روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد - شماره 3921

2 ماهه نخست 1400؛

50 هزار تن کاتد مس در کشور توليد شد

 بررسي آمار عملکرد شرکت‌هاي بزرگ بخش معدن و صنايع معدني حاکي است توليد مس کاتد در 2 ماهه نخست امسال به حدود 50 هزار تن رسيد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال افزايش 16 درصدي نشان مي‌دهد.
گزارش برپايه آمارهاي ياد شده، 25 هزار و 373 تن از مجموع کاتد مس توليدي مربوط به عملکرد ارديبهشت‌ماه شرکت‌هاست که در هم‌سنجي با ارديبهشت 99 رشد يک درصدي ثبت کرد. اين در حالي است که در 2 ماه ابتدايي امسال، 49 هزار و 989 تن کاتد مس در کشور توليد شده است.
کاتدهاي مس به عنوان مواد خام اوليه براي توليد محصولاتي با مس که خلوص بالا دارند و براي آلياژ مس استفاده مي­شود. از کاتدهاي مسي براي ساخت آلياژهايي مانند برنج، برنز و فولاد آلياژي استفاده مي‌شود و علاوه بر اينکه در صنايع سيم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد وسيعي دارد، در حمل و نقل، وسايل برقي و ماشين‌آلات، تجهيزات دفاعي و ساخت و ساز به مصرف مي‌رسد.
رشد يک درصدي توليد آند مس
آمارهاي مورد بررسي در مدت 2 ماهه امسال حاکي از توليد 62 هزار و 325 تن مس آند است که در مقايسه با مدت مشابه پارسال يک درصد افزايش بازدهي داشته است.
مس آند توليدي در ارديبهشت‌ماه  به رقم 33 هزار و 286 تن رسيد که در مقايسه با ماه مشابه سال 99 افزايش هشت درصدي نشان مي‌دهد.
توليد 214 هزارتن کنسانتره مس
عملکرد واحدها در 2 ماهه امسال همچنين حاکي از توليد 214 هزار و 854 تن کاتد مس است که نسبت به مدت مشابه سال 99 رشد سه درصدي نشان مي‌دهد.
همچنين ارديبهشت‌ماه امسال ميزان کنسانتره مس توليدي رقم 106 هزار و 487 تن را نشان مي‌دهد که در مقايسه با ماه مشابه پارسال بدون تغيير بود.
پيشتر مديرعامل شرکت صنايع ملي مس ايران با اعلام سرمايه‌گذاري چهار ميليارد دلاري در حوزه توسعه صنعت مس کشور، گفت: جريان توسعه در صنعت مس ايران متناسب با تغيير و تحولات در حوزه انرژي و افزايش سهم فلز استراتژيک مس در انرژي و صنايع پاک جهان است.   
«اردشير سعدمحمدي» با اشاره به رشد 2 برابري توليد کنستانتره مس طي چهار سال آينده، افزود: در چهار سال آينده 300 هزار تن به ظرفيت مس کاتدي کشور افزوده خواهد شد.
مجموع معادن مس در کشور 225 معدن است که 148 فقره آن فعال بوده و 100 ميليون تن ظرفيت استخراج در سال دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه