روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر - شماره 3762

سفر ظریف به چین؛

از همکاری های راهبردی تا مقابله با یکجانبه گرائی آمریکا

  اکثر رسانه‌هایی که سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین را منعکس کردند، اهمیت برنامه همکاری راهبری ۲۵ ساله ایران و چین و همچنین نقش همکاری‌های دو کشور در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا را مورد تأکید قرار داده‌اند.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به دعوت همتای چینی خود و در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی برای انجام دیداری دو روزه به چین رفت.  
سفر محمد جواد ظریف به کشور چین و دیدار با همتای چینی خود در صدر اخبار برخی از مهمترین خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفت.
اکثر قریب به اتفاق این رسانه‌ها در کنار انعکاس خبر سفر محمد جواد ظریف به چین موضوع همکاری راهبری مشترک ۲۵ ساله بین چین و کشورمان را مورد تأکید قرار داده‌اند.
بر اساس این گزارش ها، حضور قدرتمندانه چین امکان مقابله با سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا در عرصه روابط بین الملل را بیش از هر زمان دیگری فراهم کرده است. روابط ایران و به ویژه برنامه مشترک ۲۵ ساله آن با چین حرکتی هوشمندانه است که می تواند توان مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.
به همین خاطر بیشتر رسانه‌هایی که سفر وزیر خارجه ایران به چین را پوشش داده اند، موضوع برنامه ۲۵ ساله را نیز مطرح کرده و مورد تأکید قرار داده‌اند.  در این زمینه، سایت خبری تحلیلی «فاینانشال تریبیون» در خبری به سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به چین پرداخت و آن را در راستای مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا و همچنین بررسی برنامه ۲۵ ساله ایران و چین دانست.
این نشریه می نویسد: چین در حمایت از ایران و دهها کشور دیگر که تحت فشار آمریکا قرار دارند، با صدور بیانیه‌ای در  مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار لغو کامل و فوری تحریم‌های یک جانبه شد.
همچنین، تهران یک نقشه راه ۲۵ ساله برای روابط استراتژیک با پکن آماده کرده است. این طرح چشم انداز همکاری طولانی مدت بین ایران و چین در بخش‌های مختلف را ترسیم می‌کند.
روزنامه واشنگتن پست نیز در خبری به سفر وزیر خارجه کشورمان به چین پرداخت و نوشت: این سفر به دعوت وزیر خارجه چین و  بعد از آن صورت می‌گیرد که آمریکا در تحریم‌هایی تازه نام ۱۸ بانک ایران را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد.
این روزنامه ضمن اشاره به واکنش تند وزیر امورخارجه کشورمان در برابر این تحریم‌ها نوشت: درحالی که آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های ایران را بازگرداند، چین به عنوان یک متحد سرسخت ایران همچنان به برجام پایبند است.
همچنین در این خبر ضمن اشاره به خطر قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا آمده است که تقریبا تمام دنیا گفته‌اند که تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران را اجرا نخواهند کرد.
سایت خبری تحلیلی «اوراسیا ریویو» نیز سفر محمدجواد ظریف به چین را پوشش داد و در این باره از زبان سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نوشت برنامه اصلی وزیر خارجه ایران در این سفر تبادل نظر در مورد تحولات منطقه‌ای و بین المللی و گسترش روابط دو جانبه بین تهران و پکن است. پایگاه خبری یورونیوز نیز در بازتاب خبر سفر وزیر خارجه کشورمان به چین نوشت: وانگ یی وزیر خارجه چین در جریان دیدار روز شنبه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در در شهر تنگچونگ، خواستار ایجاد بستری «برای گفتگوی چندجانبه» با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شد.
یورو نیوز افزود: بنا بر اعلام پکن، آنها در این گفتگوها بار دیگر بر حمایت دو کشور از توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی تاکید کرده و سیاست «یکجانبه‌گرایی» و «ارعاب» آمریکا در قبال ایران را محکوم کرده‌اند.
به نوشته این رسانه غربی، در پایان این دیدار وانگ یی در بیانیه‌ای که توسط وزارتخانه‌اش منتشر شد، خواستار ایجاد بستری برای گفتگوهای چند جانبه و منطقه‌ای شد تا همه ذینفعان در یک سطح برابر در این گفتگوها که با هدف بهبود درک متقابل و برای بحث درباره راه‌های سیاسی و دیپلماتیک برای حل مسائل امنیتی برگزار می‌شود، شرکت ‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه