روزنامه کائنات
1

صفحه اول

1401 يکشنبه 14 اسفند - شماره 4325

قول ترانزیت ٣٠ میلیون کالا

ایران هاب کالای روسی می‌شویم

  عیسی فرهادی با بیان اینکه بندر کاسپین تا ١٠٠ روز دیگر به بندر رشت متصل می‌شود، اظهار داشت: بندر کاسپین در مسیر کریدور شمال -جنوب به بنادر جنوبی کشورمان از جمله چابهار، بندر امام و ... متصل می‌شود و روسیه هم قول داده که در مرحله اول تا ٣٠ میلیون تن کالا را از مسیر بندر کاسپین و در مسیر کریدور شمال جنوب تردد دهد و این ظرفیت در بندر کاسپین ایجاد شده‌است.
وی ادامه داد : ٨٣ درصد پروژه ٣۵ کیلومتری راه آهن رشت- بندر کاسپین انجام شده و ١٧ درصد باقیمانده تا ١٠٠ روز دیگر تمام می‌شود و پروژه به بهره برداری می‌رسد. ریل‌گذاری ١٠ کیلومتر به پایان رسیده و ٧ کیلومتر هم آماده ریل‌گذاری است و بندر کاسپین می‌تواند نقطه وصل به بنادر شمال و انجام ترانزیت در کریدور شمال -جنوب باشد.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به ترانزیت انجام شده در یک سال گذشته گفت: در سال ١۴٠١ با ترانزیت خودرو از بندر کاسپین نیازهای خودروی قزاقستان و روسیه را پوشش دادیم.
فرهادی مبنی بر گلایه صاحبان کالا و تاجران از تاخیر در پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر روسی به ویژه آستارا خان گفت: این تاخیر به دلیل یخ زدگی و انجماد مسیر ولگا بود که امکان عبور کشتی وجود ندارد اما هر صاحب کالا یا تاجری در این باره مشکلی داشته ما به سرعت مشکل آن را حل خواهیم کرد. مدیر عامل منطقه آزاد انزلی افزود : ٧٠٠ متر از راه آهن کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی است که برای تامین اعتبار آن هیچ مشکلی نداریم و روس‌ها در استفاده از مسیر راه آهن بندر کاسپین و اتصال به بنادر جنوبی کشورمان جدی هستند.
وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در این مدت چه میزان بار روسی به بندر انزلی رسیده است، تاکید کرد: بیشتر کالا از ایران به روسیه رسیده اما روس‌ها به شدت به دنبال ترانزیت از مسیر ایران هستند به طوری که برنامه ترانزیت ١٠٠ میلیون تن کالا از مسیر کریدور شمال-جنوب و مسیر ایران را دارند و اساسا هنوز ترانزیت روسیه از مسیر ایران شروع نشده‌ است. فرهادی از راه اندازی پایگاه کالاهای روسی در استان گیلان خبر داد و گفت: محدوده‌ای را در ایستگاه پیربازار به کالاهای روسی اختصاص دادیم که هاب کالای روسیه خواهد بود و روس‌ها از این منطقه کالاهای خود را به سراسر دنیا ارسال خواهند کرد.
وی با اشاره به اولویت پروژه راه‌آهن رشت- بندر کاسپین تاکید کرد : عقل حکم می‌کند پروژه‌ای به طول ٣۵ کیلومتر در این کریدور مهم در اولویت ساخت قرار بگیرد و سایر پروژه ریلی در اولویت‌های بعدی قرار بگیرند. فرهادی درباره ضرورت توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی گفت: در لایحه اول محدوده منطقه آزاد انزلی ١٠ هزار هکتار بوده که در تصمیم بعدی به ٢ هزار و ٢٠٠ هکتار کاهش پیدا کرد و با تصمیم شورای نگهبان دو منطقه جنگلی و نظامی از این محدوده حذف شدند اما مجمع تشخیص درباره این اصلاحات نظر نداده است. برای تحقق اهداف توسعه منطقه آزاد تعریف شده تا سال ١۴٠٨ به توسعه محدوده منطقه نیاز داریم و در صورت توسعه محدوده فرودگاه رشت هم در این محدوده قرار می‌گیرد که این امکانات یه جذب سرمایه گذار کمک می‌کند. وی ادامه داد: در این میان حق الناس مطرح می‌شود چراکه در لایحه قبل محدود منطقه آزاد ١٠ هزار هکتار بوده که براساس آن مردم نسبت به دریافت مجوز و طرح‌های تفصیلی اقدام کردند که این حق مردم به یکباره حذف شده‌ است. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به میزان جذب سرمایه گذار خارجی گفت: هدف گذاری جذب سرمایه در سال جاری ١٠ میلیون دلار بود که تا به امروز ٧.۵ میلیون دلار آن محقق شده است.

سنگ‌های پیش پای ازدواج جوانان
جمعیت ۱۱ میلیونی مجردها
 در تشریح موانع ازدواج جوانان می‌توان به دو مقوله فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد؛ چندان مهم نیست که اقتصاد مشکل اول ازدواج جوانان است یا مشکل دوم؛ چراکه این مسئله مسئولیت رفع مشکلات مسکن، اشتغال و معیشت جوانان را از مسئولان امر ساقط نمی‌کند.
تصمیمی که برای جوان گران شروع می‌شودبه گزارش ایکنا؛ یازدهم شعبان روز میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان «روز جوان» نامگذاری شده است تا یک روز هم که شده، به دور از هر گونه شعارزدگی، به دغدغه‌های جوانان نگاه واقعی داشته باشیم و بدانیم آن‌ها موتور محرک یک جامعه هستند و به قدری اهمیت دارند که اکنون بسیاری از پژوهشگران جمعیت‌شناسی نگرانی خود را از پیری جمعیت ابراز کرده و هشدار‌هایی را به مسئولان داده‌اند.
 در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب نیز همواره تأکید‌ها بر نیروی جوان است. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ جمعیت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمی از آن نتیجه موج جمعیتی ایجادشده در دهه ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ تا ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه دوم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه انقلابی رشد کرده و آماده تلاش جهادی برای کشورند و جمع چشمگیر جوانان محقق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و ... اشتغال دارند؛ این‌ها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته مادی با آن قابل مقایسه نیست.
 نسل جوان امروز با دنیایی از دغدغه‌ها و مشغله‌های روزمره زندگی مواجه است که برای آیند‌ه‌ای مبهم در تکاپو و تقلاست. دغدغه‌هایی همچون شغل، مسکن، ازدواج و آیند‌ه‌ای مطمئن که بتوان به پشتوانه آن به استقبال فردا رفت. از میان مسائل یادشده، ازدواج یکی از دغدغه‌های مهم جوانان است. آمار‌ها نشان می‌دهد سن ازدواج افزایش یافته است و بیش از یک دهه است که آمار‌های ازدواج نزولی است و به طرز خطرناکی میزان ازدواج کاهش و طلاق افزایش یافته است. نگاه دقیق به این آمار، پرسش‌های گوناگونی را در ذهن تداعی می‌کند، از جمله اینکه مهمترین دلایل این چالش اجتماعی چیست؟ آیا فقط مسائل اقتصادی در آن دخیل بوده یا عوامل فرهنگی نیز به آن دامن زده است؟ در گزارش پیش رو بایسته‌های ازدواج جوانان به عنوان موضوعی که نیاز به پیش زمینه‌های مسکن و اشتغال دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا دریابیم مسئولان امر برای این مشکلات فارغ از اینکه ازدواج مانع اقتصادی یا فرهنگی دارد، چه اقداماتی انجام داده‌اند.  مطابق با آخرین سرشماری کشور، حدود ۳۶ درصد از جمعیت زنان جوان ۱۵ تا ۳۴ سال کشور را دخترانی تشکیل می‌دهند که هنوز ازدواج نکرده‌اند و حدود ۲.۳ درصد از زنان ۴۵ ساله و بیشتر در بازه سنی تجرد قطعی قرار دارند. جمعیت پسران ۲۰ تا ۳۹ ساله مجرد نیز حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و طبق همین سرشماری کشور، ۹ میلیون و ۷۶۹ هزار نفر در سن متعارف ازدواج هستند و هرگز ازدواج نکرده‌اند و تعداد افرادی که از سن متعارف ازدواج عبور کرده‌اند، اما هنوز به سن تجرد قطعی نرسیده‌اند، یک میلیون و ۸۱۰ هزار نفر بوده است.
 از ۲۶ میلیون جوان در سنین ۲۵ تا ۳۰ سال، حدود ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم. جالب اینکه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال داریم که حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند و سالخورده هستند. براساس آمار اعلام شده، کاهش ۴۰ درصدی ازدواج در طول ۶ سال اخیر بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه