روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۸ تير - شماره 3942

مديرعامل شرکت ملي نفت ايران:

طرح ملي انتقال نفت گوره - جاسک به‌بهره‌برداري رسمي مي‌رسد

 مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با اشاره به اينکه تزريق نفت در مسير طرح راهبردي انتقال نفت گوره - جاسک انجام شده و نفت در آخرين مراحل رسيدن به جاسک است، گفت: اين طرح عظيم در روزهاي آينده با حضور رئيس‌جمهوري به بهره‌برداري رسمي مي‌رسد.
به گزارش شرکت ملي نفت ايران، مسعود کرباسيان با بيان اينکه مراحل راه‌اندازي و بهره‌برداري از طرح ملي گوره - جاسک به‌نحو مطلوب در شرف انجام است، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود دو ماه است که تلمبه‌خانه شماره 2 و ديگر بخش‌هاي عملياتي در وضعي پايدار براي انتقال نفت به پايانه جاسک قرار دارند و تزريق و انتقال نفت به خط در وضعي پايدار انجام مي‌شود.
وي تصريح کرد: نفت به‌زودي به پايانه انتهايي اين طرح مي‌رسد و در پايانه جاسک نيز با اقدام‌هاي انجام‌شده، آمادگي براي دريافت و سپس بارگيري نخستين محموله و صادرات نفت وجود دارد.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران از همه ارکان شرکت ملي نفت ايران، شرکت مهندسي و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پارس که هر دو بخش خشکي و دريايي اين طرح را در کمترين زمان ممکن و در شرايط سخت تحريم و به‌ويژه شيوع ويروس کرونا به ثمر رساندند و به بهترين نحو آماده کردند و شرکت‌هاي ايراني مشارکت‌کننده طرح که بيش از 250 شرکت توانمند داخلي را شامل مي‌شود، قدرداني کرد. معاون وزير نفت تأکيد کرد: تجهيزات مورد نياز اين طرح با استفاده از توان ايراني ساخته شده و بيش از 91 درصد از آنها کاملاً ساخت ايران هستند؛ از جمله پمپ‌هاي استفاده‌شده در اين طرح به‌کل ايراني بوده و اين پمپ‌ها اکنون عملياتي هستند و پس از چند مرحله آزمون در اين مرحله وضع پايداري دارند؛ تختال و ورق ترش، خطوط لوله انتقال نفت، شيرهاي 42 اينچ، خطوط و تأسيسات مورد نياز برق و پوشش خاص لوله‌ها در برابر خوردگي نيز از ديگر موارد هستند. بر اساس اين گزارش، انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحي ملي و راهبردي است که با حمايت دولت و راهبري شرکت ملي نفت ايران و با هدف ايجاد ظرفيت انتقال يک ميليون بشکه نفت خام در روز، ذخيره‌سازي و صادرات آن از طريق پايانه جديد جاسک، تضمين استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدايي از پايانه‌هاي صادراتي و متنوع‌سازي آن و توسعه پايدار و اشتغال‌زايي در سواحل مکران اجرا مي‌شود. طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز مي‌شود و با عبور از استان‌هاي بوشهر، فارس و هرمزگان، در جاسک به پايانه و تاسيسات دريايي صادرات و واردات نفت خام و در آينده، فرآورده‌هاي نفتي ختم مي‌شود. اين طرح با ظرفيت انتقال روزانه يک ميليون بشکه نفت خام متشکل از ساخت يک خط لوله 42 اينچي به طول 1000 کيلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ايستگاه توپکراني و پايانه و 20 مخزن 500 هزار بشکه‌اي به ظرفيت 10 ميليون بشکه نفت و تأسيسات دريايي براي صادرات نفت خام است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه