اقتصاد
مديرکل دفتر هماهنگي توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت ايران از افزايش صادرات محصولات خشکبار طي 2 ماه سال 1400، خبر داد. به گزارش کائنات به نقل از سازمان توسعه تجارت ايران، محمود بازاري از افزايش صادرات محصولات خشکبار طي 2 ماهه سال 1400، خبر داد و گفت: صادرات اين گروه طي دو ماهه نخست سال جاري با ارزشي معادل 212 ميليون دلار و به وزن 96 هزار تن صورت گرفته که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشي 36 درصد و به لحاظ وزني 25 درصد رشد داشته است.مديرکل دفتر هماهنگي توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي سازمان توسعه تجارت افزود: از اين ميزان، صادرات پسته خود به تنهايي معادل 122 ميليون دلار و 18 هزار تن بوده است که 57 درصد از کل صادرات اين گروه را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشي 43 درصد و از لحاظ وزني 50 درصد افزايش را نشان ميدهد. بازاري بيان داشت: از مهمترين بازارهاي هدف صادراتي محصولات خشکبار در دوره مذکور ميتوان به چين، امارات متحده عربي، هندوستان، ترکيه، عراق، پاکستان، روسيه، قزاقستان، ويتنام، افغانستان و… اشاره کرد. مديرکل دفتر هماهنگي توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي اظهار داشت: صادرات خرما طي دو ماهه نخست سال جاري معادل 48 هزارتن به ارزش 42 ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشي 12 درصد و از لحاظ وزني 13 درصد افزايش را نشان ميدهد. بازاري گفت: صادرات کشمش نيز طي دو ماهه سال جاري معادل 27 هزار تن به ارزش 35 ميليون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه قبل از نظر ارزشي و وزني با 50 درصد رشد مواجه شده است. وي بيان داشت: با توجه به پايش و رصد مستمر بازارهاي هدف محصولات خشکبار ايران و بررسي تحولات اين بازارها به لحاظ نقش رقباي ايران لازم است به منظور تحقق اهداف صادراتي و صيانت از ماندگاري و حفظ بازار و سهم و جايگاه کشورمان در بازارهاي هدف، تمامي دستگاههاي دستاندرکار صادرات خشکبار با تسهيل رويهها و حذف بروکراسي زائد که عوامل مؤثر افزايش هزينه سربار و اتلاف زمان صادرات هستند، در رسيدن به اهداف پيشبيني شده، همکاري کنند.