روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ شنبه ۵ آذر - شماره 4257

راه وحدت

 کاظم علی یاری - وحدت و انسجام بین افراد موجب می شود که دست یابی به اهداف و آرمانها سریع تر و بهتر حاصل شود زیرا داشتن اتّحاد باعث افزایش انگیزه و متمرکز شدن نیروها و افکار برای نیل به مقصود می گردد. اهمیت مسأله وحدت از آنجا مشخص می شود که بعضی از آیات قرآن، مسلمین را به آن دعوت کرده اند و در بعضی روایات که از ائمه(ع) نقل شده بر مسأله وحدت و دوری از تفرقه تأکید شده است. قرآن مسلمین را به وحدت و برادری دعوت می کند و از آنها می خواهد که از تفرقه و اختلاف پرهیز کنند. از نظر قرآن، مؤمن برادر مؤمن است و وظیفۀ برادر آن است که برادرش را یاری کند و به خصوص در مقابل دشمن واحد، متّحد و همدل باشند.
امروز تجربه ملت های دنیا این است هرجا که به وحدت رسیدند طبیعتا توانسته اند در خیلی از مسائل، ناگواری ها و تهدید هایی که علیه اینها بوده پیروز و موفق شوند. در عرصه انقلاب اسلامی ما وحدت مردم باعث شد حکومت پهلوی از بین برود و جمهوری اسلامی شکل بگیرد. وحدتی که همه؛ عرب، ترک، لر، کرد، بلوچ و ترکمن به میدان آمدند و همه اینها حول محور اسلام که ندای وحدت را امام راحل (ره) به عنوان رهبر اسلام احیا کردند و مردم نیز حرف امام را گوش کرده و همه در کنار هم به دنبال فرمان امام حکومت پهلوی تا بن دندان مسلح را از صحنه برداشته و امروز خبری از آن در عرصه ها نیست. در دوران دفاع مقدس نیز وحدت مردم باعث شد فردی مثل صدام دیگر روی کره زمین نباشد.
«واعتصمو بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا»با عنایت به آیه شریفه قرآن می توان گفت که وسیله پیشرفت مقاصد بزرگ و دخیل تام در تشکیل مدینه فاضله، توحید کلمه و توحید عقیده می باشد.و همچنان که امام خمینی (ره) به آن تاکید داشته اند رسیدن به عزت و اقتدار مسلمانان نیز در گرو حفظ وحدت بوده و در موارد متعددی مسلمانان را به حفظ وحدت تشویق کرده اند و بیان داشته اند که با اتکای به وحدت کلمه است که نهضت اسلام به پیش رانده می شود.این مساله از چنان جایگاه ارزشمندی برخوردار است که تمام انبیاء و اولیا توصیه به حفظ آن کرده و امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز توجه ویژه ای به این مساله داشته اند ایشان حتی در وصیت نامه پر بار خود نیز به این امر تاکید داشته و مسلمانان را از تفرقه و جدایی بر حذر داشته و عامل پیروزی بر دشمنان را وحدت کلمه دانسته اند.
تقویت انسجام و وحدت ملی، یکی از اهداف مهم هر حکومتی است که تحقق آن در جمهوری اسلامی ایران به تقویت جایگاه نظام در معادلات سیاسی، امنیتی منطقهای منجر میشود. دشمنان انقلاب اسلامی تلاش میکنند تا با استفاده از ترفندهای مختلف، در وحدت ملی شکاف ایجاد کنند و زمینههای کاهش اقتدار نظام را فراهم کنند از طرفی مطالعه جغرافیایی اقوام ایرانی و تدقیق در اخبار تحولات روز خاورمیانه همگی نشانگر اهمیت اتحاد ملی است و همین اندازه از نگاه و تحلیل، جایگاه و ضرورت استراتژی دفاعی ما را در تقویت وحدت ملی نشان میدهد. با توجه به این مهم بیانات مقام معظم رهبری به عنوان رهبر جامعه اسلامی بهترین راهنمای عمل در این حوزه است.
به طور خلاصه می‌توان گفت که با تضعیف ارزش‌ها و باورهای دینی، وحدت ملّی به مخاطره می‌افتد؛ زیرا: 1ــ دین از امور فطری انسان‌هاست و همواره آزادی، استقلال و عزت انسان بر پایه عمل به ارزش‌های الهی است. ازاین‌رو عامل مهمی برای تأمین وحدت ملّی از طریق این سه رکن اساسی، یعنی استقلال، آزادی و عزت انسان می‌باشد. پس تضعیف آن گامی است برای تضعیف وحدت ملّی؛ 2ــ با توجه به اینکه صلاح و حیات سالم و واقعی بشر در قوانین نورانی دین نهفته است و دین‌داری چیزی جز اصلاح‌طلبی نیست، تأمین اصلاح‌طلبی واقعی اسلامی در سایه اتحاد کلمه است. پس با تضعیف دین به راحتی می‌توان اتحاد کلمه را از بین برد؛ 3ــ تاریخ به خوبی نشان‌دهنده این است که دین‌داران واقعی و راهنمایان حقیقی بشر با تمسک به تعالیم عالیه دین و فرامین الهی و در سایه اتحاد کلمه که جزئی از خواسته‌های دینی است به پیروزی‌های مهمی دست یافته‌اند که حاصل آن را امروز به نام جوامع اسلامی و مبارزه با دیکتاتوری و استبداد، تروریسم و... مشاهده می‌کنند، لذا تضعیف دین و باورهای دینی این انسجام و روحیه انسان‌دوستانه را در مبارزه با هرگونه استبداد و... از بین می‌برد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه