روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۸ تير - شماره 3942

تلاش براي مديريت بهينه مصرف انرژي در پژوهشگاه صنعت نفت

 رئيس پژوهشگاه صنعت نفت از برنامه تأمين برق مصرفي پژوهشگاه با استفاده از صفحه‌هاي خورشيدي و تلاش براي به صفر رساندن هدررفت آب در اين مجموعه خبر داد.
جعفر توفيقي در اين باره گفت: همواره علاقه‌مند بوده‌ام برق مصرفي پژوهشگاه صنعت نفت از محل صفحه‌هاي فتوولتائيک خورشيدي تأمين شود که درخواست آن به پرديس انرژي ارائه و مطالعات مربوط به آن انجام شده است. وي افزود: پژوهشگاه صنعت نفت بايد به يک پژوهشگاه سبز از منظر مصرف انرژي، انرژي‌هاي تجديدپذير و... تبديل شود که حتي شعار آن در اسناد اعلام شده است. چند صفحه خورشيدي اکنون موجود است که فکر مي‌کنم 25 کيلووات توليد آن به شبکه سراسري وصل است. موضوع ديگري که با توجه به مصرف آب در کشور حائز اهميت است، فضاي سبز پژوهشگاه است که دوستان در تلاش هستند هدررفت آب را به صفر برسانند.
پيگيري 200 پروژه صنعتي
رئيس پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينکه اکنون حدود 200 پروژه صنعتي با ارزش بيش از هزار ميليارد تومان در سطح سه پرديس پژوهشگاه در حال انجام است، درباره اين پروژه‌ها گفت: در حوزه بالادستي بومي‌سازي 12 قلم افزايه‌هاي پرمصرف حفاري، طرح اکتشافي هيدرات گازي درياي عمان، طرح افزايش برداشت از ميدان‌هاي اهواز، رگ سفيد، بي‌بي‌حکيمه، انتخاب بازدارنده مناسب براي جلوگيري از رسوب در ميدان مشترک سروک آذر و ازدياد برداشت ميدان بلال با روش تزريق نانوسيال قابل اشاره است. توفيقي گفت: در بخش پايين‌دستي طرح کک‌سازي پالايشگاه بندرعباس براي توسعه 300 هزار تن در سال کک اسفنجي مورد نياز کشور به همراه طراحي بيش از 10 واحد تحت ليسانس در اين کارخانه با سرمايه‌گذاري نزديک به 1.5 ميليارددلار براساس دانش فني پژوهشگاه صنعت نفت، طرح توليد کک سوزني در پالايشگاه شازند اراک با هدف توليد 60 هزار تن در سال کک سوزني با دانش فني پژوهشگاه صنعت نفت، راه‌اندازي واحد DMC ميعانات گازي در فازهاي 2 و 3 پارس جنوبي، راه‌اندازي واحدهاي مرکاپتان‌زدايي از بوتان و ميعانات گازي پالايشگاه بيدبلند 2، تأمين ليسانس فرآيندي و طراحي واحدهاي طرح توسعه پالايشگاه کرمانشاه، تأمين ليسانس و طراحي واحد بازيابي گوگرد پتروشيمي ايلام و صادرات خدمات مهندسي به عراق براي طراحي يک واحد توليد قير به ظرفيت 600 تن در روز قابل اشاره است. وي ادامه داد: افزون بر اين موارد، در بخش انرژي و محيط زيست، پاک‌سازي ميعانات گازي از آب‌هاي زيرزميني عسلويه، پاکسازي ده‌ها هزار تن خاک آلوده به مواد نفتي در مناطق عملياتي کشور مانند پالايشگاه اراک، جزيره‌هاي خارک و لاوان را در حال انجام داريم. رئيس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: در بخش تجاري‌سازي مي‌توانم به تجاري‌سازي کاتاليست‌ها و مواد شيميايي مورد نياز صنعت نفت و گاز از سوي بخش خصوصي از جمله کاتاليست RCD، هيدروکراکينگ، اتيلن اکسيد، توليد بنزين و آروماتيک، انواع مواد شيميايي و روغن‌ها اشاره کنم. توفيقي افزود: بايد يادآور شوم که 3 ميليارد دلار طرح صنعتي بر پايه فناوري‌هاي پژوهشگاه در حال انجام است که از خروج 270 ميليون دلار جلوگيري کرده و 200 ميليون دلار در سال براي صنعت ايجاد درآمد داشته است، در کنار همه اين موارد، هزار ميليارد تومان هم قرارداد صنعتي داشته‌ايم. وي با بيان اينکه اين مجموعه اکنون داراي دانش فني طراحي واحدهاي پالايشي است، افزود: قرار بود پالايشگاهي 300 هزار بشکه‌اي در مکران با همکاري ستاد اجرايي فرمان امام (ره) بسازيم که اين ستاد پيگير منابع آن است، همچنين پژوهشگاه در زمينه ال‌ان‌جي، صاحب فناوري است و کار مشترکي را با کره جنوبي در زمينه توسعه دانش فني ال‌ان‌جي انجام داده و اکنون مدعي است که مي‌تواند اين صنعت را در مقياس‌هاي کوچک برپا کند، با شرکت مپنا در اين زمينه توافقنامه امضا کرديم، اما موانع اقتصادي همچون قيمت گاز و مواردي اينچنين بر سر راه آن است
مرکز نوآوري
توفيقي درباره مرکز نوآوري پژوهشگاه صنعت نفت نيز توضيح داد: اکنون اقتصاد دنيا از طريق ايده‌هاي نو و تجاري کردن ايده‌ها مي‌چرخد. کشور ما چند سالي است وارد اين عرصه شده و به کرات اسم پارک‌ها و مراکز و شهرک‌هاي علم و فناوري و نوآوري و اکوسيستم‌ها و استارت‌آپ‌ها را شنيده‌ايد. اينها ادبيات جديد توسعه اقتصادي دنياست که با نظام علم و فناوري گره خورده است.
وي افزد:  زماني که صحبت از مرکز نوآوري مي‌شود، يعني مي‌خواهيم بازيگران زنجيره علم تا صنعت، علم تا اقتصاد، علم تا توسعه را يکجا جمع کنيم، بدان معنا که دانشگاهي که دانش بنيادي توليد مي‌کند، حلقه‌هاي بعدي آن مشخص باشد، از اساس معتقدم يکي از دلايل ضعف ارتباط علم با صنعت و دانشگاه در ايران، نگاه سنتي به فعاليت‌هاي علم و صنعت بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه