روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ اسفند - شماره 4564

کنعانی:

آمریکا یک طرف اصلی جنگ علیه غزه است


  سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: «آمریکا یک طرف اصلی در آغاز و استمرار و عدم پایان‌بخشی جنگ است؛ دولت آمریکا در حرف و عمل کنار رژیم صهیونیستی بوده است.»
ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
کنعانی در ابتدا درباره تحولات فلسطین گفت: «شب گذشته به‌رغم شرایط دردناک انسانی و وضعیت جنگی حاکم در سرزمین فلسطین، مردم شریف و مسلمان فلسطین تحت همان شرایط نماز تراویح و مناسک دینی را در کوچه‌ها و خیابان‌ها و کنار خرابه مساجد برگزار کردند.»
کمک‌های آمریکا به مردم غزه نمایشی است
کنعانی در خصوص ارسال کمک هوایی توسط آمریکا گفت: «کمک‌های هوایی آمریکا صرفاً نمایش است؛ از یک سو وتوی قطعنامه‌ها مانع تصویب قطعنامه‌ای شد که منجر به توقف فوری جنگ شود و از سوی دیگر، آمریکا تسلیحات خودش را ارسال می‌کند. اینها نشان می‌دهد آمریکا در راستای توجیه سیاست جنگ‌طلبانه خودش به‌دنبال این است با برخی اقدامات مضحک و نمایشی که در نتیجه آن شاهد شهادت دیگر مردم فلسطین بودیم، تلاش کند وجهه جنگ‌طلبانه خودش را اصلاح کند.»
توقیف نفتکش آمریکایی در واکنش به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بود
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص واکنش آمریکا به توقیف نفتکش این کشور توسط ایران گفت: «ملت ایران با تمام وجود نتیجه تحریم‌های آمریکا را در طول سالیان حس کرد. مردم ما از جمله بیماران مختلف در ایران در نتیجه تحریم‌های ظالمانه رنج بیماری بر آنان افزون شد و نتوانستند داروهای حیاتی خود را دریافت کنند، اینها نتیجه تحریم ظالمانه دولت آمریکا بود.»
روابط و مناسبات ایران و ترکیه
وی در خصوص فعل و انفعالات بین ایران و ترکیه گفت: «به روند خوب مناسبات اشاره کردم؛ دو کشور همسایه، در سایه وجود اراده عالی نزد رهبران دو کشور و بنا به زیربناهای حقوقی و موافقتنامه‌های امضاشده، زیرساخت خوبی را برای ارتقای روابط فراهم کرده‌اند. در سفر اخیر رئیس‌جمهور به آنکارا و مذاکرات خوب صورت‌گرفته، این امیدواری وجود دارد که بتوانیم به هدف‌گذاری انجام‌شده، به‌ویژه در بخش اقتصادی تا سقف 30 میلیارد دلار، دست پیدا کنیم. ان‌شاءالله در سال آینده بتوانیم به این همکاری‌ها عمق بیشتری ببخشیم.»
ارسال کمک‌های ایران به غزه از طریق مصر
کنعانی درباره اخبار ارسال کمک به شمال و جنوب غزه توسط ایران گفت: «موضوع کمک‌رسانی و ارسال به غزه جزو موضوعات مهم در دستورکار ایران بوده است، ما در این مسیر همه تلاش‌های لازم را انجام دادیم، از طریق مصر رایزنی‌های زیادی انجام دادیم، ارتباط هلال احمر دو کشور برقرار بوده است و کمک‌های ایران به بنادر مصر برای ارسال به سرزمین فلسطینی فرستاده شده است. ما در این زمینه رایزنی‌های گسترده‌ای انجام دادیم. اولویت کمک‌رسانی از موضوعات مهم در دستورکار ایران است. ایران امکان ارسال کمک مستقیم به فلسطین را ندارد، متأسفانه دولت مصر هم در رایزنی‌ها اعلام کردند که «رژیم اجازه صدور کمک‌ها را نمی‌دهد.»، اما مانع نبود که ایران تلاش نکند، ایران تلاش کرده و کمک‌هایی را از طریق مصر ارسال کرده است.»
کشورهای مستقل به‌دور از فشارهای آمریکا مناسبات سیاسی خود را قربانی نکنند
وی در خصوص خط لوله گاز ایران و پاکستان گفت: «سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با نگاه به آغاز پروژه خط لوله، دیدگاه خودش را بیان کرد. خوشبختانه دو کشور مذاکرات خوبی داشتند و مذاکرات فنی برای استمرار این پروژه ادامه دارد. طبیعتاً فشارهای آمریکا یکی از عوامل مخرب در روابط کشورهای منطقه بوده است. سیاست آمریکا همواره مخل بوده است. انتظار این است کشورهای مستقل به‌دور از فشارهای آمریکا، مناسبات سیاسی خود را قربانی نکنند.»
خواسته ایران برای اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل
کنعانی درباره خواسته ایران برای اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفت: «قطعاً اخراج رژیم از کمیسیون مقام زن فوری‌ترین اقدامی است که اگر صداقتی وجود داشته باشد باید این اتفاق رخ دهد، این چیزی است که ایران بر مبنای کشتار بیش از 9 هزار زن فلسطینی اعلام کرد که این اتفاق باید بیفتد، این یک محک برای سنجش صداقت کشورهایی است که شعار حمایت از حقوق زنان را مطرح می‌کنند.»
ایران به تلاش‌‌هایش برای آزادی حمید نوری از زندان سوئد ادامه خواهد داد
کنعانی در خصوص حکم حمید نوری گفت: «ما همه تلاش‌های لازم را برای آزادی این شهروند بی‌گناه انجام دادیم و ادامه خواهیم داد. ایران  با استفاده از روابط تاریخی با سوئد تلاش کرده است این موضوع را در قالب مذاکرات و پیگیری‌های حقوقی و کنسولی حل‌وفصل کند. ما درخواست رد درخواست تجدیدنظر توسط دادگاه سوئد را یک امر غیرقابل قبول می‌دانیم و متأسفیم که دادگاه سوئد این درخواست را رد کرده است.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه