جامعه
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تأکید بر نقش محوری این شرکت در تصمیمگیریهای فنی ناوگان، از پیشرفت چشمگیر روند برقیسازی اتوبوسهای پایتخت خبر داد و گفت: در دوره ششم مدیریت شهری، پروژه برقیسازی به مرحله تثبیت رسیده و با رفع چالشهای فنی شاهد بهترین عملکرد ناوگان برقی خواهیم بود. احمد قیومی با اشاره به جایگاه تخصصی شرکت واحد اتوبوسرانی در حوزه مدیریت فنی ناوگان، گفت: تمامی مراحل نوسازی، بازسازی و خرید ناوگان بر پایه بررسیهای کارشناسی و با نظارت دقیق کمیتههای تخصصی انجام میشود و هیچ اقدامی بدون تأیید فنی صورت نمیگیرد. وی با بیان اینکه روند نوسازی و برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی در چارچوب سیاستهای شهرداری تهران ادامه دارد، افزود: در چارچوب قراردادهای منعقدشده تاکنون ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی شرکت هایگر تحویل ناوگان شده و ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۸ متری و ۷۵ دستگاه اتوبوس برقی ۲۶ متری نیز به زودی وارد چرخه بهرهبرداری خواهد شد. قیومی با اشاره به اهمیت برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی تهران، تأکید کرد: توسعه ناوگان برقی یکی از مهمترین گامهای شهرداری در مسیر کاهش آلودگی هوای پایتخت است. اتوبوسهای برقی بدون انتشار آلایندههای مضر، نقش مؤثری در بهبود کیفیت هوا و سلامت شهروندان دارند و با سیاستهای زیستمحیطی مدیریت شهری دوره ششم کاملاً همسو هستند. وی در تشریح آخرین وضعیت فنی پروژههای برقیسازی، گفت: برقیسازی در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به مرحلهای رسیده که میتوان آن را نماد تحول حملونقل پاک در کشور دانست. در سال گذشته، تمامی زیرساختها و نیازهای اساسی برای تحقق این هدف از جمله طراحی ایستگاههای شارژ، تجهیز توقفگاهها و آموزش رانندگان ویژه اتوبوسهای برقی فراهم شد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران افزود: در مسیر بهرهبرداری از سری نخست اتوبوسهای برقی، برخی چالشهای فنی شناسایی شد که اکنون تمام آنها در سفارشهای جدید مورد توجه قرار گرفته است. کمیته فنی شرکت واحد با بررسی دقیق عملکرد ناوگان اولیه اصلاحات لازم را برای سری جدید اعمال کرده تا اتوبوسهای جدید با بالاترین سطح آمادگی وارد خطوط بهرهبرداری شوند. وی تأکید کرد: در مورد اتوبوسهای ۱۸ متری یوتانگ و ۲۶ متری، بازدیدهای میدانی و بررسیهای فنی در کارخانههای تولیدی انجام شده است و آمادگی مطلوبی برای ورود این ناوگان به کشور فراهم شده است. همچنین زیرساختهای مرتبط با شارژ، توقفگاهها و جایگاههای رانندگان ویژه این ناوگان نیز طراحی و در حال تکمیل است. قیومی با قدردانی از حمایتهای شهردار تهران در پیشبرد طرح برقیسازی ناوگان، گفت: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه علمی و آیندهنگر به موضوع حملونقل عمومی موجب شد پروژههای نوسازی و برقیسازی آغاز و در مرحله بعدی سرعت بگیرند. این روند نقطه عطفی در تاریخ اتوبوسرانی تهران به شمار میرود. بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، وی تأکید کرد: شرکت واحد با اتکا به توان کارشناسی داخلی و همکاری با شرکتهای دانشبنیان، مسیر توسعه ناوگان برقی را با قدرت ادامه میدهد تا ضمن ارتقای بهرهوری و کاهش آلایندگی، الگویی موفق برای سایر کلانشهرهای کشور در زمینه حملونقل پاک ارائه کند. مدیرکل منابع طبیعی مازندران تشریح کرد: ماجرا قطع درختان صنوبر و دپو در چمستان مدیرکل منابع طبیعی مازندران در تشریح ماجرای قطع درختان صنوبر و دپو آنها در چمستان، گفت: هیچ تخلفی صورت نگرفته و تمام این گونهها از نوع صنوبر و غیرجنگلی است.کرد. علی باقری جامخانه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی از قطع درختان صنوبر در منطقه جنگلی چمستان، گفت: در حوزه اداره کل منابع طبیعی استان مازندران- ساری و در حوزه منابع طبیعی شهرستان نور و در منطقه چمستان دو طرح جایگزین صنوبر با گونههای بومی و جنگلی در سریهای شیرکلا اهلم و شهرکلا عباسا و چمستان به شماره قرارداد ۱۴۰۴۱۰۴۰۶ مورخ ۱۹/۵/۱۵۰۴ و طرح جایگزین صنوبر با گونههای جنگلی سری یک واتاشان توسط دو مجری درحال اجراست که در سریهای شیرکلا در سال جاری در قطعات ۲۲ و۲۳ با حجم ۷۵۰۰ متر مکعب از گونه صنوبر در شرف برداشت است. به گفته وی، طرح دیگری که اخیرا قرارداد آن به امضا رسید در ایستگاه تحقیقات چمستان است که مدت هر سه طرح ذکر شده در قالب طرح مصوب و دارای بیلان ۵ ساله است. او تاکید کرد: هدف این طرح تنها حذف درختان غیر جنگلی است و گونههای جنگلی از قبیل: بلوط، توسکا، ون، افرا و غیره جایگزین گونه صنوبر خواهد شد. باقری افزود: تمام این طرحها در راستای قانون بوده و مجری طرح نیز با نصب تابلو، اطلاعرسانی های لازم را از قبل انجام داده که در معرض دید همگان است. وی در ادامه با بیان این که هیچ تخلفی صورت نگرفته و تمام این گونهها از نوع صنوبر و غیر جنگلی است، از دغدغه و حساسیت عموم مردم و طبیعت دوستان عزیز به حوزه منابع طبیعی، تشکر کرد. او تقاضا کرد: قبل از انتشار مطلب یا ویدئویی در فضای مجازی و حتی در رسانهها،حتما نسبت به صحت و سقم موضوع، آگاهی لازم، کافی و درست را از دستگاههای مرتبط کسب کنند و پس از آن اقدام به انتشار کنید تا مطلبی نادرست و غیرواقعی منتشر نشود. معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی تهران خبر داد؛ ۴ ساختمان تجاری بزرگ تهران در وضعیت قرمز ایمنی معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی تهران با اشاره به کاهش تعداد ساختمانهای بحرانی پایتخت از ۱۲۹ مورد به ۵۴ مورد، از تداوم وضعیت ناایمن در چند پاساژ مهم از جمله آلومینیوم، مهستان، شانزلیزه و اقاقیا خبر داد و گفت: اگر روند ایمنسازی در این بناها ادامه پیدا نکند، موضوع پلمب با دستور قضایی قطعی خواهد بود. کامران عبدولی درباره آخرین وضعیت ساختمانهای ناایمن شهر تهران، اظهار کرد: تعداد ساختمانهای بحرانی تهران در حال حاضر به حدود ۵۴ مورد رسیده است. متأسفانه برخی از این ساختمانها در گذشته حتی قراردادها و دستورالعملهای ایمنی خود را به سازمان آتش نشانی ارائه کرده بودند، اما روند کار متوقف شد. وی با اشاره به وضعیت ساختمان آلومینیوم افزود: این ساختمان اجرای سیستمهای اعلام و اطفای حریق را آغاز کرده بود، اما هیچکدام راهاندازی نشده و به صورت ناقص باقی مانده است. در حال حاضر سیستم اطفا فاقد آب، بررسی ایمنی سیمکشی برق انجام نشده و پلکانها و مسیرهای خروج دوربندی نشدهاند. همچنین سیستم تهویه و فشار مثبت پلکان نیز نصب نشده است. در نتیجه ساختمان هنوز در شرایط ایمن قرار ندارد. او ادامه داد: این ساختمان بهرغم داشتن آتشنشان مقیم ۲۴ ساعته و اقدام به موقع هنگام حریق اخیر، همچنان ناایمن است و کمیته ایمنی منطقه ۱۱ درباره آن تصمیمگیری کرده است. در صورت ادامه این وضعیت، موضوع پلمب با دستور قضایی دنبال خواهد شد که چند روز گذشته نیز این امر محقق شد. عبدولی در ادامه درباره پاساژ شانزلیزه نیز گفت: در این ساختمان متأسفانه هیچ یک از سیستمهای ایمنی اجرا نشده است. با وجود اخطارها و مکاتبات مکرر با مالک و حتی اعلام موضوع به دادستانی، هنوز نه سیستم اعلام و نه اطفای حریق راهاندازی نشده و عملاً در فاز صفر ایمنسازی قرار دارد. اگر این روند ادامه یابد، دادستانی بهطور جدی وارد عمل شده و پلمب میشود که این پاساژ نیز چند روز پیش از سوی شهرداری منطقه پلمب شد. çمعاون پیشگیری سازمان آتشنشانی تهران درباره پاساژ مهستان نیز اظهار کرد: این ساختمان با بار اشتعال بسیار بالا و عمدتاً پارچه، بارها به عنوان یکی از ساختمانهای ناایمن نقاط منطقه ۱۱ مطرح شده است. در تاریخ ۲۹ مهر سال جاری، حکم قطع انشعاب آن با حضور نمایندگان قوه قضاییه و آتشنشانی صادر و ابلاغ شد و در صورت عدم اقدام فوری، فاز بعدی اجرای حکم پلمب خواهد بود. او افزود: ساختمان اقاقیا نیز شرایط مشابهی دارد و در زمره چهار ساختمان پرخطر منطقه ۱۱ محسوب میشود. عبدولی در پایان با تأکید بر ضرورت تسریع در روند ایمنسازی، گفت: این چهار ساختمان از جمله موارد بسیار پرخطر تهران هستند. ساختمان آلومینیوم در شرایط پرخطر و سه ساختمان اقاقیا، مهستان و شانزلیزه در وضعیت بسیار پرخطر قرار دارند. اگر مالکین نسبت به ایمنسازی اقدام نکنند، این بناها میتوانند سرنوشت مشابه پلاسکو را تکرار کنند.