رائد فریدزاده :
سالنهای سینما موقعیت امنی هستند
رئیس سازمان سینمایی گفت: سالن های سینمایی موقعیت امنی هستند تا مردم کمی از دغدغه هایشان رهایی یابند.
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در جریان بازدید از سینماهای سطح شهر تهران گفت: « همانطور که مجموعههای سینماداری مشغول فعالیت و خدمات دهی در سطح شهر هستند از همه هنرمندان هم تقاضا دارم با درک وظیفه ملی و میهنی به تقویت روحیه مردم اهتمامبورزند.» خبر بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری از تاریخ شنبه ۳۱ خردادماه اعلام شد و به دنبال آن رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی همزمان با بازگشایی سالنهای سینمایی، ضمن بازدید از سینماهای سطح شهر تهران، در جریان فعالیت و خدمات سینماداران قرار گرفت.
فریدزاده در جریان بازدید از سینما بهمن واقع در میدان انقلاب تهران به ضرورت استمرار فعالیتهای سینمایی تاکید کرد و گفت: «سینما در جامعه ایران کارکردهای مهم اجتماعی و فرهنگی دارد. سالنهای سینما موقعیت امنی هستند تا مردم کمی از دغدغه هایشان رهایی یابند. ضمن اینکه سالنهای سینما این امکان را برای مردم فراهم میکند تا در کنار یکدیگر به یک همدلی و همزبانی برسند. به همین جهت ادامه فعالیتهای اماکن فرهنگی و بخصوص سالنهای سینمایی در سراسر کشور بسیار حائز اهمیت هستند.»
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بازگشایی اماکن فرهنگی و سالنهای سینمایی گفت: «همانطور که اعلام شد سینماهای سراسر کشور از 31 خردادماه به روال عادی فعالیت خود بازمیگردند و فیلمهای روز سینما در حال اکران هستند.»
او اضافه کرد: «در جریان بازدیدهایی که از سینماهای سطح شهر داشتم، برای من خیلی مهم و باعث خوشحالی بود که تماشاگران بلیط میخریدند و وارد سینما میشدند و فیلمهای روز سینما را میدیدند. این نشان می دهد که در این شرایط به خصوص، مردم ایران با ادامه به زندگی معمول و عادی خود امید و سرزندگی را در در دل ها پاس میدارند. نباید فراموش کنیم که سینما صرفاً یک امر سرگرم کننده نیست و میتواند کارکرد ملی هم داشته باشد. نهادهای فرهنگی باید در حمایت از سینما بهویژه در زمانهای حساس همکاریهای بیشتری داشته باشند تا چراغ سینما روشن بماند.»
فریدزاده همچنین از رسانهها خواست که فعالیتهای سینمایی را بهطور جدی پوشش دهند و افزود: «حوزه فرهنگ و هنر باید در کنار مردم بایستد و ایجاد و تقویت حس همدلی و ایستادگی در شرایط کنونی، اهمیت بیشتری دارد.»
رئیس سازمان سینمایی ضمن تقدیر از همدلی اهالی سینما با مردم تاکید کرد: «وقتشناسی و همبستگی اهالی سینما در این شرایط بحرانی ستودنی است و هنرمندان سینما در این روزها نشان دادند که در زمانه پرخطر کنار ملت خود هستند.»
وی در آخر تاکید کرد: « همانطور که مجموعههای سینماداری مشغول فعالیت و خدمات دهی در سطح شهر هستند از همه هنرمندان هم تقاضا دارم با درک وظیفه ملی و میهنی به تقویت روحیه مردم اهتمامبورزند. اکنون آزمون بزرگی برای سینمای ایران است تا به آرامش روانی و انسجام ملی کمک کنند و مطمئنم که از این آزمون همچون گذشته سربلند بیرون خواهند آمد.»
در جریان بازدید رئیس سازمان سینمایی از سینما بهمن تهران، حبیب ایل بیگی مدیر عامل موسسه سینما شهر، مهدی شفیعی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، هادی اسماعیلی مدیرعامل بهمن سبز و مجتبی بهزادیان معاون پخش و اکران بهمن سبز نیز حضور داشتند.
معاون میراث فرهنگی:
یونسکو ساکت و بیتفاوت نباشد
معاون میراث فرهنگی ایران با اعلام اینکه همه امکانات فنی، تخصصی و لجستیکی، تدابیر لازم برای حفاظت کامل از آثار تاریخی، موزهها، محوطهها و اماکن ثبتشده ملی و جهانی بهصورت شبانهروزی به کار گرفته شده است، تاکید کرد: خواهان اقدام فوری، مؤثر و الزامآور از سوی سازمانهای بینالمللی و خاصه یونسکو در برابر این تعرض آشکار هستیم.
علی دارابی، معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در یادداشتی نوشت: «ایرانزمین، خاستگاه تمدنهای بزرگ بشری، سرزمینی است که فرهنگ، ریشه در عمق جانش دارد و تاریخ، بر دوش آن سنگینی میکند. سرزمینی که نهتنها میراثدار، بلکه نگاهبان فرهنگ و تمدن جهانی است و نقش آن در پاسداشت حافظه تاریخی بشر، همواره در عرصههای بینالمللی برجسته و غیرقابلانکار بوده است.
جمهوری اسلامی ایران از آغاز، در خط مقدم حمایت از میراث فرهنگی جهانی قرار داشته و با پیوستن به اسناد مهم بینالمللی همچون کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه (حمایت از اموال فرهنگی در زمان مخاصمه مسلحانه) و کنوانسیون ۱۹۷۲ یونسکو (حفاظت از میراثفرهنگی و طبیعی جهان)، مسئولیتی تاریخی، حقوقی و اخلاقی را در قبال خود و جهان بر عهده گرفته است.
اما امروز، در یکی از تلخترین مقاطع تاریخ معاصر، با وضعیتی روبهرو هستیم که تنها تجاوز به مرزهای جغرافیایی یا انسانی نیست، بلکه تعرضی آشکار به مرزهای فرهنگی و هویتی ملتهاست. رژیم اشغالگر و جعلی صهیونیستی، با زیر پا گذاشتن همه هنجارهای حقوقی، اخلاقی و انسانی و در استمرار جنایات غیرانسانی خود، به میراث فرهنگی ایران نیز چنگ انداخته است.
رفتاری خصمانه، بیپایه و ویرانگر که نهفقط امنیت ملی ایران، بلکه امنیت فرهنگی و تاریخی جهان را به مخاطره انداخته است. چنین تهدیدی نمیتواند و نباید در سکوت و بیتفاوتی جامعه جهانی پاسخ نگیرد. در چنین شرایطی، اقدام مسئولانه و درخور تقدیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، جناب دکتر سیدرضا صالحی امیری، در مکاتبه رسمی با یونسکو و مطالبه جدی برای فعالسازی تمامی ظرفیتهای حقوقی و دیپلماتیک برای پیشگیری از هرگونه آسیب به میراث فرهنگی ایران، نشان از درک عمیق مسئولان فرهنگی کشور از حساسیت این برهه دارد. این نامه نه یک هشدار معمول، که ناقوس خطر برای وجدان جهانی است.
ایران، قاطعانه اعلام کرده است که میراثفرهنگی، نه تنها سند هویت ملّی، بلکه بخشی جداییناپذیر از حافظه بشری است. ما خواهان اقدام فوری، مؤثر و الزامآور از سوی سازمانهای بینالمللی و خاصه یونسکو هستیم، نه فقط برای پاسداشت فرهنگ ایران، بلکه برای صیانت از میراث مشترک جهانی.
در داخل کشور، معاونت میراث فرهنگی با بسیج همه امکانات فنی، تخصصی و لجستیکی خود، تدابیر لازم برای حفاظت کامل از آثار تاریخی، موزهها، محوطهها و اماکن ثبتشده ملی و جهانی را بهصورت شبانهروزی به اجرا گذاشته است.
باور داریم مردم فرهنگدوست و غیور ایران، همواره در بزنگاههای تاریخی، در صف اول دفاع از هویت و شرف ملی خود ایستادهاند. این بار نیز، در کنار خادمان میراث فرهنگی، با عزم ملی، غیرت تاریخی و بصیرت فرهنگی، اجازه نخواهند داد دشمنان قسمخورده فرهنگ، به این گوهرهای گرانسنگ دستاندازی کنند.
در نبرد با فراموشی، تجاوز و نابودی، فرهنگ، آخرین سنگر ملتهاست. ایران از این سنگر عبور نخواهد کرد. و ما نیز، تا آخرین لحظه، در کنار مردم ایستادهایم.
بیبیسی مستند غزه را کنار گذاشت!
بیبیسی در اقدامی بحثبرانگیز، تصمیم به عدم پخش مستند «غزه: پزشکان زیر حمله» گرفت؛ مستندی که روایتگر تلاشهای کادر درمان در میانه بمبارانهای اسرائیل است.
بیبیسی اعلام کرد که پخش مستند «غزه: پزشکان زیر حمله» را متوقف کرده است، زیرا به این نتیجه رسیده که انتشار این فیلم میتواند «تصور جانبداری» از پوشش خبری این شبکه در خصوص جنگ غزه را ایجاد کند. این تصمیم پس از ماهها جنجال و سردرگمی درباره سرنوشت این مستند گرفته شده است؛ مستندی که به زندگی و تلاشهای پزشکان در جریان حملات اسرائیل به غزه میپردازد.
در بیانیهای رسمی، بیبیسی اعلام کرد که مذاکرات برای یافتن راهی جهت پخش فیلم یا استفاده از بخشهایی از آن در برنامههای خبری به بنبست رسیده است. این شبکه همچنین مالکیت پروژه را به شرکت مستقل «Basement Films» منتقل کرده است. برخی از افرادی که در این مستند حضور داشتهاند، از تأخیر در پخش آن ابراز ناامیدی کردهاند و نگرانیهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است حمایت برخی از مشارکتکنندگان از این پروژه پس گرفته شود.
پیشتر نیز بیبیسی پخش مستند دیگری به نام «غزه: چگونه در یک منطقه جنگی زنده بمانیم» را به دلیل فاش شدن اینکه راوی ۱۳ ساله آن فرزند یکی از اعضای حماس بوده، متوقف کرده بود. بررسی در مورد تولید آن مستند همچنان ادامه دارد.
بیبیسی در بیانیهاش گفت: «میخواستیم صدای پزشکان شنیده شود و تلاش داشتیم بخشی از محتوای این فیلم را مطابق با استانداردهای بیطرفی خود، پیش از پایان بررسی رسمی، در برنامههای خبری پخش کنیم. اما دیروز روشن شد که دیگر راهی برای ادامه این بحثها وجود ندارد.»
این نهاد رسانهای افزود: «به این نتیجه رسیدیم که پخش این مستند ممکن است باعث تصور جانبداری شود، که با استانداردهای بالای مورد انتظار از بیبیسی همخوانی ندارد. بیطرفی یکی از اصول بنیادین خبررسانی بیبیسی است و یکی از دلایلی است که ما را به معتبرترین رسانه جهان تبدیل کرده است.»
همچنین بیبیسی تأکید کرد که این فیلم هیچگاه مراحل نهایی تأیید پیش از پخش را درون این سازمان طی نکرده و بنابراین هرگونه نسخهای که در آینده منتشر شود، «فیلمی از بیبیسی نخواهد بود.»