روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۷ بهمن - شماره 4307

رئیس دفتر رئیس جمهور:

۶۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال به متقاضیان واگذار می‌شود

  رئیس دفتر رئیس جمهور از آغاز فرایند نهضت مسکن به متقاضیان در ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی ایران خبر داد و گفت: تلاش بر این است تا هر هفته ۱۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان واگذار شود و بنابراین تا پایان سال ۶۰ هزار واحد مسکونی تحویل می‌شود.
اسماعیلی شنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی به عملکرد دولت در ۴۴ سالگی انقلاب و دستاوردهای سفرهای استانی رئیس جمهور تا مولد سازی دارایی‌ها پرداخت و گفت: در همین ایام دهه فجر رئیس جمهور با حضور در شهر پرند کلید ۱۰ هزار واحد مسکونی به مردم تحویل داده و اعلام شد که این آغاز نهضت و فرآیند تحویل مسکن به متقاضیان است و از هفته آینده هر ماه ۱۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان مسکن واگذار خواهد شد و تا قبل از پایان سال ۶۰ هزار واحد مسکونی تحویل می‌شود و این زنجیره ادامه خواهد داشت.
رئیس دفتر رئیس جمهور با توضیح بیشتر در این باره گفت که تا پایان سال این روند ادامه دارد و علاوه بر آن در ارتباط با واگذاری زمین هم برنامه ریزی شده که امیدواریم با شتاب بیشتری انجام شود. البته با همراهی مردم و بخش‌های مختلف در ایران اسلامی مشکل مسکن مرتفع شود و کمبودهایی که در اثر قصور دولت‌های سابق به میزان مورد نیاز شهروندان مسکن ساخته نشده است به توانیم تعهد چهار میلیون مسکن را عملیاتی و بخشی از قصور دولت‌های سابق را هم جبران کنیم. اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره پراکندگی مسکن‌هایی از نظر جغرافیایی که تحویل داده شده گفت: امروز بخش عمده تحویل مسکن در شهر پرند بود که ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در تهران و پرند و حدود ۲ هزار واحد مسکونی در روستاها تحویل داده شد که یک پراکندگی روستایی داشتیم.
وی درباره مسکن روستایی نیز توضیح داد: سالانه حداقل ۲۰۰ هزار مسکن در روستاها به روستائیان تحویل داده می شود و علاوه بر آن کمیته امداد حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز حدود ۵۰۰ هزار واحد برای محرومان می سازند.
مصونیت در مولدسازی به این معنی نیست که اگر جرمی انجام دادند، نمی‌شود آنها را تحت تعقیب قرار داد
از رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مصوبه مولدسازی دارایی های دولت در سران قوا و بحث مصونیت اعضای هیات اجرایی آن سوال شد که وی توضیح داد: قصه مصونیت ، قصه تازه ای نیست؛ این بدان معنا نیست که اگر خدای ناکرده جرم انجام دادند، قابل تعقیب نخواهد بود؛ این نظیر آن چیزی است که در اصل ۸۶ قانون اساسی برای نمایندگان مجلس پیش بینی شده است که اگر در راستای وظایف نمایندگی خود نطقی داشتند و رایی دادند، نمی شود برای این نطق و رای تحت تعقیب قرار داد اما اگر همین نمایندگان جرمی مرتکب شوند بر اساس تفسیر شورای نگهبان حتما تعقیب می شوند.
اسماعیلی ادامه داد: مشابه چنین حکمی را برای قضات هم داریم که اگر بر اساس قصور و اشتباه آنها خسارتی به دیگری وارد شد، باید جبران شود؛ اگر قصور بود باید خودش جبران کند اما اگر اشتباه کرد، از سوی دولت جبران می شود.
وی با یادآوری اینکه مشابه این تصمیم را در ستاد ملی کرونا داشتیم، اظهار داشت: بحث این است که این جمع که زیرمجموعه خود گروههای کارشناسی دارند، اگر تصمیمی گرفتند، به واسطه این تصمیم نمی شود آنها را بازخواست کرد یا ابطال کرد نه اینکه اگر جرمی انجام دادند، قابل تعقیب نباشد. اگر رشوه ای گرفت، مصونیتی ایجاد نمی شود.
وی اظهار داشت: در خصوصی سازی ها با این موارد زیاد مواجه شدیم که ملک یا بنگاهی واگذار شد و عده ای آمدند و گفتند که کارشناسی نبوده است؛ در این مسیر اینها تصمیماتشان اعتبار دارد و این امر به مولدسازی کمک می کند.

مدودف:
حمله به کریمه با تسلیحات هسته‌ای پاسخ داده می شود
 کائنات -«دیمیتری مدودف» گفت: چنانچه اوکراین تلاش کند کنترل کریمه را دوباره به دست بگیرد، مسکو ممکن است از توان بازدارندگی هسته ای خود استفاده کند.
این مقام ارشد روسیه اظهارات فوق را در گفت و گو با یک روزنامه‌نگار روسی بر زبان آورد و افزود: هرگونه حمله اوکراین به کریمه با واکنش های تلافی جویانه پاسخ داده خواهد شد.
به نوشته این نشریه، اظهارات این چهره نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه درحالی است که مسکو با وجود ارتش عظیم خود در نبرد با کی‌یف همچنان به نتیجه مورد نظر دست نیافته است. هنگامی که پوتین حمله به اوکراین را در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز کرد، هدف او یک پیروزی سریع بود، اما دفاع دور از انتظار اوکراین با کمک‌های نظامی غرب، سرعت دستاوردهای نظامی کرملین را کند کرده و تاکنون این امکان را برای کی‌یف فراهم کرده است تا هزاران مایل از سرزمین های اشغالی خود را بازپس گیرد.
از همین رو برخی ناظران پیش بینی کرده اند که ارتش اوکراین می تواند کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ملحق شد، هم پس بگیرد.
تنها چند روز پیش از اظهارات مدودوف، یک مقام اوکراینی گفت که کی‌یف درحال آماده سازی “تیپ های تهاجمی” برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی از جمله کریمه است. روزنامه نیویوک تایمز نیز به تازگی گزارش داده بود که تمایل دولت «جو بایدن» برای امکان نیاز اوکراین به حمله به شبه جزیره دریای سیاه بیشتر شده است.
مدودوف هم در مصاحبه خود با اشاره به اینکه کریمه ممکن است به جبهه نبرد تبدیل شود، هشدار داده است که حملات اوکراین برای بازپس‌گیری این سرزمین عواقب ویرانگری خواهد داشت. وی تاکید کرد: در این مورد مذاکره ای وجود ندارد و تنها حملات تلافی جویانه انجام می‌شود. رئیس شورای امنیت روسیه تهدید کرد درصورت چنین حملاتی کل اوکراین تحت حاکمیت کی‌یف خواهد سوخت.
رئیس جمهوری پیشین روسیه سپس ادامه داد که پاسخ مسکو در صورت حمله به کریمه می‌تواند هر چیزی باشد و هیچ محدودیتی وجود ندارد. وی با اشاره به سیاست رسمی کرملین در مورد بازدارندگی هسته‌ای، افزود: کشورش آماده است تا تمامی تسلیحات خود از جمله سلاح های اتمی را بسته به ماهیت تهدید مستقر کند. مدودوف خاطرنشان کرد که براساس دکترین روسیه پاسخ ما به هرگونه حمله به کریمه سریع، سخت و قانع‌کننده خواهد بود.
اظهارات مدودوف در مورد کریمه در حالی است که هر دو طرف این شبه جزیره را بخشی از قلمرو خود می دانند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین متعهد شده است به شرطی جنگ را پایان می دهد که نیروهای روسیه را از تمام خاک اوکراین از جمله کریمه بیرون کند. با این حال، مقام های روسیه گفته اند که آنها هیچ توافق صلح اینچنینی را نمی پذیرند.
«سرلشکر کایرلو بودانوف» رئیس اطلاعات دفاعی اوکراین هفته گذشته در مصاحبه ای گفت که اوکراین قصد دارد تا اواخر تابستان کریمه را بازپس گیرد.
این شبه جزیره به لحاظ راهبردی اهمیت بسیاری برای کی‌یف دارد، زیرا شهر بندری کلیدی “سواستوپل” در ساحل دریای سیاه در این منطقه واقع شده است. مسکو نیز تاکنون از کریمه برای حمله به اوکراین استفاده کرده است.

توافق هسته‌ای هنوز نمُرده است
 انتقاد تلویحی بورل از آمریکا
  جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ال پائیس اسپانیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق هسته‌ای با ایران آینده‌ای دارد؟ گفت: توافقی که قرار بود در ازای اجازه به مشارکت در تجارت بین‌المللی و به ویژه صادرات نفت، ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل نشود، عملا احیا شده بود. ترامپ (رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا) بدون هیچ هزینه‌ای آن را از بین برد.
بورل افزود: (توافق هسته‌ای) اگر چه به خوبی کار می‌کرد، اما آمریکا از آن خارج شد. پس از آن، توافق پایه عملا به پایان رسید. وی مدعی شد: سپس ایران وارد دوره‌ای از اقداماتی شد که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند. این دیپلمات اروپایی در پاسخ به اینکه آیا توافق کاملا متوقف شده است؟ تصریح کرد: بله. اما نمُرده است؛ من سعی دارم آن را زنده نگه دارم، اما این را میدانم و هر روز با خود این موضوع را تکرار می‌کنم که اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، کار را بسیار دشوارتر می کند. بورل در مورد ارسال تسلیحات و کمک‌ها به اوکراین نیز اطمینان داد که کمک به کی‌یف تاریخ انقضا ندارد و اروپا علاقه‌مند است اطمینان حاصل کند که روسیه حاکمیت کشور همسایه خود را سلب نمی‌کند.
بورل در پاسخ به اینکه اگر جمهوری خواهان در انتخابات آتی آمریکا پیروز شوند، آیا حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین همچنان پایدار خواهد بود؟ گفت: اگر جنگ با دونالد ترامپ در کاخ سفید رخ می‌داد، موضع اروپا همچنان همین بود، زیرا کمک به اوکراین، کمک به کشوری است که شریک بزرگ ما در شرق است، ما با کمک به اوکراین، به امنیت خود کمک می‌کنیم. صرف نظر از نتیجه انتخابات آتی (ایالات متحده)، کمک اروپا به اوکراین چیزی نیست که ناشی از سیاست ایالات متحده باشد، بلکه یک سیاست مستقل اروپایی است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه