روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۷ بهمن - شماره 4307

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

کاتالیست‌های ایرانی به کاتالیست‌های اروپایی تنه زده‌اند

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صادرات کاتالیست‌های ایرانی به روسیه اشاره و اظهار کرد: کاتالیست‌های ایرانی تنه به کاتالیست‌های اروپایی زده‌اند.
مرتضی شاهمیرزایی در نخستین نمایشگاه و همایش تخصصی کاتالیست صنعت نفت که هم‌زمان با چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب حدود ۳ میلیون تن در سال با تولید واقعی حدود ۱.۵ میلیون تن بوده است.
وی با قدردانی از تلاشگران صنعت پتروشیمی که ظرفیت اسمی ۹۰ میلیون تن در سال را محقق کرده‌اند، افزود: باید به صنعت عمق داد و بر کیفی‌سازی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر تمرکز کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: محققان و پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان باید همه به سمت بومی‌سازی دانش‌های فنی، کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی و کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی گام بردارند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این مسیر از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.
شاهمیرزایی تصریح کرد: مصمم هستیم شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به کمک شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان که سرمایه‌های اصلی این صنعت هستند، کشور را تا پایان این دولت در حوزه کاتالیست‌های صنعت نفت بی‌نیاز کند.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش گفت: تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور خروج ارز از کشور و تأمین خوراک صنایع تکمیلی در بخش وزارت صمت ضرورت دارد.
معاون وزیر نفت به صادرات کاتالیست‌های ایرانی به کشور روسیه اشاره و اظهار کرد: کاتالیست‌های ایرانی با موفقیت در شرکت‌های روس استفاده شده است و کاتالیست‌های ایرانی تنه به کاتالیست‌های اروپایی زده‌اند.

وزارت انرژی مجارستان:
اتحادیه اروپا
با کمبود سوخت و افزایش قیمت انرژی مواجه می‌شود
 وزارت انرژی مجارستان اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت قیمت جدید نفت روسیه که از 5 فوریه اجرایی می‌شود، ناگزیر از کمبود سوخت و قیمت‌های سرسام آور انرژی آسیب خواهند دید.
به گزارش راشتاتودی، وزارت انرژی مجارستان اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت قیمت جدید نفت روسیه که از 5 فوریه اجرایی می‌شود، ناگزیر از کمبود سوخت و قیمت‌های سرسام آور انرژی آسیب خواهند دید.
این سازمان افزود که مجارستان نیز در بلندمدت تحت تأثیر مجازات‌های جدید ضد روسیه قرار خواهد گرفت. اخیرا مقامات بروکسل اعلام کردند که این اتحادیه قیمت فرآورده‌های نفتی پالایش شده وارداتی از روسیه را 100 دلار در هر بشکه برای گازوئیل و 45 دلار در هر بشکه برای نفت کوره تعیین می‌کند. این اقدام که توسط ایالات متحده، استرالیا و سایر کشورهای گروه 7 حمایت می‌شود، دو ماه پس از سقف قیمتی اولیه 60 دلاری نفت خام دریایی صورت می‌گیرد.
سقف قیمت‌ها بخشی از تحریم‌هایی است که با هدف محدود کردن درآمدهای انرژی مسکو در بحبوحه درگیری نظامی در اوکراین انجام می‌شود. این ممنوعیت نگرانی‌های عمده ای را در مورد اختلالات عرضه جهانی ایجاد کرده است.
گازوئیل در حال حاضر بین 110 تا 120 دلار در هر بشکه معامله می‌شود، در حالی که نفت خام حدود 80 دلار در نوسان است.
در ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در واکنش به سقف قیمتی صادرات نفت روسیه، فرمانی را در مورد اقدامات تلافی جویانه امضا کرد که براساس آن عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه به کشورهایی که در قراردادهای خود سقف قیمتی اعمال می‌کنند، ممنوع می‌شود.
این دستور از 1 فوریه 2023 لازم الاجرا شد و تا 1 ژوئیه 2023 معتبر است. همچنین در صورتی که قراردادها به طور مستقیم یا غیرمستقیم سقف را اعلام کنند، عرضه را ممنوع می‌کند. تاریخ اجرایی ممنوعیت عرضه فرآورده‌های نفتی متعاقباً توسط دولت تعیین می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه