روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۲ بهمن - شماره 4305

ایران رتبه اول رشد تولید فولاد بین 27 کشور دنیا

 تولید فولاد ایران در سال 2022 به 30.6 میلیون تن رسید و 8 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. ایران بین 27 کشور برتر تولیدکننده فولاد رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
آمار انجمن جهانی فولاد از تولید این فلز استراتژیک در کشورهای مختلف جهان منتشر شد. بر اساس این آمار در سال 2022، میزان کل تولید فولاد دنیا به عدد یک میلیارد و 878 میلیون تن رسیده و 4.2 درصد نسبت به تولید سال گذشته کاهش یافته است. یک میلیارد و 13 میلیون تن از تولید مرتبط با کشور چین است که 53 درصد از کل تولید فولاد دنیا را شامل می‌شود.
بر اساس این آمار تولید فولاد ایران در سال 2022 به رقم 30.6 ملیون تن رسید و 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. تولید 30.6 میلیون تن فولاد در سایه تامین انرژی پایدار سبب شد تا ایران جایگاه دهم تولید فولاد دنیا در سال 2022 را بدست بیاورد.
لازم به ذکر است، رشد تولید فولاد ایران در میان 27 کشور تولید کننده برتر فولاد با نرخ 8 درصد در جایگاه اول قرار دارد.
* کاهش تولید فولاد اروپا در سایه زمستان سخت
نکته قابل توجه در مسئله تولید فولاد سال 2022 تاثیر جنگ اوکراین و تحریم انرژی روسیه بر کشورهای اروپایی است. در این راستا، تولید فولاد کشورهای اروپایی نظیر آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و انگلیس به ترتیب 8.4 درصد، 11.6 درصد، 13.1 درصد، 19.2 درصد و 15.6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
همچنین تولید فولاد اوکراین نیز در سال 2022 به 6.3 میلیون تن رسید و 70.7 درصد کاهش داشت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی:
بخش خصوصی محور فعالیت‌های بندری قرار می‌گیرد
 معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 12 فقره قرارداد سرمایه‌گذاری در بنادر منعقد شده است، ارزش این قراردادها را 33 هزار و 279 میلیارد ریال اعلام کرد.
جلیل اسلامی با تاکید بر اینکه کماکان صنعت بندرداری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مطلوب است، اظهار داشت: با توجه به جذابیت بخش خدمات در اقتصاد ایران و جهان و همچنین طبق مطالعه فضای بازار ایران و منطقه و نیز بررسی روند آتی اقتصاد جهان، کماکان صنعت بندرداری دارای مطلوبیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به بسترسازی انجام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی شرایط سرمایه گذاری بخش خصوصی قابل توجه است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریلنوردی اظهار داشت: رویکرد و استراتژی جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بنادر و تامین منابع مالی اجرای پروژه‌های زیرساختی و روساختی در بنادر از تقاضا محور به سمت عرضه محور در حال تغییر و تحول است، در این مسیر، تلاش می‌شود با بهره‌گیری از رویه واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری از طرق فراخوان مزایده عمومی و شناسایی سرمایه گذار، فضای برابر و رقابتی و شفافی شکل گیرد.
اسلامی با اشاره به اینکه در طول ماه‌های اخیر فراخوان‌های مزایده محور و شناسایی سرمایه با بهره‌گیری از فرآیند و ضوابط اجرایی سرمایه گذاری در بنادر مصوب اخیر هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، انجام پذیرفته است، گفت: خوشبختانه استقبال قابل توجهی از سوی بخش خصوصی در این باره صورت گرفته است.
 عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه 12 فقره قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش 33 هزار و 279 میلیارد ریال در بنادر در طول دولت سیزدهم منعقد شده است، گفت: تفاهم نامه‌های سرمایه‌گذاری نیز با ارزش نزدیک به 13 هزار میلیارد ریال مبادله شده است که امیدواریم در ماه‌های آتی شاهد توافق نهایی و انعقاد قراردادهای مربوطه باشیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه