فرهنگ و ادب
فعالیت سالنهای سینمایی در حالی از روز گذشته، ۳۱ خردادماه از سر گرفته شده که فعلاً سالنهای دولتی در سانسهای محدود آغاز به کار کردهاند و برخی سینماهای بخش خصوصی هم قرار است از چند روز دیگر به چرخه اکران اضافه شوند، این در حالی است که درباره زمان بازگشایی سینماها اما و اگرهایی وجود دارد. در حال حاضر ۵ فیلم کمدی «صددام»، «خانه ارواح»، «دایناسور»، «سلام علیکم حاجآقا» و «کوکتل مولوتف» روی پرده هستند که «صددام» با فروشی نزدیک به ۱۵۰ میلیارد و «دایناسور» با فروشی نزدیک به ۹۰ میلیارد پرفروشترین فیلمهای این روزهای سینمای ایران هستند. از یکسو برخی این تصمیم را اتفاق مبارکی دانستهاند، چرا که در چنین شرایطی که غالب مردم کشور از نظر روحی شرایط مساعدی را تجربه نمیکنند، از سرگرفته شدن اکران در سینماها میتواند به بازگشت روحیه نشاط و سرگرمی جامعه کمک شایانی کند. به علاوه عده زیادی از هموطنان در این روزها، در شهرهای خود خصوصا تهران به سر میبرند و سفر نرفتهاند. با این اوصاف، بازگشایی سینماها در چنین روزهایی به هموارشدن روال عادی سرگرمی در شهرها و بازگشت امید و نشاط میان مردم نیز کمک میکند. در چنین روزهایی که از قضا یک هفته تا فرا رسیدن به ماه محرم و ایام عزای سیدالشهدا باقی مانده، سینماها همواره طلاییترین روزهای خود را سپری میکنند. سال گذشته در چنین روزهایی و پیش از ماه محرم، سینماها بیش از ۸۸ میلیارد تومان فروش داشتند و همین کمک شایانی به گیشه سالانه سینما شد. از طرفی فیلم «پیر پسر» از ۲۱ خرداد ماه اکران خود را آغاز کرد و با استقبال نسبتا خوبی در پیش فروش و فروش چند روز ابتدایی پیش از تعطیلی سینماها رو به رو شد که نویدبخش خوبی برای بازگشایی مجدد سینماها و اقبال دوباره مخاطبان از سینماست. نکته قابل توجه، مبلغ واریزی به گیشه سینماها در دو سه روز ابتدایی جنگ تحمیلی رژیم صهیونی به خاک کشور بود. «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی در دو روز یعنی از ۲۲ خردادماه تا ۲۴ خردادماه، ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون و «صددام» ساخته پدرام پورامیری ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به گیشه واریز کردند و این نشان از اقبال مخاطبان از سینماها با وجود شرایط نامساعد جنگی در کشور دارد. اما از سوی دیگر از زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر بازگشایی سالنهای سینما و مراکز فرهنگی و هنری را از تاریخ ۳۱ خردادماه اعلام کرد، اظهار نظرهای متفاوتی درباره این تصمیم شنیده میشد. عدهای این پرسش را مطرح میکنند که با توجه به شرایط ایجاد شده پس از حمله متجاوزانه اسرائیل به کشورمان، به ویژه در شهر تهران آیا میتوان مردم را به حضور در سالنهای سینما و تئاتر با تأمین امنیت جانی آنها دعوت کرد؟ در این زمینه برخی سینمادان تاکید میکنند که سالنهای سینما حتماً باید باز شوند اما نه الان، بلکه در موقع مناسب خود. با این حال تعدادی از آنها بخصوص در سینماهای دولتی سالنها را باز کردهاند و برخی سینماداران بخش خصوصی هم میگویند که ممکن از اواسط هفته سینماها را باز کنند. آغاز فعالیت بسیاری از پردیسهای سینمایی واقع در مالهای بزرگ هم منوط به این است که ابتدا مجتمعهای تجاری بازگشایی شوند. مراجعه به سایتهای خرید اینترنتی بلیت نشان میدهد که سینماهای دولتیِ باز شده، فیلمهای کمدی و غیرکمدی را در تعداد محدودی سانس نمایش میدهند. بررسی بلیتهای خریداری شده در این سامانهها تا ظهر شنبه ۳۱ خرداد نیز حکایت از این دارد که برخی سالنها هیچ بلیتی نفروختهاند. برخی دیگر هم که بلیت فروشی یا رزرو دارند، به گفته مدیران سینما اگر به حد نصاب تعداد تماشاگر نرسند فیلم را اکران نمیکنند. بازگشایی برخی سینماها در شرایطی اتفاق افتاده که چند روز دیگر ماه محرم فرا میرسد و طبق روال همیشگی ابتدا اکران فیلمهای کمدی و بعد اکران تمام فیلمها برای مدتی متوقف میشود. این موضوع به تنهایی یکی از دلایلی است که برخی کارشناسان سینما معتقدند بازگشایی زود هنگام سینماها را بیفایده میکند و بهتر است فعالیت سینماها پس از رسیدن به ثبات بیشتر و اطمینان از حفظ امنیت جانی شهروندان به زمانی بهتر موکول شود. در این زمینه امیرحسین علمالهدی در یادداشتی به نکاتی درباره فعالیت سینماها و برنامههای سرگرمی در شرایط خاص فعلی اشاره کرده است. او در این یادداشت با عنوان «وظیفه سینما در ایام جنگ چیست؟» نوشته است: «در شرایط جنگ، سینما وظیفهایی جز حفظ و بالا بردن سطح روحیه مردم و پرکردن اوقات فراغت ندارد اما در این شرایط بحرانی و بیتعهدی دشمن به رعایت قوانین بینالمللی، باز کردن سالنهای سینما جز افزایش ریسک اتفاقات ناگوار پیشبینی دیگری نمی توان کرد و توصیه میکنم تا پایان دهه محرم سالنهای سینما همچنان تعطیل باشند. بار اصلی دو هدف برشمرده فوق ( حفظ و افزایش روحیه و پرکردن اوقات فراغت) برعهده صداو سیما و پلتفرمهای نمایش آنلاین فیلم و سریال است و بدیهی است پلتفرمها در زمان جنگ باید به نحوی از طرف دولت ریسک سرمایهگذاری برای نمایش سریالها و رئالیتیشوهای خود را تضمین نمایند و دولت باید برای این فعالان خصوصی صنعت تصویر، مشوقهای مالی و مالیاتی و... را در اسرع وقت تدوین و ابلاغ نماید.