روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ يکشنبه ۶ آذر - شماره 4258

نشریه اسکرین از «شهر خاموش» نوشت:

یک درام بی‌رحمانه اما قدرتمند با بازی باران کوثری

 فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی، نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه اصلی جشنواره شب‌های «سیاه تالین» در کشور استونی تجربه کرد.
در بخش‌هایی از مطلب نشریه اسکرین به قلم «وندی آیدی» درباره فیلم «شهر خاموش» آمده است:
«احتمالاً مکان‌های تاریک‌تری هم نسبت به پس‌زمینه‌ی سومین فیلم بلند احمد بهرامی روی زمین وجود دارد، اما مسلما نمی‌توانند خیلی زیاد باشند. داستان این فیلم در محوطه‌ متروک ماشین‌های اسقاطی در حومه شهری بی‌نام در ایران رخ می‌دهد، جایی که انسان‌های طردشده به دنبال امرار معاش هستند و باد برزخی در میان لاشه‌های خودرو زوزه می‌کشد. زنی به نام بمانی (باران کوثری) که به ظن قتل همسرش یک دهه‌ است در زندان به سر می‌برد، برای یافتن محل پسری که در زندان به دنیا آورده، به طور موقت از زندان آزاد می‌شود و اکنون به دنبال برادر شوهرش، اِبی (علی باقری) می گردد چرا که او تنها امیدش برای پیدا کردن پسرش است. بهرامی در این فیلم به مضمون زنانگی در مقابل مردسالاری پرداخته اما در نهایت اجازه چندانی به رسوخ امید در این درام بی رحمانه، اما قدرتمند نمی‌دهد.
«شهر خاموش» را می‌توان خواهر فیلم «دشت خاموش» در سال ۲۰۲۰ دانست که برنده بهترین فیلم در بخش افق‌های جشنواره ونیز شد و تعداد قابل توجهی از جوایز را طی حضوری موفق در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد.
هر دو فیلم به صورت سیاه و سفید با نسبت‌های فشرده فیلمبرداری شده‌اند و هر دو شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشند که در چنگال ناامیدی له شده‌اند. «شهر خاموش» نخستین نمایش جهانی خود را در مسابقه جشنواره تالین تجربه کرد و با استقبال دیگر جشنواره‌های سینمایی نیز رو به رو خواهد شد. پس‌زمینه اعتراض‌های حقوق زنان در ایران، داستان این زن قوی و مصمم را که در این فیلم با مردانی بسیار ناخوشایند روبرو می‌شود را اثری بهنگام و مطابق با شرایط کنونی تبدیل کرده است.
ظرافت و صرفه‌جویی را می‌توان در فیلم‌سازی احمد بهرامی مشاهده کرد، نماهای آهسته و ۱۸۰ درجه که گورستان ویران‌شده‌ای از وسایل نقلیه اسقاطی را نشان می‌دهند. همچنین استفاده دلپذیری از ریتم و تکرار در این فیلم دیده می‌شود؛ یک موتیف موزیکال شوم همراه با یک تصویری مکرر از بمانی که درب هر یک از آلونک‌های مردانه را می‌بندد و در حالی که استفاده از نماد در فیلم  نسبتاً سنگین است،
یک ماشین هیدرولیک له کردن خودروها به طور مکرر نشان داده می‌شود، یک سگ ماده در حیاط محوطه اسقاط نشانی بارز از وضعیت شخصیت «بمانی» در جامعه است. تصویر تزلزل ناپذیر از وضعیت اسفبار «بمانی»، نشان دادن بسته درها بر روی زنی بدون هیچ گزینه‌ای، فیلمی ویرانگر و قدرتمند است.
در فیلم سینمایی «شهر خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند و مسعود امینی‌تیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد.
جشنواره بین‌المللی فیلم تالین از تاریخ ۱۱ تا ۲۷ نوامبر (۲۰ آبان تا ۶ آذر) در کشور استونی برگزار می‌شود.

کشف تازه باستان‌شناسان ایران و فرانسه
 باستان‌شناسان ایران و فرانسه در کاوش مشترک در محوطه اشکانی و ساسانی «ویرانشهر»، بنای یادمانی با کاربری مذهبی یا حکومتی کشف کردند.
فصل چهارم این کاوش به سرپرستی «میثم لباف خانیکی» و «روکو رانته» در محوطۀ ویرانشهر، واقع در شمال شهر فاروج استان خراسان شمالی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، از سر گرفته شده است. کاوش‌های باستان‌شناسی این فصل، در ادامۀ کاوش‌های فصل‌های پیشین در سه ناحیۀ دروازۀ غربی، تپۀ جنوبی و میانۀ محوطۀ ویرانشهر تمرکز دارد.
لباف خانیکی در این‌باره گفت: بررسی و کاوش باستان‌شناسی این محوطه که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده، نشان داده است ویرانشهر در دوران اشکانی و ساسانی، مسکونی و در ناحیۀ درۀ «اترک» دارای مرکزیت سیاسی و اقتصادی بوده است.
مطالعات و بررسی باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی بیانگر این است که سکونتگاه یافته شده به وسعت ۱۴ هکتار با دیواری دفاعی محصور می‌شده و در گوشۀ شمالی آن بخش محصور دیگری قرار داشته که احتمالاً به عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می‌داده است. سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر همچنین گفت: بر اساس بررسی بقایای معماری و شواهد سطحی، برج‌هایی به فواصل متوالی در طول دیوار تعبیه شده بود و سازه‌های معماری خُرد و کلان در داخل محوطه برپا بوده‌اند که امروزه به صورت تپه ماهورهای نامنظم در پهنۀ محوطه قابل مشاهده‌اند.
لباف خانیکی با بیان این‌که در نتیجۀ کاوش فصل چهارم، ساختار دروازه، شامل معبر ورودی و برج‌های مکعب مستطیل شکل جانبی مورد شناسایی قرار گرفت، اظهار کرد: کاوش باستان‌شناسی در تپۀ جنوبی نشان داد که در این بخش از محوطه، بنایی یادمانی با کاربری مذهبی یا حکومتی برپا بوده و ساختار آن از دیوارهایی خشتی به پهنای سه متر بهره می‌برده است.
او همچنین گفت: گمانه‌زنی در بخش میانی محوطۀ ویرانشهر از وجود بقایای معماری در این بخش از محوطه پرده برداشت.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر ادامه داد: نتایج مقدماتی کاوش فصل چهارم محوطۀ ویرانشهر حاکی از آن است که این سکونتگاه به فراخور اهمیت سیاسی و دفاعی درۀ اترک در دورۀ اشکانی و ساسانی یکی از مهمترین مراکز جمعیتی ناحیۀ شمال شرق ایران محسوب می‌شده و شاهد رویدادهای تاریخی تعیین‌کننده‌ای در این منطقه بوده است. لباف خانیکی گفت: ادامۀ کاوش‌ها در این محوطۀ تاریخی، اطلاعات ارزنده‌ای در باب تاریخ معماری ایران و نیز سنت‌های سفالی خراسان در دوران تاریخی را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.
«ویرانشهر» یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی دره اترک است که یکی از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی شرق به غرب نیز بوده و از دیرباز، توجه باستان‌شناسان را به خود جلب کرده است. باستان‌شناسان ایتالیایی که پیش از انقلاب این محوطه را شناسایی کرده‌اند،  تاریخی معادل دوره ساسانی را برای آن پیشنهاد داده بودند.
مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مشترک دانشگاه تهران با موزه لوور  پاریس تعریف و از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و بر اساس تفاهم‌نامه پنج‌ساله پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور انجام می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه