روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ دوشنبه ۷ آذر - شماره 4259

معاون اقتصادی رئیس جمهور مطرح کرد؛

دپوی ۵۰۰ هزار تن برنج در انبارهای مازندران

 معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن برنج در انبارهای مازندران باقی مانده و دولت باید برای خرید یا عرضه آن در بازار برنامه ریزی کند.
محسن رضایی در پایان سفر دو روزه به مازندران با اشاره به پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران اظهار داشت: اعتبارات خوبی به استان تخصیص داده شده و کارهای خوبی در حوزه زیرساختی و زیربنایی صورت گرفته است.
وی تعهد ارزی را از جمله مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان مازندران بیان کرد و گفت: حل این مشکل می‌تواند درآمدهای ارزی کشور را بالا برد و درآمد مردم را رشد دهد.
رضایی کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان را از دیگر مسائل بیان کرد و با اشاره به بازدید از بندر امیرآباد آن را جز بنادر کم نیرو یاد کرد و خواستار افزایش ظرفیت آن به ۱۰ میلیون تن شد و گفت: طرح توسعه ظرفیت بندر باید تهیه شود.
معاون اقتصادی رئیس جمهور مازندران ظرفیت پایانه روماک را ۳۰۰ هزار تن بیان کرد و گفت: چشم اندازی از کشاورزی آینده را در این پایانه می‌توان دید.
وی انجام سرمایه گذاری برای تکمیل پایانه صادراتی خاویاری را لازم برشمرد و نیاز این طرح را ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: این طرح‌ها می‌تواند سبب جهش اقتصادی در مازندران شود.
رضایی با تاکید بر توسعه زنجیره‌های ارزش و صنایع شیلات و مرکبات گفت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن برنج در انبارهای مازندران باقی مانده است و مقرر شد راهکاری برای خرید برنج از مردم صورت گیرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با عنوان اینکه بخشی از مرکبات روی درخت مانده است، گفت: باید راهکاری اتخاذ شود تا مرکبات به بازارهای داخلی و صادراتی ورود پیدا کند.
محسن رضایی به مازندران سفر و بازدید از طرح‌های تولیدی و اقتصادی و نشست با تولیدکنندگان از جمله برنامه‌های وی بود.

آمار واحدهای مسکن مهر تحویل نشده اعلام شد
 معاون وزیر تعاون با اشاره به آمار واحدهای مسکن مهر تحویل نشده، از هدف‌گذاری ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.
مهدی مسکنی درباره آمار اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون اظهار کرد: در بخش اشتغال هدفگذاری ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی برای سال 1401 را پیش بینی کرده ایم که امیدواریم در یک کار جهشی این تعداد شغل محقق شود.
وی به فرایند ثبت نام مسکن کارگری در سایت وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: ثبت نام‌ها از طریق مراجعه به سایت وزارت راه و شهرسازی صورت می پذیرد که در حال حاضر ثبت نام‌ها انجام گرفته و اطلاعات به معاونت رفاه وزارتخانه فرستاده شده تا دهک بندی و وضعیت فرم (ج) افراد مشخص شود.
وی افزود: آن دسته از کسانی که فرم (ج) آنها سبز و ‌دهک بندی شده باشند به شرط تخصیص زمین کار آماده سازی و ساخت و ساز انجام می‌شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تشریح جزییات ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر توسط تعاونی‌ها اظهار کرد: در دوره مسکن مهر دو میلیون و۲۰۰ هزار خانه ساخته شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۱۱۰ هزار واحد به شکل خودمالکی و یک میلیون و ۹۰ هزار واحد به صورت گروهی‌سازی، انبوه سازی و تعاونی سازی بوده است.
مسکنی ادامه داد: از مجموع یک میلیون و ۹۰ هزار واحد مسکونی، ۸۴۰ هزار واحد توسط تعاونی‌ها ساخته و از این تعداد نیز ۸۰۲ هزار واحد تحویل شده است.
به گفته معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد واحدهای مسکن مهر تحویل نشده، ۳۸ هزار واحد بوده که ۵۵۰۰ واحد در دهه فجر با حضور وزیر راه و شهرسازی تعیین تکلیف و تحویل داده شده و در حال حاضر ۳۳ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که در انتظار تعیین تکلیف است.
وی تاکید کرد: مدل تعاونی‌ها علیرغم تصویری که نسبت به تعاونی‌های مسکن در کشور وجود دارد مدل موفقی بوده است به نحوی که طبق آمارها ۹۵ درصد منجر به تحقق هدف شده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران:
تغییر مهمی در بازار عراق برای کالاهای ایرانی رخ نداده
 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در بازار عراق تغییر مهمی برای کالاهای ایرانی رخ نداده اما برخی محصولات که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید و صادر می‌شدند، کار دشوارتری دارند.
علی شریعتی اظهار کرد: کالاهای ایرانی در بازار عراق، در سطوح مختلف و به شکلی متنوع صادر می‌شوند و ما هم در سطح دولتی و هم در سطح بخش خصوصی به این کشور صادرات داریم. آنچه که معمولا بر عملکرد صادراتی ما به عراق تاثیر کوتاه مدت می‌گذارد نیز مربوط به عملکرد صادراتی دولت می‌شود. چه در صادرات میعانات و چه در صادرات برق، دولت ما به عراق صادراتی دارد که در ماه‌های مختلف با توجه به شرایطی که به وجود می‌آید، امکان ایجاد تغییر در آمارهای صادراتی را دارد اما جز آن، در بازار عراق هیچ اتفاق جدید و مهمی برای کالاهای ایرانی رخ نداده و روال کار به طور معمول ادامه دارد. به گفته وی، آنچه که مربوط به صادرات کالاهای مصرفی به عراق می‌شود، در نهایت مسیر خود را طی خواهد کرد. شاید در برخی ماه‌های سال مانند فرا رسیدن محرم یا ایام اربعین، محدودیت‌هایی به وجود بیاید اما در نهایت و پس از آن، صادرات ما روال عادی خود را طی خواهد کرد. آنچه که در آمار سال جاری مطرح شده نیز هر چند افتی را نشان می‌دهد اما در صورت طی شدن روال عادی می‌توان انتظار داشت که تا پایان سال این اعداد جبران شود.
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به روند رو به رشد اقتصاد عراق در ماه‌های گذشته، تصریح کرد: براوردها نشان می‌دهد که پول ملی عراق توانسته خود را تقویت کند و ارزش این پول در ماه گذشته بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه جاری نیز این روند ادامه پیدا کند. از سوی دیگر رشد اقتصادی عراق نیز ادامه پیدا کرده و همین موضوع بازار این کشور را گسترش داده است. برای مثال بحث بلک فرایدی در عراق به شدت مورد توجه قرار گرفته و به نظر می‌رسد بازار خوبی در این حوزه به وجود آمده است. شریعتی به تغییراتی که در شرایط صادرات برخی کالاهای ایرانی به عراق به وجود آمده نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال ما به عراق صادرات چیپس داشتیم که این محصول ضریب جذب ۴۰ درصدی روغن دارد با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شد و از سوی دیگر بذر و کود حمایت‌های کشاورزی در تامین سیب زمینی می‌گرفت. شبیه به مورد صادرات شیرینی و شکلات به پاکستان که با حمایت‌های ارز دولتی انجام می‌شد، محصولاتی مانند چیپس نیز حالا اگر قصد صادرات داشته باشند، باید با ارز نیمایی تولید کنند که قطعا شرایط‌شان را تغییر می‌دهد. از این رو شاید ما همچنان در این حوزه‌ها مزیت صادراتی داشته باشیم اما کار دیگر مانند سابق نیست.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه