روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ اسفند - شماره 4564

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه خبرداد:

سال ۱۴۰۳ به ۲۰۰ روستای استان آبرسانی مي شود


  نشست خبري با حضور رضا داوودي، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اصحاب رسانه در شركت آبفا كرمانشاه برگزار گرديد.
رضا داوودی اظهار داشت : در استان حدود ۲۶۰۰ روستای دارای جمعیت داریم که از این تعداد نزدیک به ۳۰۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند، اما مابقی روستاها را تحت پوشش داریم.
وی با بیان اینکه تامین آب پایدار برای همه روستاها حتی روستاهایی که به هر نوعی تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند در دستورکار قرار دارد، گفت: آبرسانی به روستاها به سه شیوه طرح‌های استانی، طرح‌های ملی با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی و آبرسانی در قالب پروژه‌های محرومیت زدایی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، مهمترین، بیشترین و اثرگذارترین طرح‌های آبرسانی روستایی را مربوط به پروژه‌های محرومیت زدایی با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) دانست که اکنون نزدیک به ۸۵ درصد پروژه‌های آبرسانی روستایی را به خود اختصاص می‌دهد و ادامه داد: در قالب دو قرارداد، ۸۶۰ روستای استان کرمانشاه به شرط تامین اعتبار کافی، تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۵ آبرسانی شده و تنش آبی این روستاها به پایان خواهد رسید.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، در حال حاضر همه پروژه‌های آبرسانی روستایی فعال بوده و با اجرای آنها تقریبا طی سه سال آینده هیچ روستایی، مگر در موارد استثنا دارای تنش آبی نخواهد بود.
داوودی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به ۷۰۳ روستای استان از نیمه دوم سال گذشته و طی ۱۸ ماه اخیر آغاز شده، تاکید کرد: از این تعداد آبرسانی به حدود ۳۲۰ روستا یا به بهره‌برداری رسیده و یا قبل از پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی آبرسانی به این تعداد روستا طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را در ۲۰ سال اخیر بی سابقه دانست و تاکید کرد: برای آبرسانی به این روستاها بیش از ۶۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
به گفته این مسئول، در مجموع تا قبل از فصل گرمای سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ روستای استان دارای آب پایدار خواهند شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد، در سال ۱۴۰۳ در مجموع ۲۰۰ روستای استان آبرسانی شود.
وی تاکید کرد: آبرسانی به روستاهایی که با کمترین اعتبار و زمان و جمعیت بیشتری از آب پایدار برخوردار خواهد شد، در اولویت ما هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از وضعیت تنش آبی در شهرهای استان نیز یاد کرد و گفت: ۱۶ شهر دارای تنش آبی داریم که برای رفع تنش آبی آنها تا قبل از فصل گرمای سال ۱۴۰۳ تدابیری در نظر گرفته شده است.
داوودی چهار شهر سرمست، بانه‌وره، میرآباد و نوسود را از جمله شهرهای اولویت‌داری دانست که بیشترین مشکل را از سال‌های گذشته تاکنون داشته‌اند و قبل از تنش آبی سال ۱۴۰۳ مشکل آنها برطرف خواهد شد.
به گفته این مسئول، طرح‌هایی که برای تامین آب پایدار این چهار شهر در نظر گرفته شده بین ۷۰ تا بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارند.
داوودی سپس از وضعیت تنش آبی در شهر کرمانشاه به عنوان یکی دیگر از شهرهای اولویت‌دار نیز یاد کرد که عمده تنش در نواحی شمال شرق، جنوب غرب، جنوب شرقی و برخی مناطق شهر وجود داشته است. داوودی یکی از اقداماتی که برای مدیریت تامین آب شهر کرمانشاه انجام شده را تکمیل خطوط بین مخازن با هدف توزیع مناسب آب اعلام کرد که از مهمترین آنها اجرای خط بین مخزن چمن و جمهوری بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه یکی از مشکلات آب شهر کرمانشاه را کمبود ۵۰ درصدی مخازن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۱۲۶ هزار مترمکعب مخزن در اختیار داریم و گاهی ناچار می‌شویم ساعاتی از شب برای آبگیری مخازن را ببندیم.
وی یکی از عواملی که گاهی باعث قطعی‌های طولانی در شهر کرمانشاه می‌شود را بروز حوادث دانست که گاهی اصلاح و ترمیم آنها به لحاظ دشواری های فنی که وجود دارد، بسیار زمان بر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از وجود ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه آب در شهر کرمانشاه خبر داد که ۴۰ درصد آن دچار فرسودگی است و افزود: حدود هزار کیلومتر از شبکه آب شهر کرمانشاه نیازمند اصلاح و بهسازی است که به اعتبار حدود هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.
داوودی تاکید کرد: از این میزان حدود ۳۵۰ کیلومتر فرسودگی جدی دارد که برای اصلاح آن نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه