صفحه آخر
اصل ولایت، امکان شکلگیری جامعهای صالح را فراهم میکند و نقش این جامعه در پرورش انسان، بیش از نقش نماز و زکات و جهاد است. از این رو گفتهاند:بر هیچ چیز به اندازۀ ولایت تأکید نشده است. امام موسی صدر از منظر پیوند اندیشه و عمل به واقعه غدیر خم اشاره مهمی دارد چرا که واقعه غدیر حاصل عناصر مورد نیاز برای اصلاح جامعه است. امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان که پس از درگذشت علامه سیدعبدالحسین شرفالدین، رهبری دینی و اجتماعی مردم صور و پس از آن شیعیان لبنان را برعهده گرفت در مقاطع گوناگون و با استفاده از فرصت مناسبتهای دینی و آئینی تلاش میکرد ضمن آشنایی طبقات مختلف مردم شیعه لبنانی با اعتقادات دینی و مذهبی، یاری کننده آنها در موجهای سنگین تبلیغاتی ادیان و مذاهب دیگر باشد. یکی از مناسبتهایی که امام موسی صدر اهتمام جدی به گرامیداشت آن داشت، عید غدیر خم بود. بازخوانی سخنرانی امام موسی صدر درباره ولایت و ولایت مداری که در تاریخ ۱۹۶۸/۳/۱۸ ایراد شده و متن آن در کتاب «انسان آسمان» نیز منتشر شده است در آستانه عید غدیر خم خالی از لطف نیست: ولایت همه نیروهای جامعه را بسیج میکند امروز روز ولایت و روز ولایتمداران است و این جلسه، از آنِ شما پیروان ولیّ خدا. من امروز دربارۀ ولایت که معنا و مفهوم این روز است، سخن خواهم گفت. ما روز غدیر را جشن میگیریم، ولی نه برای اینکه شاد و خوشحال باشیم، زیرا ما در عقل و دل خود چیزی که ما را شاد و خوشحال کند، نمییابیم. ما در اینجا گرد هم میآییم تا برای روزگار دشوار و آیندۀ تاریک خود توشه برگیریم و مسلّح شویم. ما در روز «علی» جمع میشویم تا با او بیعت تازه کنیم و او و سیرۀ او و دنبالهروان او را ولیّ و ما در این روز که ولایت علی (ع) تثبیت شد، میخواهیم کمی دربارۀ معنای ولایت و دربارۀ معنای جاودانه شدن رسالت محمد (ص) و دربارۀ آنچه ما در این روز بدان نیازمندیم، صحبت کنیم. واژۀ «ولایت» در چند آیه از قرآن و در روایات متواتر آمده است. این واژه فقط به معنای محبت و دوستی نیست؛ در حدیثی متواتر آمده است: «اسلام بر پنج چیز استوار است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت و بر هیچ چیز به اندازۀ ولایت تأکید نشده است.» این «ولایت» که مهمتر از نماز و زکات و حج و روزه است، چیست؟ علت این اهتمام به ولایت چیست؟ در حدیث آمده است: «هر کسی شبها به نماز بایستد و روزها روزه بگیرد و در طول عمر به حج رود و همۀ داراییاش را انفاق کند، ولی این کارهای او با راهنمایی ولیّ خدا نباشد، خداوند از او نخواهد پذیرفت.» این «ولایت» که تأثیری ژرف و نقشی بزرگ در اسلام دارد، چیست؟ منظور از این «ولایت» همان مفهوم آیۀ شریفۀ: «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» است. اینکه پیامبر به امت و مؤمنان از خودشان سزاوارتر است، معنایش وجوب اطاعت و پیروی از اوست و وجوب اطاعت از پیامبر، غیر از وجوب اطاعت از خداوند است، هرچند دنبالۀ آن به شمار میآید. معنای اطاعت از خداوند چیست؟ آیا انسان میتواند امر و نهی خداوند را به روشهای مستقیم بشنود؟ آیا هیچ یک از ما سخن خداوند را به طور مستقیم شنیده است؟ طبیعتاً نه. آیا هیچ یک از ما سخن خدا را با گوش خودش شنیده است؟ حتماً نه. بنابراین، ما سخن خدا را تنها از راه پیامبرش میشنویم. اگر پیامبر خدا بگوید: این واجب است و این حرام، این کار را انجام دهید و این کار را انجام ندهید، و ما این دستورها را اطاعت و اجرا کردیم، خدا را اطاعت کردهایم، نه پیامبر را. اطاعت پیامبر که در آیۀ «أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الامْرِ مِنکُمْ» پس از اطاعت خداوند آمده است، اطاعتی است که با اطاعت خداوند و عمل کردن به واجبات و پرهیز از محرمات و اجرای امر و نهیها، فرق دارد. اطاعت از امر و نهیها و واجبات و محرمات در حقیقت اطاعت کردن از خداست، نه اطاعت کردن از پیامبر خدا. اطاعت کردن از پیامبر معنای دیگری متفاوت با معنای اطاعت کردن از خدا دارد.