روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد - شماره 3946

در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها رقم خورد؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بانک‎آینده با شرکت فولاد آتیه خاورمیانه

 تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بانک‎آینده و شرکت فولاد آتیه خاورمیانه با حضور اعضای هیات عامل و مدیران بانک و اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت، توسط نادرخواجه حقوردی معاون امور شعب و بازاریابی بانک آینده و عزیز قنواتی مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه به امضاء رسید.
به گزارش کائنات، این تفاهم‌نامه با هدف ارتقای سطح همکاری مشترک و حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی و کمک به اشتغال‌زایی و تسهیل ارتباط میان طرفین در حوزه ارائه خدمات بانکی و مالی بانک‎آینده به شرکت فولاد آتیه خاورمیانه‌، منعقد شد. مشارکت‌های مالی، ارائه تسهیلات ویژه در قالب طرح آینده‌داران، عرضه سبدهای متنوع تسهیلات و خدمات نوین بانکداری الکترونیکی به تمامی اعضا و کارکنان شرکت از دیگر موضوعات مطرح شده در این تفاهم‌نامه است. هم‌چنین، ارائه انواع خدمات بانکی در حوزه‌های مختلف از جمله: اعتباری، ارزی، بانکداری الکترونیکی و شرکتی در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

طبق اعلام سازمان هواپيمايي کشوري؛
افزايش قيمت بليت هواپيما
مورد تاييد وزير راه نيست
 سازمان هواپيمايي کشوري با اعلام اين‌که افزايش قيمت بليت هواپيما مورد تاييد وزير راه نيست،اعلام کرد: تشديد برخورد با ايرلاين‌ها اجحاف در حق مردم است.
سازمان هواپيمايي کشوري اعلام کرد: پس از افزايش نرخ بليت توسط شرکتهاي هواپيمايي در سال گذشته و دستور وزير راه و شهرسازي و رياست وقت سازمان هواپيمايي کشوري مبني بر لغو افزايش قيمت، براساس تصميمات شوراي عالي هواپيمايي کشوري در تاريخ 24 آبان ماه سال گذشته، افزايش نرخ بليت شرکت‎هاي هواپيمايي به ميزان 10 درصد نسبت به جدول نرخي اعلام شده توسط انجمن شرکت هاي هواپيمايي در خرداد ماه 1399 مصوب شد.
طبق ماده 161 قانون پنجم تبصره «ب» و ساري و جاري بودن آن در برنامه ششم توسعه، قيمت‌گذاري بليت هواپيما کاملا آزاد است، اما اين افزايش قيمت اعمال شده از سوي ايرلاين‌ها مورد تاييد سازمان هواپيمايي کشوري و وزير راه و شهرسازي نيست و تنها با تذکراتي که به شرکت‌هاي هواپيمايي داده شده قيمت بليت در مسيرهاي مختلف کاهش پيدا کرده‌است.
هر چند که با برخي شرکت هاي هواپيمايي برخوردهاي لازم صورت گرفت اما بايد توجه داشت که تشديد برخورد با اين شرکت‌هاي هواپيمايي به معناي لغو پرواز آنهاست که در واقع اين اقدام،  اجحاف در حق مردم و مسافران  است چراکه اگر جلوي پرواز ايرلاين‌ها گرفته شود ، عرضه و تقاضا از تعادل خارج مي‌شود. به هر حال به منظور ايجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا آن هم در شرايط کرونايي و وجود برخي محدوديت ها بحث افزايش نرخ هاي بليت هواپيما در شوراي عالي هواپيمايي مطرح و با نظر خود شرکت هاي هواپيمايي تصميم گيري لازم در اين خصوص اتخاذ خواهد شد.

رييس انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان؛
70درصد سيمان کشور را 15نفر خريدند
 رييس انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان گفت: 70درصد سيمان خريداري‌شده در يک سال گذشته در کشور در اختيار 15 نفر بوده است. رضا جمارانيان افزود: اسامي اين 15 نفر کاملاً مشخص است و بنده از واحد‌هاي نظارتي نظير سازمان بازرسي کل کشور و وزارت اطلاعات درخواست مي‌کنم به اين موضوع ورود کنند تا مشخص شود در 15 سال گذشته چه اتفاقي در صنعت سيمان افتاده است و چه‌کساني از اين صنعت بهره‌مند شده‌اند. مديرعامل شرکت سرمايه‌گذاري سيمان تأمين با بيان اينکه «هرجا از نظام عرضه و تقاضا خارج شديم و قوانين دستوري را جايگزين کرديم، به‌غير از رانت و فساد براي عده خاص، هيچ عايدي نه براي توليدکننده و نه براي مصرف کننده نداشت» اضافه کرد: عده‌اي با استفاده از اين رانت و ايجاد فساد، سيمان 16هزارتوماني را به مصرف‌کننده به‌قيمت 60 هزار تومان فروختند.

مديرکل امور بندري سازمان بنادر خبر داد؛
رشد 10درصدي ميزان عمليات تخليه و بارگيري بنادر ايران
تخليه و بارگيري 46ميليون تن کالا در سال 1400
 روانبخش بهزاديان از رشد 9,8 درصدي ميزان عمليات تخليه و بارگيري در بنادر کشور طي چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: ميزان عمليات تخليه و بارگيري در بنادر از ابتداي سال جاري تا پايان تيرماه، معادل 46.18 ميليون تن بود.
روانبخش بهزاديان با اشاره به اينکه ميزان عمليات تخليه و بارگيري در بخش کانتينري، فله خشک فله مايع، جنرال کارگو (کالاهاي عمومي و متفرقه) و مواد نفتي در بنادر کشور طي چهار ماهه نخست سال 1400 معادل 46,18 ميليون تن بود، اظهار کرد: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که معادل 42.07 ميليون تن بود، 9.8 درصد رشد داشته است.
مديرکل امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي بيان کرد: ميزان عمليات تخليه و بارگيري کالا طي چهارماهه نخست سال جاري در بخش کانتينري 6,66 ميليون تن، فله خشک 13.69 ميليون تن، فله مايع 1.47 ميليون تن، جنرال کارگو (کالاهاي عمومي و متفرقه) 6.89 ميليون تن و مواد نفتي 17.46 ميليون تن بوده که اين امر رشد 9.8 درصدي را ثبت کرده است.
وي در رابطه با ميزان عمليات تخليه و بارگيري کالا طي چهارماهه نخست سال گذشته در بخش هاي مختلف، خاطرنشان کرد: ميزان عمليات تخليه و بارگيري در بخش کانتينري 7,1 ميليون تن، فله خشک 14.18 ميليون تن، فله مايع 1.05 ميليون تن، جنرال کارگو (کالاهاي عمومي و متفرقه) 5.5 ميليون تن و مواد نفتي 14.23 ميليون تن بوده است.
بهزاديان افزود: ميزان عمليات تخليه و بارگيري در بخش فله مايع در چهار ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 39,8 درصدي، در بخش جنرال کارگو (کالاهاي عمومي و متفرقه) رشد 25.3 درصدي و در بخش مواد نفتي رشد 22.7 درصدي را تجربه مي کند. گفتني است ميزان عمليات تخليه و بارگيري در بنادر آبادان، اروندکنار، آستارا، امام(ره)، اميرآباد، انزلي، بوشهر، تياب، جاسک، چابهار، چارک، چوئبده، خرمشهر، دير، شهيدباهنر، شهيدرجايي، شهيدحقاني، فريدون کنار، قشم، گناوه، لنگه و نوشهر مدنظر قرار گرفته است.

رئيس کميسيون کشاورزي اتاق ايران؛
اختلاف 11 درصدي نرخ ارز نيمايي و بازار رانت ايجاد کرده است
 رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني ايران گفت: اختلاف 11 درصدي ميان ارز نيمايي و ارز واقعي موجب انحراف و رانت است و مشکلات زيادي را براي صادرکنندگان واقعي ايجاد مي‌کند.
علي شريعتي مقدم اظهار داشت: اختلاف 11 درصدي ميان ارز نيمايي و ارز واقعي موجب انحراف و رانت است و مشکلات زيادي را براي صادرکنندگان واقعي ايجاد مي‌کند.
رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران افزود: در اين بين حتي در فروش ارز نيز رقابت ميان ارزهاي پتروشيمي و ديگر ارزها در سامانه نيما و محدوديت‌هاي موجود در آن مشکلاتي را براي صادرکنندگان به وجود آورده که بايد براي رفع آن، فروش ارز صادراتي را در اولويت قرار دهيم. وي اضافه کرد: مشکلات توليد از جمله تأمين ارز نهاده‌ها بايد در اولويت باشد تا در صنايع پايين دستي مشکل نداشته باشيم.
شريعتي مقدم گفت: به نظر مي‌رسد که هيچ هماهنگي براي واقعي کردن اقتصاد کشاورزي در کشور وجود ندارد اين ايراد بسيار بزرگي است که اميدواريم دولت جديد در بدو کار به آن توجه کند البته دست اندرکاران دولت جديد در دوران مناظره‌ها گاه‌هاي بخش خصوصي و تشکل‌ها را دريافت و از آن استفاده کردند. وي گفت: مصوباتي وجود دارد که اگر صادرکنندگان تسويه ارزي خود را انجام دهند بايد بتوانند از مزاياي معافيت مالياتي سال 97 استفاده کنند که اگر اين مصوبات ابلاغ شود کمک کننده خواهد بود. رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني ايران گفت: گمرک و اتاق بازرگاني پذيرفتند که سامانه پويا براي قيمت‌هاي پايه صادراتي ايجاد کنيم و اتاق هزينه‌هاي آن را تقبل خواهد کرد. شريعتي مقدم گفت: توصيه‌ام به دولت جديد اين است که در تصميم سازي‌ها از ديدگاه‌هاي تشکل‌ها و بخش خصوصي استفاده کند. وي ادامه داد: با اين اقدامات اميدواريم تراز مثبت تجاري را در حوزه اقتصاد کشاورزي شاهد باشيم و در بخش‌هايي که صادرات کاهش يافته و يا متوقف شده بتوانيم اين بخش‌ها را فعال کنيم و بعد از آن به افزايش صادرات اقدام کنيم. شريعتي‌مقدم گفت: نکته ديگر اين است که بايد بتوانيم با افزايش راندمان قيمت تمام شده را کاهش دهيم و همچنين بايد به موضوع افزايش هزينه‌هاي توليد که چند برابر شده توجه شود همچنين به نقدينگي لازم در بخش کشاورزي، تأمين نهاده‌ها و نيز مشکلات موجود در صنايع بسته‌بندي نيز بايد توجه شود تا در نهايت متناسب با اين توجهات، قيمت تمام شده نيز کاهش يابد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه