روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۳ اسفند - شماره 4565
تیتر خبرها

بهشتی پور در گفت و گو با کائنات مطرح شد

اسرائیل بابت توقف جنگ بعد از تبادل اسرا تضمین نمی دهد


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: بی سابقه بوده است که رئیس جمهور آمریکا مستقیم نخست وزیر اسرائیل را خطاب قرار دهد و اعلام کند آنچه نتانیاهو انجام می دهد به زیان مردم اسرائیل است.
حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات در خصوص نقش آمریکا در افزایش بحران غزه گفت: آقای بایدن اخیرا اظهارات تندی بر علیه نتانیاهو کرده به طوری که می توان گفت این رفتارها از سوی رئیس جمهور آمریکا در خصوص دولت اسرائیل حداقل  بی سابقه بوده است.
وی در این باره یادآور شد: بی سابقه بوده است که رئیس جمهور آمریکا مستقیم نخست وزیر اسرائیل را خطاب قرار دهد و اعلام کند آنچه نتانیاهو انجام می دهد به زیان مردم اسرائیل است.
حسن بهشتی پور در ادامه یادآور شد: تمام قواعد و شرایط نشان می‌دهد در موضوع غزه و برخی از حوزه ها بین آمریکا و اسرائیل اختلافات جدی وجود دارد آن هم به خاطر ابعاد جنایتی که اسرائیلی‌ها در غزه انجام می‌دهند و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند شریک جرم اسرائیل تلقی شوند ولی در امر واقع آمریکا با ارسال سلاح و انواع و اقسام کمک‌ها عملاً به این جنایت کمک می‌کند.
حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر سیاسی و بین الملل یادآور شد: اگر آمریکا می‌خواست جلوی جنایت را بگیرد کافی بود کمک‌های نظامی و مالی خود را به اسرائیل به حداقل برساند یا به حالت تعلیق درآورد اما عملا در راستای کاهش یا تعلیق کمک ها به اسرائیل کمترین کاری صورت نداده است. درعین حال که این کمک‌ها را می‌کند باز در حرف اعلام می‌کند که منتقد اسرائیل است و به شدت مخالف رویه نتانیاهو است،اما بالواقع بین آمریکا و اسرائیل تضادهایی وجود دارد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: اینکه کشورهای اسلامی برای لغو کمک‌های آمریکا موضع گیری کنند موضوع دیگری است.از سوی دیگر باید به این مساله توجه کنیم مثلاً عربستان سعودی، قطر یا ترکیه که خود در کمک به اسرائیل نقش دارند آیا می توانند اقدامی اساسی درراستای جلوگیری ازقطع حمایت آمریکا از اسرائیل انجام دهند؟ قطع به یقین خود کشورهای اسلامی مثلاً آذربایجان، ترکیه مجموعه کشورهایی موثر در این مسئله مثل قطر خود بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه هستند بنابراین باید بتوانند برای جلوگیری از حمایت های مردم غزه کاری کنند به طوری که در مناسبات خود با آمریکا تجدید نظر کنند تا آمریکایی‌ها به این فکر بیفتند که شاید سیاست در قبال اسرائیل غلط است.
وی در این باره گفت: متاسفانه اطلاعات دقیقی وجود دارد که امارات، ترکیه، جمهوری آذربایجان به اسرائیل برای ارسال کالا کمک می کنند و انواع و اقسام سوخت و کمک‌های غذایی به اسرائیل ارسال می‌کنند بهتر است این کشورها ارتباطات خود را با آمریکا کاهش دهند یا قطع کنندکه از سوی آمریکا فشارهای جدی بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ وارد شود.
حسن بهشتی پور توضیح داد: در مجموع متوجه می‌شویم این ایده که کشورهای اسلامی آمریکا را تحت فشار قرار دهند که کمک های نظامی به اسرائیل را قطع کند به نظر بنده در این برهه زمانی به جایی نمی رسد چرا که منظور از کشورهای اسلامی اندونزی، مالزی، پاکستان و سایر کشورهای منطقه است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با آمریکا دارند.
وی در این باره توضیح داد: طرف حماس می‌داند اسرائیل صرفاً آزادی گروگان‌هاست به این خاطر مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. طرف حماس معتقد است باید کل اسرای فلسطینی ما به ازای کل اسرای اسرائیلی آزاد شوند و تضمین داده شود عملیات نظامی غزه متوقف می شود اما طرف اسرائیل چنین تضمینی نمی دهد و حاضر نیست کل اسرا را آزاد کند به این خاطر مذاکرات نتيجه نداده، بنابراین حماس متوجه نقشه آنهاست به همین دلیل مذاکرات به نتيجه نمی رسد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه