روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ شنبه ۸ بهمن - شماره 4301

استاد دانشکده مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح کرد؛

تهران؛ بحرانی‌ترین استان کشور در تامین آب شرب

 استاد دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر راندمان را بالا ببریم و با بالا بردن الگوی کشت و راندمان 15 تا 20 درصد در مصرف کشاورزی کم کنیم بدون اینکه لطمه‌ای به کشاورزان وارد شود، می‌توانیم بحران آب را حل کنیم.
مهدی قمشی درباره بارندگی‌ها و تاثیر آن بر حل مشکل کم‌آبی در کشور اظهار داشت: پیش‌بینی اقلیمی در اکثر نقاط کشور نشان می‌دهد که سال نرمال و فرانرمال خواهیم داشت و امیدواریم که بارندگی‌های خوبی در 3 ماه آینده داشته باشیم، اما پیش‌بینی‌ها وضعیت را در حوضه کرخه همچنان بحرانی نشان می‌دهد، یعنی علیرغم اینکه وضع عمومی حوضه‌ها فرانرمال است در این حوضه بارش‌ها زیر نرمال و تداوم خشکسالی نسبی را خواهیم داشت. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم به فکر باشیم باید به کرخه فکر کنیم که به خاطر خشکسالی دو سال گذشته وضعیت فوق بحرانی داشته و امسال هم حتی اگر بارش‌های خوبی داشته باشد اوضاع بهتر نخواهد شد.
وی افزود: اگر شرایط کشور به سمت زیر نرمال باشد و بارش‌ها خوب نباشد باید برنامه‌ریزی کنیم، یعنی در مناطقی که پیش‌بینی می‌شود با خشکسالی مواجه باشیم باید به اندازه مصارف حوزه آب داشته باشیم و اولویت‌بندی شود. در مورد آب شرب، بهداشت و صنایع نمی‌توانیم محدودیت اعمال کنیم، مسائل زیست محیطی هم با سلامت جامعه بشری و طبیعت گره خورده و باید حقابه‌اش تامین شود، بنابراین خود به خود مدیریت را باید به سمت کشاورزی ببریم و کاهش مصرف داشته باشیم. باید هماهنگی بین دستگاهی وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت کشور، استانداری و نیروی انتظامی داشته باشیم تا مسئله مصرف آب این بخش را مدیرت و نظارت کنند و به سمت الگوی کم‌مصرف و یا کاهش سطح کشت بروند و سعی کنند آب را در حوضه مدیریت تا به تلاطم اجتماعی نرسد و مردم هم تکلیف خود را بدانند.
استاد دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پیش‌بینی این است که ما فقط در حوضه کرخه مشکل خواهیم داشت و بقیه کشور در حد خودش آب دریافت خواهد کرد. ولی اینکه این پیش‌بینی چقدر محقق شود؛ مشخص نیست، زیرا پیش‌بینی‌های اقلیمی حداکثر 70 درصد محقق می‌شود و 30 درصد خطا دارد، همانگونه که سال‌های قبل هم این اتفاقات افتاده به طوری که پیش‌بینی‌ها ترسالی بوده اما خشکسالی داشته‌ایم، در هر صورت مجبوریم اعتماد کنیم و امید داشته باشیم که تحقق یابد. در صورت درست بودن پیش‌بینی کرخه مشکل دارد بنابراین استان‌های همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان که در حوضه کرخه هستند، چالش خواهند داشت، باید همه دستگاه‌ها مدیریت کنند تا در انتهای حوضه که هورالعظیم است صدمه جدی وارد نشود و همه بتوانند به صورت نسبی از حوضه بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه وضعیت هوا و جبهه‌های ابری به نحوی است که در بهمن و اسفند هم بارش‌های خوبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: حوضه‌هایی هم که کاهش آورد داشته‌اند از حد نرمال زیاد فاصله ندارند و خیلی مناطق بالای نرمال هستند که امیدواریم همین وضعیت حفظ شود و در ادامه فصل بارش هم باران‌های خوبی دریافت کنند.
قمشی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر 90 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود در کشور ما بصورت جهانی، هدررفت آب بخش کشاورزی زیاد و حدود 20 تا 25 درصد و راندمان بکارگیری آب در حوزه کشاورزی حدود 30 درصد است، در حالی که حد قابل قبول باید به 50 تا 55 درصد برسد. اگر راندمان را بالا ببریم و با بالا بردن الگوی کشت و راندمان، 15 تا 20 درصد در مصرف کشاورزی کم کنیم بدون اینکه لطمه‌ای به کشاورزان وارد شود می‌توانیم بحران آب را حل کنیم.
وی همچنین به موضوع آب در تهران اشاره و تصریح کرد: مسئله تهران بیشتر شرب است باتوجه آب‌هایی که منتقل می‌شود فعلا مشکلی ندارد اما از نظر تامین آب شرب و بهداشت یکی از استان‌های بحرانی کشور است، یعنی اگر بحرانی‌ترین استان را از نظر شرب و بهداشت اعلام کنیم حتما تهران است. کمترین آب را نسبت به جمعیت دارد و برای تامین نیاز شهر باید فکر جدی شود، در هر صورت فعلا از اطراف تهران انتقال صورت گرفته و فعلی مشکلی نیست به شرطی که در اطراف از مدیریت آب کشاورزی نهایت استفاده شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه