روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ دوشنبه ۷ آذر - شماره 4259

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد

پسماند و ضایعات سوزی از مهمترین عوامل افزایش آلودگی هوای تهران

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از آغاز گشت و پایش شبانه روزی صنایع، معادن و واحدهای صنفی استان همزمان با فصل سرما و افزایش آلودگی هوا در تهران خبر داد.
علیرضا مزینانی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده گشت و پایش های شبانه در حوزه کل استان که از طریق ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها و ستاد اداره کل اجرا می شود، افزود: هدف از انجام این گشت‌ها و پایش‌ها کنترل منابع آلوده کننده هوا و مقابله با تخلفات احتمالی به‌ویژه در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل هفته است.
وی با اشاره به اینکه این پایش‌ها به‌طور ویژه از ابتدای آذرماه آغاز شده و در ۱۳ محور اصلی برقرار است، اظهارکرد: در این مدت ۲۱۳ واحد صنعتی مورد پایش قرار گرفته‌اند که حاصل آن هشت مورد توقف فعالیت آلاینده و صدور شش اخطاریه رفع آلایندگی برای واحدهای متخلف از سوی ماموران اجرایی این اداره کل بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و واحدهای بزرگ مقیاس صنعتی استان به‌طور روزانه و مداوم رصد و پایش می شود، تصریح کرد: از ابتدای آذر ماه ۹۲ مورد بازدید از واحدهای معدنی و تولید شن و ماسه و آسفالت هم که دارای بار آلایندگی هوا هستند صورت گرفته و نکات و ملاحظات زیست محیطی به این واحدها تاکید شده است.
مزینانی در ادامه با اشاره به اینکه طی این مدت ۱۱ مورد نظارت و بازدید از عملکرد شهرک های صنعتی و ۱۲ نیروگاه و واحد بزرگ مقیاس صنعتی استان نیز انجام شده است، گفت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته بازدید سرزده و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی است که از ابتدای آذر ۱۲ مورد بازدید از مراکز معاینه فنی مستقر در سطح استان به عمل آمده است.
وی همچنین پسماند و ضایعات سوزی را از مهمترین عوامل در افزایش آلودگی هوا عنوان کرد، افزود: ۱۷ مورد مقابله با پسماند سوزی و ضایعات سوزی در گشت و پایش‌های شبانه ماموران اجرایی در این مدت ثبت شده که نشان از تداوم این معضل در سطح استان دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه برابر قانون چندین دستگاه در خصوص برخورد با پسماند سوزی وظیفه دارند، گفت: شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، نیروهای انتظامی، جهاد کشاورزی از جمله دستگاه‌هایی هستند که باید به‌صورت ویژه و جدی‌تری به این موضوع بپردازند تا این معضل مهم در سطح استان برطرف شود.
به گزارش اداره کل محیط زیست استان تهران مزینانی در پایان یادآور شد: آلودگی هوا موضوعی است که نیازمند مشارکت جدی و همکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی مسئول دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
ادغام دو سازمان محیط زیست و منابع طبیعی
از دستورکار خارج شد
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جدیدترین اظهارنظر خود درباره ادغام این سازمان با منابع طبیعی گفت: موضوع ادغام دو سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی فعلا از دستور خارج شده است.
ادغام دو سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری، دهه‌هاست که به عنوان یک ایده مطرح شده است. روز سه‌شنبه (اول آذر ماه) نیز این موضوع در شورای عالی اداری کشور مطرح شد. از جانب رییس جمهوری دو ماه فرصت داده شده تا روی این طرح کار شود و دوباره در شورای عالی اداری کشور مطرح شود اما این موضوع انتقادات بسیاری را به همراه داشته است.
علی سلاجقه در واکنش به دیدگاه‌ها و انتقادات وارد شده به طرح ادغام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:موضوع ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی تنها در قالب پیشنهادی از سوی سازمان امور اداری استخدامی کشور در شورای عالی اداری کشور قرار گرفت و رئیس جمهوری با توجه به موضوعات مطرح شده ماموریت دوماهه دادند تا موضوع دوباره به‌طور کامل بررسی شود بنابراین فعلا اتفاقی نیفتاده است. وی ادامه داد: دیدگاه‌های کارشناسی بسیاری درباره این موضوع وجود دارد که آیا وظایف کل سازمان منابع طبیعی و محیط زیست با یکدیگر اشتراکاتی دارند یا خیر؟ خوشبختانه همه معتقدند که شرح وظایف هر دو سازمان به یکدیگر نزدیک است اما همیشه موضوع پشتوانه تولید به‌ویژه تولیدات کشاورزی وجود دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: معتقدیم که سرزمین پشتوانه تمام همه انواع تولید چه در حوزه کشاورزی، صنعتی و حتی بخش خدمات است و در این میان نیازی به تکدر خاطر کارشناسان نیست. میدان بحث کارشناسی در کشور فعال است و کارشناسان می‌توانند نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند.
سلاجقه در پایان تصریح کرد: موضوع ادغام دو سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی فعلا از دستور کار خارج شده است.

واکنش چمران به ساخت آرامستان جدید در تهران؛
اجازه دهید کارها پیش برود
 رئیس شورای شهر تهران درباره جانمایی آرامستان جدید تهران گفت: اجازه دهید که کارها پیش برود تا برای خرید زمین دچار مشکل نشویم.
مهدی چمران روز گذشته پیش از آغاز جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان این‌که لایحه مهمی در صحن شورا بررسی می‌شود که در مورد پاکات حجمی ساختمان‌ها است، اظهار کرد: برای این‌که نمای ساختمان‌ها یک نواخت نشود در نظر داریم که نمای ساختمان‌ها را با توجه به تنوع و سلیقه معماران و اصول شهرسازی منطبق کنیم.
وی در مورد سخنان مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در مورد جانمایی آرامستان جدید گفت: اجازه دهید که کارها پیش برود چرا که اگر نام محل را ببریم ممکن است در خرید زمین‌ها دچار مشکل شوند.
رئیس شورای شهر تهران همچنین در جلسه شورای شهر تهران در  مورد برنامه نظارت شورا بر عملکرد شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه در فصل پاییز امسال برنامه به صورت مدون‌تر از سوی شهرداری تهران اجرا شده است، پیش‌بینی می‌شود گزارش سه ماهه ای نیز به زودی از سوی معاونان شهردار در خصوص حوزه‌های مختلف کاری خود ارائه کنند.
وی با اشاره به برد تیم ملی فوتبال ایران  مقابل ولز گفت: قطعا با همدلی و همراهی می‌توان موفق شد و البته عده ای هم ناراحت شدند که منافع کشور را نمی‌خواهند. هرچند در ظاهر شعار می دهند اما از پیروزی خوشحال نمی‌شوند و گلایه می کنند که چرا مردم و بازبکنان خوشحالی کردند. چمران با بیان اینکه مردم کلمه مظلومی است و هرکسی نابجا از آن استفاده می کند، افزود: مردم همین مردمی هستند که شادی کردند، مردم در راهیپایی ۱۳ آبان شرکت کردند، مردم این افراد هستند نه لندن نشین و نوکر اجنبی که حتی از حضور تیم ملی در جام جهانی ابراز ناراحتی کردند. البته مردم این افراد را به خصوص در حادثه اخیر شناختند.

هشدار و درخواست مدیریت بحران از مردم تهران درپی افزایش آلودگی هوا
 مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌ها در مناطق مرکزی، جنوبی و غربی این استان از مردم خواست که تا روز چهارشنبه از تردد غیرضروری در شهر پرهیز کنند.
حامد یزدی مهر با اشاره به صدور هشدار زرد برای آلودگی هوا در تهران گفت:‌ برابر پیش‌بینی‌ها از بعد از ظهر امروز، دوشنبه هفتم آذر ماه تا روز چهارشنبه نهم آذر ماه در مناطق مرکزی، جنوبی و غربی استان تهران شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهیم بود.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه طبق اعلام سازمان هواشناسی با افزایش آلاینده‌ها کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس پیش بینی شده است گفت: در صورت عدم مهار منابع آلاینده اعم از ثابت و متحرک در مناطق پرتردد، هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم خواهد بود. یزدی مهر با اشاره به اینکه آلودگی هوا یک بحران جدی و اولویت دار محیطی است، افزود: به همه شهروندان توصیه می‌کنم در زمان اعلام آلودگی هوا از هر گونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای باز و خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنند.
وی در ادامه به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم نیز توصیه کرد که در شرایط آلودگی هوا افراد دارای بیماری زمینه‌ای، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت نکنند و توجه داشته باشند که نوشیدن مایعات به ویژه آب در این مواقع نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین با اشاره به اعلام آماده‌باش به دستگاه‌های امدادی نظیر اورژانس و ... گفت: تمهیدات لازم اتخاذ شده تا در صورت نیاز خودروهای اورژانس در نقاط پرتردد نیز مستقر شوند.

تعطیلی موقت مرکز همگانی خرید و فروش خودروی آیت الله سعیدی
 مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از تعطیلی موقت مرکز همگانی خرید ‌و فروش خودروی آیت الله سعیدی خبر داد.
سعید بیگی با اعلام این خبر افزود: این مرکز تا جانمایی و استقرار در محل جدید تعطیل خواهد بود و در این مدت مراکز خرید و فروش خودروی «چیتگر» واقع در کیلومتر ۱۲ جاده شهید لشکری و «شهید دوران» واقع در بزرگراه شهید یاسینی آماده خدمت رسانی به شهروندان است. وی ادامه داد: در این مراکز کلیه خدمات مربوط‌ به خرید و فروش خودرو از جمله کارشناسی موتور و بدنه، کارشناسی اصالت خودرو و صدور قولنامه به شهروندان ارائه می‌شود. بر اساس گزارش روابط‌عمومی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، بیگی تاکید کرد: مرکز خرید و فروش خودروی «خاوران» در کیلومتر ۱۵ جاده خاوران نیز همچنان در روزهای جمعه برای نقل و انتقال وانت بارها در حال خدمت رسانی می باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه