روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۳ اسفند - شماره 4565
تیتر خبرها

سرمقاله

دعا کنیم


 محمود براتیان-  رمضان ماهی است که در آغاز آن، زمام عبادت و تعهد به معنویت بر دوش مسلمانان گذاشته می‌شود. این ماه مقدس، از تمام ماه‌های سال برتر است و معنویت انسان را به اوج می‌رساند. اعمال و عبادات زیادی در این ماه مورد تأکید و ارتقاء قرار می‌گیرد و مسلمانان سعی می‌کنند با انجام این اعمال به خداوند نزدیک‌تر شوند.
در مجموع، ماه رمضان به معنویت و تقوا پرداختن مسلمانان فرصتی بی‌نظیر می‌دهد. این ماه مملو از اعمال عبادی و خیراتی است که به انسان‌ها فرصتی برای پیشرفت معنوی و نزدیک شدن به خداوند می‌دهد. به همین دلیل، انجام این اعمال با تمام وجود و اخلاص قلبی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
دعا، خواندن خدای بزرگ و از او یاری خواستن است؛ یعنی پیوند با آفریدگار توانا و حکیم در غم و شادی، راحتی و گرفتاری و در همه لحظه های زندگی. خداوند از آدمی می خواهد که او را بخواند تا اجابتش کند و خود می فرماید:قُلْ ما یَعْبَوءُا بِکُمْ رَبّی لَوْ لا دُعاوءُکُمْ. (فرقان: 77)ای پیامبر! بگو اگر دعا نکنید و خداوند را نخوانید، پروردگار من به شما هیچ اعتنایی نخواهد کرد.
خدایا! در این سال و هر سال، تا زمانی که عمرم باقی است و در آسایش و گشایش روزی به سر می برم، زیارت خانه ات بیت الحرام ـ را نصیبم گردان. و مرا از درک موقف های گرامی و دیدن مکان های شریف و زیارت قبر پیغمبرت ـ که درودت بر او و آلش باد ـ محروم مکن و در برآوردن جمیع احتیاجات دنیا و آخرتم یاریام کن. ای خدا! از تو درخواست می کنم هر آنچه از قضا و قَدَرت را که در شب قدر حتمی قرار دادی و دیگر برگشت و تغییری نمی پذیرد، مرا از حجاج بیت الحرامت قرار دهی. حاجیانی که حجشان پسندیده، سعیشان پذیرفته، گناهانشان آمرزیده و اعمال بدشان بخشیده شده است. و عمر طولانی در راه بندگی ات و روزیام را فراوان قرار ده و امانت ها و قرضم را ادا فرما
دعاهایی که از ائمه معصومین علیهم السلام درباره روزها و شب های باشکوه ماه رمضان برجاست، از بزرگ ترین نعمت های الهی و جلوه های جمال و جلال خدای بزرگ پرده برمی دارد و بدون شک، چنین روح عارفانه و دعاهای کمال آفرینی را در هیچ یک از دیگر مکتب ها و دین ها نخواهیم یافت. رمضان، بهار دعاست و آن گاه که روزه دار به دعا رو می کند، از زیباترین لحظه های زندگی اوست. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله درباره دعا کردن در ماه رمضان می فرماید:
وَ ارْفَعُو اِلَیْه اَیْدیَکُمْ بالدُّعا فی اوقاتِ صَلَواتِکُمْ، فاِنّها اَفْضَلُ السّاعاتِ یَنْظُرُاللّهُ عزّو جلَّ فیهابالرَّحْمَةِ اِلی عبادِهِ.هان ای مردم! در ماه رمضان و هنگام نماز، دست های تان را به سوی پروردگار متعال بلند کنید که چنین لحظه هایی، بافضیلت ترین زمان زندگی شماست که در آن هنگام، خداوند با دیده محبت به بندگان نگاه می کند.
همچنین از امام علی علیه السلام در این باره نقل است:بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعای زیاد. دعای شما دافع بلای شماست و استغفار شما از بین برنده گناهان است.
رمضان، ماه آمرزش و بازگشت است. بی شک، هر انسانی در زندگی اش آلودگی هایی داشته است و حال در رمضان، فرصت دارد با روزه، جان خود را شست وشو دهد و در خلوت سحرها، با توبه و استغفار، روح خویش را جلا بخشد. آن که در این ماه تنها برای خدا روزه بدارد و از گذشته خویش پشیمان باشد و به واقع از کارش برگردد، شامل عفو الهی خواهد شد.
پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه می فرماید:اَیُّها الناسُ إِنَّ اَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِاَعْمالِکُم فَفُکُّوها بِاسْتِغفارکُمْ.ای مردم! راستی که جان های شما در گرو عمل های شماست. پس آن را با استغفار، آزاد کنید و از گرو بیرون آورید.
نیز فرمود:ماه رمضان، ماه خدای عزوجل است، ماه توبه و بازگشت به سوی خداست و ماه عفو و آمرزش، ماه آزادی از آتش و دست یابی به بهشت است.
همچنین امام علی علیه السلام ، مسلمانان را به کثرت استغفار در ماه رمضان فرا می خواند و می فرمود:بر شما باد که در رمضان بسیار استغفار و دعا کنید. دعا سبب دفع بلا از شما می شود و بر اثر استغفار، گناهان شما محو خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه