روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد - شماره 3920

سخنگوي انجمن توليدکنندگان لوازم‌خانگي خبر داد؛

توسعه صادرات به کشورهاي منطقه، اروپا و آفريقا در دستور کار

  سخنگوي انجمن توليدکنندگان لوازم‌خانگي با بيان اينکه توسعه صادرات به کشورهاي منطقه، اروپا و آفريقا در دستور کار است، گفت: مهمترين موضوع موثر در صادرات لوازم‌خانگي، برندسازي است و در سال‌هاي گذشته کشورهايي همچون کره‌جنوبي، چين و ترکيه با حمايت از برندهاي بزرگ خود به موفقيت دست يافته‌اند.
«حميدرضا غزنوي» با اشاره به برنامه‌ريزي براي افزايش صادرات لوازم‌خانگي در سال جاري، افزود: امسال برخي شرکت‌ها حتي صادرات قطعات لوازم‌خانگي را به بعضي شرکت‌هاي اروپايي آغاز کرده‌اند.
وي بيان‌داشت: توسعه صادرات به کشورهاي منطقه و همسايگان، اروپايي و آفريقايي در دستور کار است.
به گفته اين مقام صنفي، اگر در زمينه قطعات لوازم‌خانگي سرمايه‌گذاري کرده و با تقويت کيفيت توليد، کار صادراتي نيز انجام دهيم، مزيت بيشتري خواهد داشت.
غزنوي ادامه‌داد: در کشور ما هنوز به بلوغ لازم در صنعت لوازم‌خانگي نرسيده‌ايم که به‌طور مثال دو يا چند برند اصلي در داخل ايجاد تا از طريق آنها زمينه صادرات را فراهم کنيم، اما اميد مي‌رود انجمن‌هاي مربوطه با هماهنگي، همدلي و همکاري بيشتر بتوانند زمينه اين کار را فراهم کنند.
وي با تاکيد مجدد بر برندسازي به عنوان مهمترين موضوع براي توسعه صادرات، يادآوري‌کرد: کشوري نظير کره‌جنوبي برندهاي زيادي دارد، اما بيشترين سرمايه‌گذاري براي صادرات و تسهيلات لازم را براي سه برند لوازم‌خانگي خود فراهم کرده و هر کالايي نيز صادر نمي‌کند.
پيشتر مديرکل صنايع برق، فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: پارسال 200 ميليون دلار صادرات لوازم‌خانگي داشتيم که اين رقم در سال جاري 600 ميليون دلار هدف‌گذاري شده است.
شرط حضور مجدد برندهاي خارجي در کشور
سخنگوي انجمن توليدکنندگان لوازم‌خانگي در ادامه با تاکيد بر اينکه موافق ورود سرمايه‌گذاري خارجي به کشور مشروط به انتقال فناوري‌هاي نوين و برتر هستيم، اظهار داشت: در عين حال، لابي شرکت‌هاي خارجي نيز براي حضور مجدد در بازار ايران بسيار قوي است و اينکه چقدر بتوانيم دست بالا را در مذاکرات داشته باشيم، بايد توليدکنندگان بزرگ کشور در صحنه حاضر باشند.
وي با اشاره به تضاد منافع توليدکنندگان و انجمن‌ها در برخي موارد، بر لزوم برگزاري سلسله نشست‌هايي بين آنها با حضور مسئولان دولتي تاکيد کرد تا به نقاط مشترکي در اين زمينه دست يابيم.
لزوم حفظ دستاوردهاي به دست آمده در زمان تحريم
به گفته اين مقام صنفي، وقتي جشن خودکفايي صنعت لوازم‌خانگي را برگزار مي‌کنيم، الزاماتي دارد که يکي از آنها حفظ دستاوردهاي به دست آمده در دوران تحريم است.
غزنوي خاطرنشان‌کرد: تنها در اين صورت است که سرمايه‌گذاران تشويق به حضور مجدد در عرصه مي‌شوند و ساخت داخل محصولات افزايش مي‌يابد، اما اگر ببينند دوباره راه واردات باز شده دلسرد مي‌شوند و سرمايه‌گذاري براي آينده کاهش مي‌يابد. وي تاکيد کرد: در اين راستا، رسانه‌ها نيز بايد شفاف‌سازي و کمک کنند و اگر کسي خواست برخلاف منافع ملي اقدامي انجام دهد اطلاع‌رساني کنند.
بررسي آمارهاي رسمي منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکي از توليد 179هزار و 600 دستگاه ماشين لباس‌شويي از ابتداي امسال تا پايان ارديبهشت‌ماه و رشد 40.9 درصدي آن در هم‌سنجي با پارسال است.
در دو ماهه نخست امسال 279 هزار و 600 دستگاه يخچال و فريزر در کشور توليد شد. آماري که گوياي رشد 29.6 درصدي اين محصول در مقايسه با مدت مشابه پارسال است.
توليد انواع تلويزيون نيز در اين مدت با ثبت رشد 25 درصدي به 149 هزار و 600 دستگاه رسيد.
همچنين کارخانجات داخلي در اين مدت 368 هزار و 100 دستگاه کولر آبي توليد کردند. آماري که در هم‌سنجي با سال گذشته حکايت از رشد 6.3 درصدي دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه