روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1402 چهارشنبه 6 ارديبهشت - شماره 4347

رييس اداره ارتباطات شرکت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور:

رشد 2 برابري ريل‌گذاري در کشور نسبت به 12 سال گذشته

 مسعود جهاني گفت: طي سال گذشته 114 کيلومتر زيرسازي، 120 کيلومتر ريل‌گذاري و 10 هزار متر مربع احداث ساختمان‌هاي ايستگاه‌هاي راه آهن صورت انجام شده است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازي، مسعود جهاني رئيس اداره ارتباطات و اطلاع رساني شرکت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور طول انواع راه‌هاي احداث شده در سال گذشته را يک هزار و 117 کيلومتر و انواع راه‌هاي بهره برداري شده را 884 کيلومتر اعلام کرد و گفت: در حوزه طرح‌هاي ريلي طي سال گذشته 114 کيلومتر زيرسازي، 120 کيلومتر ريل‌گذاري و 10 هزار متر مربع احداث ساختمان‌هاي ايستگاه‌هاي راه آهن انجام شده است و 154 کيلومتر از اين طرح‌ها در مسير ريلي چابهار-زاهدان محدوده زاهدان تا خاش به بهره برداري رسيد. وي ادامه داد: در بخش راه و بزرگراه‌هاي کشور احداث 800 کيلومتر مسير و بهره برداري 730 کيلومتر و همچنين احداث 173 کيلومتر مسير آزادراهي بخشي از اقدامات صورت گرفته در راستاي توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل کشور در سال 1401 است.
رئيس اداره ارتباطات و اطلاع رساني با اشاره به 31 ميليون متر مکعب عمليات خاکي صورت گرفته در سال گذشته اظهار کرد: 19.1 ميليون متر مکعب خاکبرداري، 11.8 ميليون متر مکعب خاکريزي، بيش از 1.7 ميليون متر مکعب بتن ريز ي بخشي از احجام عمليات اجرايي در بخش راه و بزرگراه، آزادراه و راه آهن کشور است.
جهاني افزود: در سال گذشته 20 هزار و 307 متر حفاري تونل و 14 هزار و 915 متر لاينيگ در تونل‌ها صورت گرفته است که از نظر عمليات اجرايي نسبت به سال‌هاي گذشته رکورد محسوب مي‌شود.
رئيس اداره ارتباطات و اطلاع رساني شرکت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور در اين گزارش طول شبکه ريلي کشور را 14 هزار و 984 کيلومتر اعلام کرد و افزود: در طول سال‌هاي برنامه پنجم و ششم توسعه کشور متوسط سالانه ريل‌گذاري، رشد قابل توجهي داشته است به نحوي که از سال 1390 تا 1395 سالانه 130 کيلومتر ريل‌گذاري انجام شده است که اين رقم از سال 1395 تا 1401 به 263 کيلومتر در هر سال رسيده است.
جهاني همچنين از افتتاح 407 کيلومتر راه آهن در قالب 4 پروژه مهم کشور در سال جاري خبر داد و اظهار کرد: متوسط احداث خطوط ريلي طي 12 سال گذشته 199 کيلومتر بوده است که با بهره برداري از پروژه‌هاي راه آهن بستان آباد- خاوران، همدان- سنندج، رشت- انزلي و ميانه-اردبيل در سالجاري، بهره برداري شبکه ريلي در کشور 2 برابر نسبت به متوسط 12 سال گذشته رشد خواهد داشت.
وي تاکيد کرد: در صورت تأمين بيش از 25 هزار ميليارد تومان اعتبار بالغ بر هزار کيلومتر ديگر از طرح‌هاي ريلي در حال احداث کشور تا پايان دولت سيزدهم آماده بهره برداري مي‌شود.
رشد 3 برابري بهره برداري از آزادراه‌ها در دولت سيزدهم
رئيس اداره ارتباطات و اطلاع رساني شرکت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور طول شبکه آزادراهي در دست بهره برداري را 2793 کيلومتر اعلام کرد و از افتتاح 293 کيلومتر مسير آزادراهي تا پايان سالجاري خبر داد و گفت: آزادراه‌هاي ايزدخواست- شيراز به طول 210 کيلومتر، منجيل- رودبار به طول 8 کيلومتر، يک باند از منطقه دو آزادراه تهران - شمال به طول 22 کيلومتر، مراغه - هشترود به طول 29 کيلومتر و تبريز-صوفيان به طول 24 کيلومتر تا پايان سالجاري به بهره برداري مي‌رسد که با در نظر گرفتن بهره برداري 93 کيلومتر متوسط سالانه در 12 سال گذشته عملکرد دولت سيزدهم در بخش آزادراهي 3 برابر رشد خواهد داشت.
وي متوسط طول احداث خطوط آزادراهي کشور را از سال 1390 تا 1395، 80 کيلومتر اعلام کرد و ادامه داد: اين رقم از سال 1396 تا 1401 به 105 کيلومتر در سال ارتقا يافته است. جهاني طول شبکه آزادراهي قابل بهره برداري تا پايان دولت سيزدهم را 415 کيلومتر دانست و يادآور شد: اعتبار مورد نياز براي تأمين سهم دولت در احداث اين 9 پروژه آزادراهي حدود 17 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود.
رشد متوسط سالانه احداث راه و بزرگراه
رئيس اداره ارتباطات و اطلاع رساني در ادامه اين گزارش طول شبکه بزرگراهي کشور را 45 هزار و 170 کيلومتر اعلام کرد و گفت: در سال جاري 750 کيلومتر بزرگراه در قالب 90 پروژه با پيشرفت فيزيکي 70 درصدي در حال اجرا است که در قالب پروژه‌هاي شاخص در کريدورهاي بزرگراهي جنوب، غرب و شرق کشور با اولويت بندي در حال ساخت است. جهاني با اشاره به احداث متوسط سالانه 820 کيلومتر راه و بزرگراه در سال‌هاي 1390 تا 1395 اظهار کرد: از سال 1396 تا 1401 به طور متوسط سالانه 903 کيلومتر راه و بزرگراه در کشور به بهره برداري رسيده است. وي ادامه داد: تا پايان دولت سيزدهم 1800 کيلومتر راه اصلي و بزرگراه در قالب 115 طرح به اتمام مي‌رسد که با توجه به برنامه تحولي بخش بزرگراهي کشور در کريدورهاي ترانزيتي مهم منتهي به مرزهاي رسمي با هدف توسعه مناطق کم برخوردار و گلوگاه‌هاي ترافيکي قرار دارد.
رتبه نخست در جذب اعتبارات از ساير مدل‌هاي تأمين منابع
به گزارش مديريت ارتباطات و اطلاع رساني شرکت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، رئيس اداره ارتباطات و اطلاع رساني بهره گيري از مدل‌هاي جديد تأمين اعتبار مورد نياز تکميل زيرساخت‌هاي حمل و نقل کشور را در چند سال اخير اقدام قابل توجهي دانست و ادامه داد: در سال‌هاي گذشته براي 33 طرح، تسهيلات بانکي به مبلغ بيش از 34 هزار ميليارد ريال از محل ماده 56 اخذ شده است که اين شرکت با جذب بيش از 2,177 ميليارد تومان در سال 1401 در ميان کليه دستگاه‌هاي اجرايي دولت با اختلاف در رتبه نخست قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه