روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد - شماره 3920

مسافران پرحاشيه گمرک؛

محموله شترهايي که امکان ترخيص نداشت

 آنطور که معاون فني گمرک ايران مي گويد محموله شترهايي که اخيرا وارد گمرک شده بود ولي به دليل نقص اسناد و عدم تائيد منشا ارز امکان ترخيص نداشت، طي مذاکرات صورت گرفته جهت ممانعت از اتلاف اين حيوانات تحويل صاحب کالا شد.
جريان شترهاي قطري نيز مانند محموله هاي قبلي حيواناتي که به گمرک رسيده بودند، حواشي خود را داشت. ولي اعلام معاون فني گمرک ايران از اين حکايت دارد که اين حيوانات نيز در نهايت براي ممانعت از تلف شدن ترخيص و تحويل صاحب کالا شده اند.
ارونقي در اين رابطه توضيح داد که بامداد ديروز 11 کاميون حاوي 184 نفر شتر از مبدا قطر وارد بندر لنگه شده در حالي که هيچ يک از فرايند ورود کالا را طي نکرده بود و حتي ثبت سفارش آن امروز صادر شده است.
وي با بيان اينکه اين شترها حتي به گمرک اظهار نشده و کد رهگيري بانک جهت تائيد منشا ارز هم نداشت افزود: در اين شرايط امکان ترخيص اين حيوانات براي گمرک ايران وجود نداشت. اين مقام مسئول در گمرک ايران ادامه داد: اما با توجه به اينکه در دو روز آخر هفته به دليل تعطيلي، امکان انجام فرايند تجاري براي صاحب کالا وجود نداشت و با توجه به گرماي شديد احتمال تلف شدن اين حيوانات مطرح بود، با هماهنگي هاي صورت گرفته از سوي گمرک و اخذ مجوزهاي قانوني، محموله شترها نيز ترخيص و تحويل صاحب آن شد. به گفته ارونقي، صاحب کالا متعهد شده که ابتداي هفته آينده در اسرع وقت جهت انجام فرايند قانوني ترخيص شترهاي وارداتي اقدام کنند.  معاون فني گمرک ايران يادآور شد که از 184 شتري که به گمرک رسيد، يک نفر قبل از ورود و در مسير، تلف شده بود. گفتني است طي مدت اخير بارها محموله حيوانات از سوي واردکنندگان به گمرک رسيده ولي فرايند واردات را از قبل طي نکرده بودند؛ به طوري که فقط در حد ثبت سفارش بوده و ساير مجوزها از جمله کد رهگيري بانک صادر نشده بود و امکان ترخيص نداشت ولي به دليل شرايط خاص موجودات زنده و امکان تلف شدن، طي رايزني و دريافت تعهد با حواشي بسيار ترخيص شده بودند؛ از جمله آنها  گورخرهاي آفريقايي که بعد از ترخيص دو راس آن تلف شد، گوسفندان فرانسوي که با وساطت وزير کشاورزي ترخيص شدند و يا مسافري که سه چمدان خزنده آورده بود و در نهايت مرجوع شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه