روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد - شماره 3921

انتشار گزارش طرح «کاپ» در وب سایت سازمان جهانی متروپلیس

 به تازگی گزارش طرح کاپ به عنوان یکی از ۴۱۳ پروژه برتر مدیریت شهری در وب‌سایت رسمی سازمان جهانی متروپلیس منتشر شد و مورد توجه متخصصان شهری قرار گرفت.
به گزارش کائنات، سازمان جهانی مترو پلیس متولی انجمن جهانی شهرهای بزرگ و کلانشهرهاست. این سازمان به عنوان مرکز و بستر کلانشهرها برای ارتباط، به اشتراک گذاشتن تجربیات و بسیج در طیف گسترده ای از موضوعات محلی و جهانی عمل می کند. این مجمع 141 دولت محلی و شهرداری را از سراسر جهان گرد هم آورده است.
در امتداد این ماموریت، پلتفرم آنلاینی موسوم به USEبه عنوان ابتکاری از سازمان متروپلیس مطرح شد که به ارتقای توسعه شهری پایدار اختصاص یافته و برنامه ها، پروژه ها و سیاست های موفق جهانی را به نمایش می گذارد. ثبت تجربه موفق کلانشهرها در پلتفرم USE می تواند آن ها را به یکدیگر متصل و تجارب را به نحو شایسته به اشتراک بگذارد.  
در این راستا، شهرداری تهران و به طور خاص سازمان مدیریت پسماند اولین گزارش خود را با محوریت یک برنامه ابتکاری برای به حداقل رساندن تولید زباله و به حداکثر رساندن بازیافت منابع با نام طرح کاهش پسماند (کاپ) در این پلتفرم منتشر کرده است.
با توجه به اینکه پروژه های موفق شهرداری های مختلف در این پلتفرم ثبت و به اشتراک گذاشته می شود و تاکنون نزدیک 413 پروژه موفق در این پلتفورم ثبت شد، کاپ توانسته یکی از این 413 پروژه برتر شهری ثبت شده باشد.
این گزارش بر روی صفحه Community News و News Feed و صفحه اصلی متروپلیس و همچنین توئیتر در تیتر اول قرار دارد و با توجه به چند وجهی بودن پروژه و اینکه چندین هدف از اهداف توسعه پایدار را پوشش می دهد با بازخورد مثبت و خوبی مواجه شده است.
در کل، این تجربه به عنوان یک تجربه موفق، مبتکرانه و شایان توجه در مقیاس کلان شهر مطرح شد که می تواند با توسعه ظرفیت های شهری بر اساس بستر دانش و منابع، زمینه ای برای ایجاد شهرهای پایدار فراهم آورد.

85 درصد معادن استان تهران فعال است
 معاون امورمعادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: 280 معدن در استان تهران داراي بهره‌برداري است که از اين تعداد 240 معدن فعال و درصد معادن فعال اين استان به 85 درصد مي‌رسد.
علي عبدي اظهار داشت: در سطح کشور معادن فعال 50 درصد است در حالي که نسب معادن فعال استان تهران به ساير استان هاي کشور بالاتر است ضمن اينکه هشت تا 10 درصد استخراج معادن در سطح کشور به اين استان اختصاص دارد.
وي ادامه داد: بيشترين معادن سطح استان در حوزه مصالح ساختماني است که براي تامين نياز داخل کشور و بخشي نيز فرآوري و به سنگ اختصاص دارد که به ساير نقاط جهان صادر مي شود.
اين مقام مسئول افزود: در استان تهران 350 معدن داراي مجوز هستند که از اين تعداد 280 معدن داراي بهره بردار و 70 معدن فاقد بهره بردار هستند که از طريق سامانه تدارکات الکترونيک دولت و درج آگهي در روزنامه رسمي کشور به مزايده گذاشته شده است.
وي با اشاره به وضعيت معادن در چهار سال گذشته گفت: 113 پروانه بهره برداري صادر و يا تمديد شده که اين پروانه ها براي يک هزار و 677 نفر اشتغال ايجاد کرده است که کل سرمايه گذاري در اين معادن به 500 ميليارد تومان رسيد.
عبدي ادامه داد: در همين مدت چهار سال گذشته و در دولت تدبير و اميد، 38 پروانه اکتشاف، 21 فقره گواهي کشف و 131 فقره مجوز برداشت صادر شده است.
وي با بيان اينکه وضعيت معادن استان تهران شفاف سازي شده است گفت: فعاليت معادن در سامانه کاداستر معدني قابل رويت است و از هر جاي دنياي مي توان وارد اين سامانه شد و وضعيت معدني را مشاهده کرد.
معاون امورمعادن و صنايع معدني سازمان صمت تهران بيان داشت: در چهار سال اخير اطلاعات تمامي معادن اين استان در اين سامانه پياده سازي شد و وضعيت معادني که بلاتکليف بودند نيز مشخص و  معادن استان تهران ساماندهي شده است.
وي تاکيد کرد: در بخش معدن شفاف سازي و ثبت محدوده هاو پروانه ها در سامانه کاداستر بسيار مفيد بوده و قابليت رصد براي عموم مردم را فراهم ساخته است ضمن اينکه ثبت محدوده ها در اين سامانه نيز سيستمي شده و امکان سواستفاده براي شخصي وجود ندارد.
اين مقام مسئول با اشاره به تعريف 12 پهنه غير از معادن موجود گفت: اين پهنه ها براي تامين مصالح ساختماني در آينده مد نظر گرفته شده است که اگر به هر دليلي معادن تعطيل شوند از اين پهنه ها براي تامين شن و ماسه و مصالح ساختماني بهره برداري کنيم.
وي خاطر نشان کرد: اين پهنه ها اکنون مورد استفاده قرار نمي گيرد و براي آينده پيش بيني شده است.
عبدي از ايمن سازي معادن استان تهران خبر داد و گفت: وضعيت ايمني معادن مورد بازنگري قرار گرفته و ايمن شده و بر روي استاندارد سازي معادن کار شده است.
وي ادامه داد: همچنين با هماهنگي دادستان ها و مراجع قضايي در استان برخورد قاطع با برداشت هاي غير مجاز صورت گرفت به گونه اي که اکنون هيچ گونه برداشت غيرمجاز معدني در اين استان وجود ندارد.
معاون امورمعادن و صنايع معدني سازمان صمت تهران با اشاره رفع مشکلات معادن گفت: به جز مالياتي که از معادن دريافت مي شد معادن موظف به پرداخت حقوق دولتي بر مبناي 10 درصد از بهاي هر واحد ماده و يا مواد معدني استخراج شده به نرخ روز در سر معدن بودند که اکنون حقوق دولتي معوق در معادن استان تهران نداريم و اين موضوع به کل ساماندهي شده است.
وي بيان داشت: معادني که در سطح استان فعاليت مي کنند تمام حقوق دولتي و ماليات را پرداخت کرده اند مگر اينکه معدني غيرفعال باشد که فرايند آن جدا از اين موارد است.
عبدي ادامه داد: براي صنايع معدني نيز در شهرک هاي صنعتي پروانه صادر و ساماندهي شدند با کمک انجمن هاي مربوطه بر توليد و کيفيت بتن استاندارد تاکيد کرديم زيرا بتن در سازه ها و ساختمان ها مورد استفاده قرار مي گيرد نياز است که مورد تاييد استاندارد باشد.
وي نبود ماشين آلات جديد را از مهمترين مشکلات معدن داران اين استان عنوان کرد و گفت: از آنجايي که ماشين آلات فرسوده هستند در تامين قطعات و مصرف سوخت آن با مشکل روبرو هستند.
عبدي ادامه داد: به منظور توليد و حمايت از توليدات داخلي ماشين آلات معدني و کمک به افزايش ميزان استخراج مواد معدني در کشور و همچنين رفع نياز بخش معدن به نوسازي، ارتقاء و بهبود ماشين آلات معدني در نظر است جهت کليه فعالان حوزه معدني کشور که تمايل به خريد از توليد کنندگان ماشين آلات معدني ساخت داخل را دارند، يارانه سود تسهيلات چهار درصدي پرداخت شود.
وي خاطر نشان کرد: بهره برداران معدن مي توانند از طريق ثبت نام و بارگذاري مدارک درخواستي در سامانه سي.آر.اِم به آدرس WWW.IRANMICO.COM اقدام کنند. عبدي اضافه کرد: در همين راستا بررسي طرح متقاضي و بازديد ميداني توسط کارشناسان فني صندوق مربوطه، تصويب و ارسال آن به بانک و ارائه پيش فاکتور خريد از سازندگان داخلي ماشين آلات و صدور بيمه نامه اعتباري توسط صندوق بيمه مربوطه الزامي است.
معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صمت تهران، نبود ساخت و سازهاي ساختماني و بزرگراهي، کاهش تقاضا در بازار، گراني و نبود قطعات و تجهيزات ماشين آلات معادن و وجود معارضان در محدوده معادن را از مهمترين مشکلات معدن داران استان تهران برشمرد.
وي همچنين با انتقاد از ديدگاه نسبت به معدن داران گفت: اين افراد سرمايه هاي خود را در اين مسير قرار داده اند با اين وجود در سطح جامعه به آنها به عنوان کوه خواران و زمين خواران نگاه مي کنند در حالي که به ساير شغل ها با عنوان کارآفرين مورد حمايت قرار مي گيرند.
عبدي تاکيد کرد: معدن داري سخت ترين و سرمايه بر دارترين شغل است که معدن از اساسي ترين زنجيره براي توليد است که براي فرايند استخراج و تهيه مواد مورد نياز بسيار هزينه مي شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه