روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد - شماره 3945

وزير نيرو اعلام کرد:

بهره‌برداري از 132 هزار ميليارد تومان طرح صنعت آب و برق

  وزير نيرو گفت: از نيمه دوم سال 98 تاکنون 628 طرح آب، برق، فاضلاب با سرمايه‌گذاري 132 هزار ميليارد تومان به مدار بهره‌برداري آمده که بخش عمده اين طرح‌ها مربوط به سدهاي مخزني است.
رضا اردکانيان ديروز (شنبه، دوم مرداد) در هشتاد و چهارمين برنامه جهش توليد که افتتاح ويدئوکنفرانسي طرح‌هاي ملي وزارت نيرو آغاز شد به شرح گزارش فعاليت‌هاي اخير وزارت نيرو پرداخت.
وزير نيرو گفت: بر اساس جلساتي که برگزار شد مسئولان استان خوزستان محدوديت‌هايي را براي برخي کشت‌هاي پرآب‌بر در نظر گرفتند اما اکنون کشت‌هايي صورت گرفته که آب بر هستند. با توجه به اين که معيشت کشاورزان هميشه حائز اهميت بوده، بايد با نوعي مصالحه بين شرايط امروز، شرايط محتمل پاييز، مصارف کشاورزي که کشت پاييزه دارد و شرب مردم خوزستان در نيم سال دوم، به فرمول خوبي براي حل مسائل دست پيدا کرد.
اردکانيان تشريح کرد: مسئولان کشاورزي استان جلساتي را برگزار کردند و اميد است که براي هر دو مساله آب و معيشت کشاورزان تدابيري انديشيده شود. فرمايشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامي و توصيه‌ها و تاکيداتي که همواره در دولت‌هاي مختلف داشته‌اند، ملاک عمل تمام ما بوده و هست. اميدواريم نويدهايي که براي تامين منابع مالي بيشتر داده شده طرح‌هاي آب و فاضلاب، مديريت سيلاب و جمع‌آوري آب هاي سطحي سرعت بيشتري بگيرند و تکميل شوند.
وي با بيان اين‌که امروز آخرين جلسه مربوط به پويش هر هفته الف-ب-ايران در دولت دوازدهم است، افزود: اين پويش از نيمه دوم سال 98 تا کنون برگزار شده است. به واسطه اين پويش در سال 227 طرح بزرگ آب و برق با سرمايه‌گذاري 33 هزار ميليارد توماني در سال 98، 107 طرح با سرمايه‌گذاري 81 هزار ميليارد توماني در سال 99، و 94 طرح با سرمايه‌گذاري 13 هزار ميليارد توماني در 5 ماه ابتدايي سال1400، به بهره برداري رسيده است.
وي درباره طرح‌هايي که امروز با دستور رئيس جمهوري افتتاح مي‌شود، تاکيد کرد: امروز عمليات اجرايي پنجاه و هفتمين سد مخزني ملي در دولت تدبير و اميد به انتها مي‌رسد 25 سد در دولت يازدهم و 32 سد در دولت دوازدهم به بهره‌برداري رسيده‌اند و آمار نشان مي‌دهد در اين زمينه شاهد افزايش30 درصدي در دولت دوازدهم بوديم.
اردکانيان افزود: امروز سي و چهارمين تصفيه خانه آب در دولت دوازدهم به بهره‌برداري مي‌رسد. جمعا 54 تصفيه خانه آب در دولت افتتاح شده است. ضمن اين‌که امروز نود و پنجمين تصفيه فاضلاب نيز به بهره برداري خواهد رسيد که نسبت به دولت يازدهم40 درصد افزايش داشته است. با توجه به آماري که وجود دارد، اکنون حدود 100 درصد طرح‌هايي که وعده شده بود در بخش‌هاي آب و برق و فاضلاب به نتيجه رسيده است.
اردکانيان تصريح کرد: به طور خاص امروز طرح‌هايي با اعتبار 2هزار و 381 ميليارد تومان افتتاح خواهد شد. در استان فارس پروژه آبرساني به حاجي آباد مرکز شهرستان زرين دشت و اتمام عمليات اجرايي سد هايقر، پنجاه و هفتمين سد بزرگ و ملي دولت تدبير و اميد با سرمايه‌گذاري مجموعا 385 ميليارد تومان و همچنين سه واحد نيروگاه مقياس کوچک جمعاً به ظرفيت 19.3 مگاوات اعتبار 242 ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيد.
وزير نيرو افزود: همچنين آبگيري سد خائيز با اعتبار 170 ميليارد تومان و افتتاح سد ارغون با سرمايه‌گذاري 60 ميليارد تومان در بوشهر و 13 نيروگاه خورشيدي با مجموع ظرفيت 29.6 مگاوات در 9 استان کشور با اعتبار 410.6 ميليارد تومان با دستور رئيس جمهوري افتتاح شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه