روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت - شماره 4583

نه به پلاستیک


 مرحبا یاسینی- همگی‌ ما در مورد محصولات سازگار با محیط زیست اطلاعاتی‌ داریم.چرا ما باید از محصولات دوستدار محیط زیست استفاده کنیم؟ هنگامی که این محصولات در طبیعت و در خاک رها می شوند چه می شود؟
هر گونه ظروف زیست تخریب پذیری که بتواند در طبیعت تجزیه شود باعث کاهش میزان زباله، انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد شغل می شود. اما در پایان یک چیز اهمیت از بیشتری برخوردار دارد و آن خاک است. عنصری که به آینده ما نیز مربوط است. خاک سالم ارگانیسم‌های بیشماری دارد.
ما نمیتوانیم مواد غذایی را بدون خاک حاصلخیز تولید کنیم.این را باید بدانیم که در طول مرحله تبدیل پسماند به کمپوست، ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تجزیه نشده و می توانند اثرات فاجعه باری را بر جای بگذارند. این نوشته راهنمای آسان برای مقابله با آلودگی‌ پلاستیکی است تا از این طریق دیگر بهانه‌ای برای خرید و استفاده از پلاستیک نداشته باشیم. بدون شک تحقیقات بیشماری در مورد اثرات آلودگی‌ پلاستیک‌ها در خاک وجود دارد و ما نیز به نوبه خود، در حد کافی‌ متوجه اثرات مضر پلاستیکی به ویژه ذرات کوچک آن در اقیانوس‌ها شده ایم. لیکن حقیقت اصلی این است که یافتن راه حل موثر برای پاکسازی پلاستیک‌ها از محیط زیست کار دشواری است. بنابراین ما هم اکنون باید برای جلوگیری از آلودگی‌ پلاستیکی اقدام کنیم تا خاک نیز همانند آب توسط قطعات کوچک پلاستیکی مورد تهاجم قرار نگیرد و برای بقای ما بی‌ فایده نباشد.
در حال حاضر، زباله‌های پلاستیکی محیط و اقیانوس‌های زمین را به شدت آلوده کرده است. از آنجایی که جهان با سرعت زیادی به سوی شهرنشینی پیش می‌رود، مصارف نیز افزایش پیدا کرده است و شهرها روزانه با مقادیر زیادی از زباله مواجه هستند. بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان ملل، سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که ۲۸۸ میلیون تن از این مقدار، از جریان زباله‌های جامد شهری حاصل می‌شود که تا ۷۵ درصد از کل تولید زباله‌های پلاستیکی را تشکیل می‌دهد. سازمان ملل تخمین می‌زند که هر سال حدود ۶۰.۱ میلیون تن پلاستیک از جریان زباله‌های جامد شهری محیط زیست را آلوده می‌کند و حدود ۱۱ میلیون تن زباله به اقیانوس‌ها سرازیر می‌شود.
به عبارتی، وضعیت فعلی ما در مورد آلودگی کنونی محیط زیست در دنیا، انعکاس‌دهنده یک بحران دوگانه در رابطه با تولید بیش از حد پلاستیک و نیز شکست مدیریت زباله است. جریان و ورود زباله به زیستگاه‌های طبیعی برای اکوسیستم‌ها و انسان‌ها مضر است، چرا که مواد شیمیایی تولید شده از زباله‌ها می‌تواند به اقیانوس‌ها و حیات جانداران دریایی نفوذ کند و میکروپلاستیک‌ها (تکه‌های کوچک حاصل از زباله‌های پلاستیکی و فرآیندهای صنعتی) نیز می‌توانند آب و منابع غذایی دریایی را آلوده کنند.
آموزش و آگاهی در کاهش آلودگی‌های پلاستیکی بسیار مهم است. با افزایش دانش عمومی و درک تأثیرات منفی زباله‌های پلاستیکی، افراد تصمیمات آگاهانه تری می‌گیرند و گام هایی برای کاهش مصرف پلاستیک و پسماند خود برمی‌دارند. آموزش و آگاهی باعت ایجاد تغییر رفتار در افراد می شود، تغییراتی مانند، به همراه داشتن کیسه‌های پارچه ای در فروشگاه ها تا تغییرات مهم تر مانند استفاده از محصولات سبز و حمایت از سیاست‌هایی که اقتصاد بازیافت را ترویج می‌کنند.
آموزش و آگاهی همچنین نقش کلیدی در تشویق مشاغل و صنایع به اتخاذ شیوه‌های پایدارتر دارد. با افزایش آگاهی در مورد اثرات زیست محیطی و بهداشتی آلودگی پلاستیکی، مصرف کنندگان شرکت ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا تغییراتی در زنجیره تولید و عرضه خود ایجاد کنند. این تغییرات شامل کاهش بسته بندی های پلاستیکی، تحقیق درباره جایگزین نمودن مواد دوست‌دار محیط زیست بجای پلاستیک و اجرای شیوه های مدیریت پسماندهای پلاستیکی است.
علاوه بر این، آموزش و آگاهی رسانی به ایجاد حمایت عمومی از سیاست ها و ابتکارات دولت در کاهش آلودگی پلاستیکی کمک می‌کند. با آموزش افراد در مورد نیاز به اقدام و آگاهی از مزایای بالقوه کاهش زباله های پلاستیکی، حمایت عمومی از سیاست گذاران افزایش می‌یابد و فضای مساعدی را برای تغییر قوانین ایجاد می‌کند. این سیاست‌ها شامل اجرای قوانین ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی، افزایش مسئولیت تولیدکنندگان نسبت به پلاستیک های تولیدی، و مشوق‌هایی برای کسب‌وکارهایی که در اتخاذ شیوه‌های پایدارتر پیش قدم هستند، است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه