روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد - شماره 3920

يک کارشناس اقتصادي مطرح کرد؛

نظام مالياتي را نمي توان تکه تکه اصلاح کرد

 موفقيت ماليات بر عايدي سرمايه در گرو نحوه محاسبه
کامران ندري اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما اجراي ماليات ناعادلانه است و متاسفانه سراغ کساني مي‌رويم که عملکرد شفاف و روشني دارند اما کساني که اطلاعات خود را پنهان مي‌کنند، از پرداخت ماليات فرار مي‌کنند.
کامران ندري در مورد ماليات بر عايدي سرمايه اظهار داشت: اين نوع ماليات درست است و پايه مالياتي را گسترش مي‌دهد، همچنين مانع سفته‌بازي در بازار مي‌شود. منتها مسئله اصلي نحوه اجراي آن است چون ما هميشه تورم بالايي داريم و بخشي از افزايش ارزش دارايي‌ها مربوط به نرخ تورم است. از همين روي نحوه محاسبه بايد به گونه‌اي باشد که اين تورم بالا در ماليات بر عايدي سرمايه لحاظ نشود.
وي ادامه داد: لذا نحوه محاسبه اين ماليات بسيار مهم است و بنده دقيقا نمي‌دانم که آيا نحوه محاسبه و بانک مالياتي شامل همه دارندگان مي‌شود يا خير و چه تمهيداتي براي آن انديشيده‌اند. لذا اگر به صورت درست اجرا نشود مي‌تواند آسيب‌زا شود.
اين کارشناس امور پولي و بانکي تصريح کرد: همچنين ممکن است اين ماليات بيشتر شامل افراد شناسنامه‌دار باشد يعني کساني که اطلاعات آنها در سازمان مالياتي موجود است و اين مي‌تواند تاثير منفي در بخش رسمي داشته باشد. در اين صورت کساني که اطلاعات خود را افشا مي‌کنند مشمول پرداخت غلط آن شوند. ندري با بيان اينکه نظام مالياتي ما معيوب است، اظهار داشت: ما ضعف بانک اطلاعاتي داريم و غير از اينکه سيستم مالياتي کامل نيست، پايه‌هاي مالياتي هم کامل نيستند. متاسفانه در کشور ما اجراي ماليات ناعادلانه است و متاسفانه سراغ کساني مي‌رويم که عملکرد شفاف و روشني دارند اما کساني که اطلاعات خود را پنهان مي‌کنند، از پرداخت ماليات فرار مي‌کنند. لذا اگر ماليات بر عايدي سرمايه اين مشکل را داشته باشد و براي آن راهکاري انديشيده نشود، نهايتا مانند ماليات بر خانه‌هاي خالي، تاثيرگذار و اثربخش نخواهد بود. وي ادامه داد: نظام مالياتي را نمي‌توان تکه تکه اصلاح کرد و بايد فکر جامع براي آن بکنيم تا هم قانون جامع مالياتي داشته باشيم و هم ساختار معيوب آن به ويژه در فقدان بانک جامع اطلاعاتي مناسب اصلاح شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه