روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ دي - شماره 4063

ایستگاه پایانی رحمان گلزار شبستری در فلوریدای آمریکا؛

مرگی که دوباره اکباتان را زنده کرد

شهرک اکباتان از جمله شهرک هایی است که به دلیل داشتن معماری خاص، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته و از طرفی به دلیل دارا بودن مکان های رفاهی در داخل خود شهرک باعث شده است تا از بسیاری از جهات زندگی را برای افراد ساکن در آن راحت تر کند . این شهرک به دلیل دارا بودن از یک موقعیت خاص جغرافیایی به بخش های مختلف شهر دسترسی دارد. رحمان گلزار شبستری، سرمایه‌گذار و سازنده شهرک اکباتان تهران، دیروز در سن ۹۲ سالگی در فلوریدای آمریکا درگذشت.
در بهمن ماه 95 اتاق بازرگانی ایرانی به مناسبت جشن 133 سالگی تآسیس خود از برخی کارآفرینان و فعالان اقتصادی تجلیل به عمل آورد که در این مراسم رحمان گلزار شبستری در مقام بنیانگذار ساختمان‌ سازی نوین در ایران، نشان یادبود مراسم را البته به صورت غیر حضوری دریافت نمود. مرحوم رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان در شهر تاشکند ازبکستان به دنیا امده بود و پس از اعلام رسمی دولت شوروی به ایران بازگشته و در شناسنامه، محل تولد وی را مشهد قید کردند. او پس از آن به دارالفنون رفت و پس از فار‌غ‌التحصیلی به دلیل علاقه به معماری وارد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. مرحوم گلزار زمانی که در سال چهارم دانشگاه بود با خانم هریتاش آشنا شد و با او ازدواج کرد. ثمره این ازدواج دو فرزند پسر می باشد.
وی برای اتمام دوره دانشگاهش که ۹ سال به طول انجامیده بود دو پسر خود را به همراه همسرش به آمریکا می‌فرستد تا بتواند تحصیلات آکادمیک را به پایان برساند وی بعد از مدتی راهی آمریکا می‌شود تا در کنار خانواده باشد. گلزار پس از چند سال زندگی در آمریکا به ایران بازگشت و به پیشنهاد محمدعلی فردین سینما نیاگارا را با هم خریدند و ساختند و به نام فرزندانشان کردند گلزار در خاطراتش در مورد خرید زمین های اکباتان می‌گوید: آن زمینها متعلق به آقای نظام‌السلطنه مافی یکی از رجال قاجار که در پاریس زندگی می‌کرد بود. نظام‌السلطنه پیشکاری در ایران داشت که به کارهایش رسیدگی می‌کرد. قرار شد این پیشکار اجازه فروش زمین به ما را از نظام‌السلطنه بگیرد. اما او گفته بود که من باید حضوری با ایشان در پاریس صحبت کنم. دوستی داشتم به نام عباس مس فروش که برایش ویلای قشنگی ساخته بودم. خیلی مشتری‌های بازاری را او برایم می‌آورد. همیشه به من می‌گفت هر کاری می‌خواهی کنی من برای سرمایه‌گذاری حاضرم. وقتی زمین‌ها را دیدم، به او گفتم که می‌خواهم شهرک‌سازی کنم و به او پیشنهاد مشارکت دادم.
آقای مس فروش به من گفت «بیا برویم منزل یکی از شیوخ و استخاره کنیم برای شراکت»؛ استخاره کردیم و خوب آمد. از آنجا که آمدیم بیرون، آقای مس فروش یک چک ۵ میلیونی به من داد و گفت من با تو شریکم. وقتی قرار شد پیش نظام‌السلطنه بروم. فقط همین ۵ میلیون تومان را نقدی داشتم و برای دیدن او به فرانسه رفتم. گفتم من می‌خواهم این زمین‌ها را بخرم و شهرک بسازم و کمی هم در مورد ایده‌ام توضیح دادم. نظام‌السلطنه از جا بلند شد و من را بوسید و گفت: «این زمین برای تو. به پیشکارم می‌گویم که این کار را انجام دهد؛ چقدر می‌خواهی بابت آن پول بدهی؟» گفتم ۵ میلیون و او هم قبول کرد. آن زمین را هم خریدم. این شد که ۱۰۰ هزار متر زمین را که از قبل داشتم و ۴۵۰ هزار متر زمین دیگر را هم خریدم. بعد از آن افکار شهرک اکباتان شروع به رشد کرد طرح ساخت شهرک در سال ۱۳۴۵ با سرمایه‌گذاری و خرید زمین از سوی مهندس رحمان گلزار توسط مهندس‌های خارجی ریخته‌ شد. طراحی مجموعه شهرک با جردن گروزن، معمار نام‌دار آمریکایی و ساخت آن نیز با شرکت آمریکایی استارِت بود. مقاومت در برابر زمین‌لرزه تا ۹ ریشتر، فضای سبز بسیار گسترده، نورگیری کافی سازه، شوتینگ، رایزرهایی اختصاصی، پله‌های ویژه فرار و ده‌ها استاندارد دیگر آمریکایی، اکباتان را توان‌مند می‌ساخت.
پروژه اکباتان آنقدر بزرگ و منحصر به فرد بود که در همان زمان مجله تایم مطلبی در ستایش آن پروژه تحت عنوان «هر ساعت، یک خانه» منتشر کرد.سازنده‌ بزرگ‌ترین مجموعه مسکونی ایران، بعد از انقلاب از ایران مهاجرت کرد. او یک بار دیگر در دهه ۷۰ به درخواست دولت وقت به کشور بازگشت تا با اعتبار خود آزاد راه تهران-شمال را بسازد اما به دلیل کارشکنی‌هایی که صورت گرفت، باز موطن خود را ترک کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه