روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ دي - شماره 4062

سفیر ایران در تاجیکستان:

ایران برای توسعه روابط و همکاری با تاجیکستان هیچ محدودیتی ندارد

  سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در پیامی به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور ابراز داشت : اطمینان دارم با اراده مقامات دو کشور و ظرفیت های ایران تاجیکستان شاهد تقویت همکاری ها و گسترش روابط دو کشور باشیم.
محمدتقی صابری سفیر کشورمان در تاجیکستان پیامی را به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و تاجیکستان منتشر کرد که قسمتی از آن به شرح زیر است:
جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال دولت تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین کشوری بود که سفارتخانه خود را در شهر دوشنبه دایر نمود و به این طریق روابط سیاسی دو کشور هم‌فرهنگ و هم‌زبان ایران و تاجیکستان آغاز شد.
جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و ثبات در جمهوری تاجیکستان حمایت و برای تحقق آن مشارکت فعال و نقش مهم و ممتازی داشته است. برای پایان بخشیدن به درگیرهای داخلی در این کشور پیش قدم شده و چندین دور از مذاکرات صلح تاجیک‌ها را میزبانی کرد.
هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری تاجیکستان ارتباط نزدیک و دلبستگی ندارد و علت آن هم قرابت‌های نژادی، تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی ملت‌های دو کشور است. در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران، جمهوری تاجیکستان از جایگاه بالایی برخوردار است. مقام معظم رهبری اسلامی ایران از روابط دو کشور به «روابط خویشاوندی» یاد نموده‌اند و به دلیل اهمیت جمهوری تاجیکستان جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، این کشور را بعنوان مقصد اولین سفر خارجی خود انتخاب کرد. همچنین جناب آقای امامعلی رحمان رئیس محترم جمهوری تاجیکستان از تعبیر «گوشت و ناخن» برای توصیف پیوندهای ایران و تاجیکستان استفاده کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و سازمان همکاری شانگهای همکاری خوبی دارند و از مواضع یکدیگر در این سازمان‌ها پشتیبانی می‌کنند که نمونه اخیر آن حمایت دولت تاجیکستان از درخواست پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای که منجر به تصویب این درخواست و شروع فرآیند عضویت در این سازمان در بیست و یکمین اجلاس شورای سران شانگهای در سپتامبر سال ۲۰۲۱ در شهر دوشنبه شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه