استان محسوب مي‌شوند.

معاون وزير و رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران خبر داد :
آغاز به کار سامانه ثبت فروش ريالي صادرات به ساير کشورها
 معاون وزير و رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران از آغاز به کار ثبت فروش ريالي براي صادرات به ساير کشورها که در بازه زماني 22 فروردين تا 16 مرداد 97 صورت گرفته خبر داد.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، «حميد زادبوم» با اعلام اين خبر، اظهار داشت: صادرکنندگاني که در بازه زماني 22 فروردين 97 تا 16 مرداد 97 به ساير کشورها، غير از عراق و افغانستان، فروش ريالي داشته‌اند، مي‌توانند نسبت به ثبت اوليه اطلاعات کوتاژهاي صادراتي خود در سامانه جامع تجارت اقدام کرده و همزمان مدارک و مستندات مربوط به فروش ريالي خود را به دبيرخانه کميته اقدام ارزي مستقر در دفتر توسعه خدمات بازرگاني ارائه دهند.
وي افزود: پس از انجام فرآيند تاييد کميته اقدام ارزي و متناسب با ثبت صورت گرفته، تعهدات ارزي اين گروه از صادرکنندگان رفع خواهد شد. رئيس کميته اقدام ارزي با قدرداني از اعضاي کميته اقدام ارزي و همچنين همکاران مرکز توسعه تجارت الکترونيکي و اداره صادرات بانک مرکزي گفت: صادرکنندگاني که بر اساس فراخوان دبيرخانه کميته اقدام ارزي، مدارک و مستتدات مربوط به دلايل فروش ريالي به ساير کشورها را در بازه زماني ياد شده به سازمان توسعه تجارت ايران تحويل داده‌اند نيز موظف به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت هستند. زادبوم همچنين تاکيد کرد: با توجه به اهميت موضوع و از آنجا که مفهوم صادرات با پول ملي هر کشور بر اساس قواعد تجارت بين‌الملل پذيرفته نيست، ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت به معناي رفع تعهدات ارزي نبوده و پس از بررسي و تاييد کميته اقدام ارزي و صرفا در خصوص فروش ريالي در بازه زماني 22 فروردين 97 لغايت 16 مرداد 97 رفع تعهدات ارزي اين دسته از صادرکنندگان انجام خواهد شد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه