روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد - شماره 3946

معاون بهره‌برداري شرکت فولاد مبارکه؛

فولاد مبارکه جزو معدود توليدکنندگان اسلب API در جهان است

 معاون بهره‌برداري شرکت فولاد مبارکه با بيان اين که فولاد مبارکه تنها فولادساز کشور در توليد اسلب API است، گفت: به غير از شرکت فولاد مبارکه که تنها شرکت فولادي در کشور با پتانسيل توليد اين نوع اسلب ويژه است، فقط کشورهايي که از نظر تکنولوژي فولادي در سطوح پيشرفته قرار دارند قادر به توليد اين نوع اسلب هستند.
عباس اکبري محمدي  درباره پروژه انتقال نفت گوره به جاسک، با اشاره به اهميت بسيار بالاي اين پروژه براي کشور اظهار کرد: تأمين ورق مورد نياز براي ساخت لوله‌هاي انتقال نفت، مهم‌ترين اقدام در تأمين اقلام مورد نياز اين پروژه ملي بود. وي افزود: جنس اين خط لوله که نفت خام را از شهر گوره در استان بوشهر به بندري جاسک در استان هرمزگان منتقل مي‌کند، به دليل مقادير بالاي گوگرد بايد از مقاومت زيادي برخوردار باشد چراکه نفت خام تصفيه‌نشده به دليل دارا بودن گوگرد زياد، خوردگي بالايي را در لوله‌ها ايجاد مي‌کند.
فولاد مبارکه بار ديگر تحريم‌ها را شکست داد
معاون بهره‌برداري شرکت فولاد مبارکه گفت: پيش از اين شرکت نفت براي تأمين ورق مورد نياز خطوط انتقال نفت خام اقدام کرده بود که علي‌رغم تأمين اعتبار مورد نياز، طرف‌هاي خارجي به دليل تحريم‌ها، اين ورق را در اختيار کشورمان قرار ندادند و اين پروژه معطل ماند. وي خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه با تکيه بر توان داخلي، پس از انجام تست‌هاي مورد نياز در کارخانه توليد ورق و تبديل ورق به لوله، اسلب مورد نياز براي توليد اين ورق را طراحي و فرايند توليد انبوه اين محصول را آغاز کرد و موفق به توليد بيش از 400 هزار تن اسلب API مناسب براي محيط گاز ترش به عنوان ماده اوليه و به نوعي قلب تپنده اين پروژه شد.
جلوگيري از خروج 500 ميليون يورو ارز از کشور
اکبري در ادامه اذعان داشت: توليد اسلب مورد نياز پروژه انتقال نفت گوره به جاسک توسط فولاد مبارکه چنان حائز اهميت است که علاوه بر زمينه‌سازي براي يکي از مهم‌ترين پروژه‌هاي استراتژيک کشور، در فاصله زماني و کيفيت مناسب، از خروج حداقل 500 ميليون يورو ارز از کشور نيز جلوگيري کرد؛ ناگفته نماند که حتي در صورت پرداخت مبالغ گزاف به شرکت‌هاي خارجي براي خريد اين حجم از اسلب خاص، به دليل تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه کشورمان، ورق يا اسلب API به ايران تحويل داده نمي‌شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر توانمندي توليد اسلب‌هاي گاز ترش و اسلب‌هاي ويژه‌اي که براي خطوط انتقال نفت و گاز استفاده مي‌شود، صرفاً در فولاد مبارکه توليد شده و بايد توجه داشت که لازمه توليد چنين محصولاتي علاوه بر به دانش فني بالا، به خط توليد پيشرفته نيازمند است که هر دو عامل در شرکت فولاد مبارکه وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه