روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد - شماره 3921

مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان كرمانشاه عنوان كرد:

كاهش 70 درصدي آب چشمه هاي كرمانشاه نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در محمودآباد خبر داد:
اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس کشور در سال جاری نشست خبري با حضور عليرضا كاكاوند مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان كرمانشاه با اصحاب رسانه با موضوع تبیین چالش‌ها و راهکارهای گذر از تنش آبی سال ۱۴۰۰ و هفته صرفه‌جویی در تصفيه خانه شهيد نظري كرمانشاه برگزار شد.
عليرضا كاكاوند با بيان اينكه امسال استان کرمانشاه یک وضعیت استثنایی از نظر کاهش بارندگی‌ها و کمبود منابع آبی نسبت به ۵۰ سال گذشته را تجربه می‌کند، گفت:امسال کرمانشاه با کاهش ۳۵ درصدی بارندگی نسبت به سال‌های قبل روبه‌رو است، و استان كرمانشاه بیشترین میزان کاهش بارندگی در کشور را به میزان ۱۹۰ میلی لیتر داشته است.
مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان كرمانشاه تصريح كرد: منبع تامين آب شرب روستاها  و شهرها از چشمه ها و چاه ها است كه ميزان آب چشمه ها نسبت به پارسال 70 درصد كاهش داشته است و به طور میانگین چاه‌ها نیز ۳ لیتر بر ثانیه کاهش آبدهی داشته اند.
 وي ادامه داد:  آب سراب قنبرکه یکی از مهمترين منابع تامین آب شرب شهر کرمانشاه است نسبت به سال گذشته از ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ۱۰۵ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.
اين مقام مسئول اظهار داشت: با وجود همه اين كاهش ها در منابع آبي متاسفانه عمده مردم بحث خشكسالي را باور ندارند ومیزان مصرف همچنان بالا است، بگونه‌ای که در مناطق شهری ۱۷۴۱ لیتر در ثانیه ( ۱۰۵۰ لیتر آن مربوط به شهر کرمانشاه) و در مناطق روستایی ۲۸۳ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.
مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان كرمانشاه سرانه مصرف آب در کرمانشاه را ۲۲۳ لیتر در شبانه روز اعلام کرد و گفت: این عدد در کشور ۱۷۰ لیتر و در جهان کمتر از ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است.
کاکاوند در ادامه از وضعیت هدررفت آب در کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: اکنون میانگین پرت آب در استان ۳۳ درصد است که از میانگین ۲۲ تا ۲۵ درصدی کشور بالاتریم.
به گفته این مسئول، میانگین پرت آب در شهر کرمانشاه نیز ۳۸ درصد است که البته نسبت به گذشته که ۴۱ درصد پرت داشتیم، کاهش یافته است.
اين مسئول با بیان اینکه بیشترین هدر رفت آب در شهر کرمانشاه است، علت اصلی آن را فرسوده بودن تاسیسات و خطوط انتقال آب و زیر ساخت های آن اعلام کرد .
وي همچنین یکی دیگر از عوامل هدر رفت آب شرب را انشعاب‌های غیر مجاز مشترکان اعلام کرد گفت:  تاکنون بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیر مجاز شناسایی شده است که به دلیل اینکه جرایم با تخلف مشترکان همخواني ندارد اين مسئله حل نمي شود و نیاز به همکاری دیگر ارگان ها دارد.
وي در اين خصوص يادآور شد: برای مقابله با این معضل اقداماتي در نظر گرفته ايم که طی ۱۰ روز آینده تحرک خوبی در برخورد با انشعابات غیرمجاز رخ می‌دهد.
وی گفت: این عدم پرداخت مطالبات در حالی است که اواخر سال گذشته مجبور به اخذ ۱۰ میلیارد تومان وام برای پرداخت حقوق کارکنان شدیم و برخی نیروها با تاخیر چند ماهه حقوق می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مسئولیت تامین آب را بر عهده شرکت آب منطقه‌ای دانست و ادامه داد: شركت آب و فاضلاب از آب منطقه‌ای، آب می‌خرد و آن را به مشترکین می‌فروشد، اما متاسفانه زمانی که کمبود آب داریم همه آب و فاضلاب را مقصر می‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه