روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۷ بهمن - شماره 4307

رئیس‌جمهور در هیات دولت مطرح کرد:

قدردانی از وزیرارشاد برای برگزاری جشنواره‌های فجر

 سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به برخی تلاش‌های صورت گرفته برای کمرنگ و کم‌رونق شدن جشنواره‌های فرهنگی و هنری ایام دهه مبارک فجر، از اهتمام مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق این رویدادها قدردانی کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها نباید مسئولان را از کار و تلاش بازدارد، گفت: جریان انقلابی فعال در عرصه‌های فرهنگی و هنری، با همت و قوت تلاش کرده‌اند جلوه‌ای از هنر انقلابی را به نمایش بگذارند که این تلاش‌ها ارزشمند و ستودنی است.
رئیسی در ادامه با تاکید بر اهمیت مولدسازی دارایی‌های دولت، تبیین ابعاد و دستاوردها و رفع شبهات درباره مصوبه اخیر شورای هماهنگی سران قوا را ضروری دانست. همچنین استاندار آذربایجان غربی با حضور در جلسه دیروز هیئت دولت گزارشی از سفر رئیس جمهور به شهرستان خوی و نیازمندی‌های منطقه را مطرح کرد که رئیس جمهور پرداخت تسهیلات به آسیب‌دیدگان و مساعدت برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده مردم و استمهال بازپرداخت وام‌های دریافتی را کمکی برای آسیب‌دیدگان دانست. رئیسی ضمن تشکر از خدمات انجام شده توسط نیروهای هلال احمر و نیروهای مسلح و بسیج در زمینه امدادرسانی و اسکان اضطراری، بر ضرورت بازسازی و نوسازی مسکن مردم تاکید کرد.
رئیس جمهور در ابتدای این جلسه با تبریک ولادت با سعادت امیرالمومنین علی (ع)، ابراز امیدواری کرد همه مردم از فیوضات ماه رجب و ایام البیض در جهت تقرب الهی بهره‌مند شوند.

 رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور:
سال آینده حق عائله‌مندی ۹۰۰ هزار تومان
 و حق اولاد ۴۰۰ هزار تومان خواهد شد
 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد: حق عائله‌مندی در سال ۱۴۰۲ با میزان ۵۰ درصد افزایش به حدود ۹۰۰ هزار تومان و حق اولاد با صددرصد افزایش به ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
میثم لطیفی گفت: حداقل حقوق با شرایط اقتصادی فعلی کفاف زندگی بعضی از همکاران را هم نمی‌دهد. لطیفی خبر داد: حق عائله‌مندی در سال ۱۴۰۲ با میزان ۵۰ درصد افزایش به حدود ۹۰۰ هزار تومان و حق اولاد با صددرصد افزایش به ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
رئیس‌ سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر توجه جدی سازمان به بعد خانواده و جوانی جمعیت، گفت: در دولت سیزدهم، حق عائله‌مندی از ابتدای مهرماه سال جاری از مبلغ ۳۷۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش داده شد و حق اولاد نیز از ۹۶ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
معاون رئیس‌جمهور همچنین گفت: در سال ۱۴۰۰ حداقل پایه حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ بود و با افزایش حقوق، در حال حاضر حداقل حقوق ۶ میلیون و ۶۰۰ است که البته با شرایط اقتصادی، همین هم کفاف زندگی بعضی از همکاران را هم نمی‌دهد. وی در خصوص شیوه افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ الگوی ثابت برای افزایش حقوق را مبنای عدالت عنوان کرد و گفت:‌ اگر حقوق با الگوی ثابتی در حکم کارگزینی اضافه شود، عدالت اجرا خواهد شد و مبنای الگوی درصدی، الگوی مناسبی برای افزایش حقوق نیست، چون فردی که بیشتر می‌گیرد، با الگوی درصدی به نسبت حقوقش افزایش پیدا می‌کند و این عدالت نیست.
ایجاد ردیف ترمیم حقوق در احکام از آذرماه امسال، ساماندهی سهم دستگاه‌های اجرایی در فوق‌العاده ویژه و پیشنهاد اتصال پرداخت‌های خارج از حکم به ارزیابی عملکرد و بهره‌وری برخی از اقدامات سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص عادلانه کردن حقوق و دستمزد است.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار:
 دستمزد کارگران هیچ وقت تورم‌زا نیست، بلکه دنباله‌روی تورم است
  نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره برگزاری جلسه کمیته مزد گفت: مقرر شد از جلسات بعدی کمیته دستمزد داده‌های لازم برای عدد و رقم سبد معیشت از سوی نمایندگان دولتی ارائه شود.
محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با اشاره به برگزاری اولین جلسه کمیته مزد 1402 در روز چهارشنبه 12 بهمن ماه 1401 با حضور شرکای اجتماعی گفت: خواسته کارگران مانند سال‌های قبل توجه به دو موضوع اصلی یعنی نرخ تورم و سبد معیشت است.
وی گفت: دستمزد باید با توجه به نرخ تورم و به‌‌گونه‌ای تعیین شود که کارگران بتوانند از پس هزینه‌های حداقلی زندگی خانوار بربیایند، بنابراین برای ما سبد معیشت و محاسبۀ آن، اولویت اصلی است.
نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در ارتباط با ادعای تورم‌زا بودن دستمزد که از هفته‌های قبل توسط برخی نمایندگان و مقامات دولت مطرح شده است نیز گفت: دستمزد کارگران هیچ وقت تورم‌زا نیست, تورم را نمی‌سازد بلکه دنباله‌روی تورم است؛ دستمزد هیچ زمان پیشتاز تورم نبوده و نخواهد بود؛ بنابراین معادله را به‌عکس متوجه شده‌اند. وی درباره اینکه عده‌ای می‌گویند نرخ‌ها قرار است به شهریور 1400 برگردد گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم اگر موفق شدند و قیمت‌ها و تمام قیمت‌ها را به شهریور 1400 بازگردانند, ما به‌دنبال افزایش دستمزد نیستیم. تاجیک بیان کرد: مقرر شد نمایندگان دولتی داده‌های لازم برای محاسبه سبد معیشت را در جلسه بعدی ارائه دهند. با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان سال نداریم و با توجه به اینکه چارچوب محاسبه سبد معیشت مشخص است, داده‌های لازم را بیاورند تا در جلسه بررسی کنیم و بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان عدد سبد معیشت را به دست آوریم تا بتوانیم وارد جلسات شورای‌عالی کار شویم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه