روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۸ تير - شماره 3942

معاون برق و انرژي وزارت نيرو : مصرف انرژي نسبت به سال گذشته 20 درصد افزايش يافته است

 معاون برق و انرژي وزارت نيرو گفت: رشد قابل‌توجه مصرف برق صنعتي، مصارف بالاي ماينرها ، افزايش غيرمترقبه دما و افزايش20 درصدي مصرف انرژي نسبت به سال گذشته از دلايل کمبود برق کشور است.
همايون حائري در نشست علني مجلس شوراي اسلامي و بعد از قرائت گزارش کميسيون انرژي درباره خاموشي‌هاي اخير و مانع‌زدايي از صنعت برق کشور گفت: در برنامه‌ريزي‌هايي که وزارت نيرو براي تامين برق مورد نياز در زمان‌هاي اوج مصرف تابستان انجام مي‌دهد، در موضوعات مختلفي مد نظر دارد که موضوع اول، پيش‌بيني مصرف است که با توجه به تعداد مشترکين و نوع مصرف آنها و پيش بيني سازمان هواشناسي از دماي هوا تعيين مي‌شود.
معاون برق و انرژي وزارت نيرو با بيان اينکه عمده نيروگاه‌ها به سه گروه حرارتي، برق‌آبي و اتمي برق مورد نياز کشور را تامين مي کنند، گفت: نيروگاه‌هاي حرارتي شامل نيروگاه‌هاي جديد و موجود هستند که تعميرات آنها از انتهاي شهريورماه هر سال شروع شده و تا انتهاي خرداد سال بعد ادامه دارد.
 سال گذشته 11 هزار مگاوات برق از نيروگاه‌هاي برق آبي داشتيم
وي افزود: توليد برق نيروگاه‌هاي آبي که سهم حدود 19 درصدي در تامين برق زمان‌هاي اوج مصرف تابستان را دارند، به شدت وابسته به موجودي آب پشت سدهاست و اگر شرايط آب مناسب باشد، مي‌توانند همانند سال گذشته 11 هزار مگاوات از 58 هزار و 200 مگاوات برق زمان اوج مصرف شبکه را تامين کنند. معاون برق و انرژي وزارت نيرو بيان کرد:نيروگاه اتمي هم با انجام تعميرات دوره‌اي خود و با توجه به ميزان سوخت موجود آماده توليد و تحويل يک‌هزار مگاوات برق به شبکه است، ضمن اينکه پيش‌بيني طراز توليد و مصرف برق و پيش‌بيني راهکارهاي جبران کمبود هم از اهميت بالايي برخوردار است.
 رشد 20 درصدي مصرف برق/ افزايش مصرف برق 1500 مگاوات به ازاي هر درجه
حائري درباره پيش‌بيني نياز مصرف تابستان سال جاري گفت: به جز افزايش مصرف ناشي از مشترکين جديد و ساليانه، رشد قابل‌توجه مصرف برق صنعتي و همچنين موضوع مصارف بالاي ماينرها هم به اين موضوع اضافه شده و افزايش غيرمترقبه دما هم موجب شد که مصرف انرژي 20 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يابد در حالي که متوسط رشد چند سال گذشته زير 2درصد بوده است.
معاون وزير نيرو خاطرنشان کرد: بر اساس پيش بيني هاي هواشناسي عملا آنچه اتفاق افتاد بين 2 تا 4 درجه دماي هوا افزايش داشت به طوري که به ازاي هر درجه افزايش دماي بالاي 35 درجه 1500مگاوات به مصرف برق افزوده خواهد شد.
 وي ادامه داد: افزايش مصرف 20 درصدي موجب گرديد که واحدهاي نيروگاهي دوره تعميرات آنها در فروردين و ارديبهشت به اتمام مي‌رسيد جوابگوي نياز مصرف بالاي برق نباشد و اين امر باعث شد فشار زيادي به نيروگاه‌هاي آبي براي جبران نياز مصرف برق وارد شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه