روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد - شماره 3945

اقدام استراتژيک ايران براي آغاز صادرات نفت از درياي عمان از نگاه تحليل‌گران

 در پي آغاز صادرات نفت ايران از درياي عمان، بسياري از کارشناسان آن را اقدامي استراتژيک توصيف و تاکيد کردند که اين پايانه جديد به تهران اجازه مي دهد که پس از رفع تحريم‌ها به سرعت صادرات نفت خود را افزايش دهد.
به گزارش شبکه فرانس24، راه اندازي پايانه جديد صادرات نفت خام از بندر جاسک در ايران به اين کشور اجازه مي‌دهد که براي اولين بار نفت خود را از درياي عمان و بدون نياز به عبور از تنگه هرمز انتقال دهد.
تحليلگران بر اين باورند که اين اقدام استراتژيک به ايران، به عنوان يکي از بزرگترين صادرکنندگان نفت خام اين امکان را مي دهد که يک گذرگاه جهاني را دور بزند و در صورت لغو تحريم هاي آمريکا فروش نفت خود را افزايش دهد.
همچنين تحليلگران معتقدند که اگرچه اين اقدام ممکن است قادر به مهار نوسانات قيمت در بازار نفت نباشد اما در صورت لغو تحريم هاي آمريکا به افزايش صادرات نفت ايران کمک خواهد کرد که سرنوشت آن نيز در حال حاضر به مذاکرات ميان ايران و طرف هاي توافق هسته اي 2015 در وين بستگي دارد.
يک کارشناس موسسه تحقيقاتي -تجاري «ريستاد انرژي» در اين باره به خبرگزاري فرانسه گفت: اگر ايران بتواند از بندر جاسک نفت صادر کند تعداد تانکرهايي که روزانه از مهم ترين گذرگاه نفتي دنيا، يعني تنگه هرمز عبور مي کنند، کاهش خواهد يافت. راه اندازي اين پايانه جديد همچنين ممکن است حق بيمه قيمت هاي نفت خام را کاهش دهد.
وي افزود: ايران اکنون اين توانايي استراتژيک را دارد که صادرات بخشي از نفت خود به بازارهاي جهاني را در صورت به وجود آمدن يک شرايط خاص ادامه دهد اما اين به خودي خود، اختلال موجود در بازار جهاني نفت را تعديل نخواهد کرد چراکه ساير کشورهاي صادر کننده نفت در حوزه خليج (فارس) صادرات خود را از طريق پايانه هاي واقع در تنگه هرمز انجام مي دهند.
استفان برِناک يک کارشناس موسسه پي.وي.ام آسوشيت معتقد است که راه اندازي يک پايانه جديد صادرات نفت از ايران نشان دهنده اين است که صنعت نفت تهران احتمالا شاهد پايان تحريم ها خواهد بود. وي همچنين خاطر نشان کرد: اين اتفاق اکنون مي تواند اين پيام را به جهان منتقل کند که ايران آماده بازگشت سريع به بازارهاي جهاني و افزايش فروش نفت خود پس از رفع تحريم هاي اقتصادي است.
به نوشته نشربه عرب ويکلي، برخي ديگر از کارشناسان معتقدند که اين اقدام حاکي از قصد ايران براي کاليبره کردن مجدد روابطش با کشورهاي غربي و همسايگان عرب در حاشيه خليج فارس و همچنين آماده شدن براي صادرات نفت بيشتر پس از رفع تحريم هاي آمريکا عليه ايران است. اين تحليلگران مي گويند که صادرات نفت از درياي عمان و هدف ايران از اين اقدام جديد، کاهش تنش با غرب بر سر تنگه هرمز است، گذرگاهي استراتژيک که تهران در گذشته تهديد به بستن آن کرده است.
به گفته اين کارشناسان، ايجاد يک پايانه جديد براي صادرات نفت خام مي تواند يک بيمه نامه در برابر محاسبات خود ايران در شرايطي باشد که تصميم به بستن اين آبراه استراتژيک (تنگه هرمز) کند. عرب ويکلي در ادامه نوشت که راه اندازي پايانه جديد همچنين به تانکرها کمک مي کند تا براي رسيدن به آب هاي آزاد مسير کوتاه‌تري را طي کنند و حتي چند روز زودتر به مقصد خود برسند.
در عين حال، سالم بن عسگر اليامي تحليلگر امور بين الملل و مشاور سابق وزارت امورخارجه عربستان در اين باره به عرب ويکلي گفت: پايانه جديد ايران در بندر جاسک موجب کاهش تنش هايي که بر صنعت نفت و صادرات آن از کشورهاي خليج (فارس) تاثير مي گذارد، نخواهد شد زيرا عنصر جديدي را به کنترل آبراهه هايي اضافه مي کند که اين کالاي حياتي از آنها عبور مي کنند.
فرآيند رسمي بارگيري و صادرات نخستين محموله نفت خام از پايانه جاسک روز  پنجشنبه، 31 تيرماه با فرمان رئيس‌جمهوري آغاز و هدف ديرينه متنوع‌سازي مبادي صادرات نفت کشور محقق شد.
اجراي طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با حدود 2 ميليارد دلار اعتبار مصوب با هدف ايجاد ظرفيت انتقال روزانه يک ميليون بشکه نفت خام و ذخيره‌سازي و صادرات آن از طريق پايانه جديد جاسک، تضمين استمرار صادرات نفت، تمرکززدايي از پايانه‌هاي صادراتي و متنوع‌سازي آن و توسعه پايدار و اشتغال‌زايي در سواحل مکران اجرا مي‌شود که تاکنون ظرفيت 300 هزار بشکه نفت (در روز) ايجاد شده است و اين ظرفيت به‌تدريج و در آينده‌اي نزديک به روزانه يک ميليون بشکه مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه