روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ دي - شماره 4062

آب خليج فارس به کرمان مي رود

 رييس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به عدم تغيير حامل هاي انرژي در بودجه 1401 اظهار کرد: تا امروز افزايش حامل‌هاي انرژي نه پيشنهاد دولت است و نه مجلس نظر داده و اگر دولت هم پيشنهاد دهد مجلس قطعا آن رد مي کند.
محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم کرمان و راور و رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در نشست شوراي شهرستان کرمان با اشاره به اينکه شهرداري ها به تناسبت ظرفيت و پتانسيل منطقه خود به دنبال طرح هاي اقتصادي بروند افزود؛ شهرداري هاي بزرگ انتشار اوراق در اختيار دارند و مي توانند از اين ظرفيت براي طرح‌هاي عمراني خود استفاده کنند.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينکه شرايط سختي در  بودجه هاي عمراني کشور داريم افزود: کسري تراز بودجه حدود 100 هزار ميليارد تومان کاهش دادند اما کاهش استقراض است و به مفهوم درآمد مازاد نيست.
پورابراهيمي افزود: 60 درصد از سرفصل شرکت هاي دولتي و بانک هاي ما زيان ده هستند به دولت گفتيم اصلاح ساختار را انجام دهيد و شرکت هاي زيان ده را تعيين تکليف کنيد.
وي تصريح کرد: رويکرد تمرکزگرايي در بودجه 1401 تا حد زيادي برطرف شده است و بخشي از اختيارات تصميمات بودجه اي به استان ها مي آيد.
پورابراهيمي با اشاره به راه اندازي  صندوق هاي توسعه استاني با محوريت صندوق کارآفريني اميد افزود: از منابع بودجه، گردش بانک هاي دولتي و منابع شرکت هاي بخش خصوصي به آنها تزريق مي شود و مبناي کار فعاليت هاي عمراني و توسعه اي استان خواهد شد.
نماينده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: تفاوت ديگر بودجه 1401 نسبت به قبل، حذف رديف هاي متفرق است و به برنامه محوري تبديل شده است. در حقيقت برنامه محوري جايگزين رديف محوري مي شود.
وي از تجميع دستگاه‌هاي بودجه گير در 50 دستگاه در لايحه بودجه 1401 نام برد و گفت: قبلا 300 تا 400 دستگاه بودجه مستقيم دريافت مي کردند که در بودجه 1401 فقط 50 دستگاه بودجه مستقيم مي گيرند و بايد پاسخگو باشند.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: اما مولد سازي دارايي هاي دولت و تغيير و تحول در بودجه شرکت هاي دولتي اصلا در لايحه بودجه نيست که مورد انتقاد ماست.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به ضرورت تعيين و تکليف دارايي هاي نيمه تمام دولت افزود: 300 هزار پروژه در بخش آموزش، بهداشت، راه و غيره در کشور نيمه تمام داريم که هزار و 300 هزار ميليارد تومان روي آنها پول گذاشته شده و 2300 هزار ميليارد تومان نياز دارد تا تمام شود لذا اين پروژه ها بايد هر چه سريع تر تعيين تکليف شوند.
پورابراهيمي با اشاره به عدم تغيير حامل هاي انرژي در بودجه 1401 افزود: تا به امروز افزايش حامل هاي انرژي نه پيشنهاد دولت است و نه مجلس نظر داده و اگر دولت هم پيشنهاد دهد مجلس قطعا آن را رد مي کند.
وي در خصوص حذف ارز ترجيحي در بودجه 1401گفت: وضعيت موجود بايد تعيين تکليف شود، مجلس و کارشناسان معتقدند اين وضعيت نبايد ادامه يابد چون غير از فساد و توليد رانت و از بين بردن توليد در کشور چيزي عايد کشور نکرده و مردم عايدي از آن نبرده اند.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: در چهار سال گذشته هزار و 300 هزار ميلياد تومان رانت در اقتصاد ايران به واسطه ارز ترجيحي توزيع کرديم که معادل کل بودجه عمومي امسال کشور است.
وي گفت: هر اندازه فاصله نرخ بازار ارز و نرخ ارز ترجيحي بيشتر شود، سفره مردم کوچکتر مي شود و دلال ها بيشتر سود بردند قطعا ادامه اين مسير به صلاح کشور نيست.
پورابراهيمي گفت: دولت مي گويد مابه التفاوت را در قالب يارانه به مردم مي‌دهد اما ما مي گوييم پرداخت يارانه به صلاح کشور نيست.
وي افزود با يارانه مردم احساس مي کنند مسير حرکت استمراري است در حالي که ما بايد با ثبات قيمت ها و سياست هاي ارزي، قدرت خريد را به مردم باز گردانيم.
وي با اشاره به اينکه بخش عمده اي از تورم بابت کاهش ارزش پول ملي است افزود: افزايش صادرات و تقويت ارزش پول ملي، تورم را حذف مي‌کند لذا مبلغي هم که براي پرداخت يارانه به مردم در نظر گرفته اند پاسخگوي ميزان تورمي که با آزادسازي قيمت ها صورت ميگيرد نيست.
پورابراهيمي گفت: احتمال عدم تصويب سياست ارز ترجيحي با توجه به اختلاف نظر دولت و مجلس وجود دارد همواره دغدغه مردم را نمايندگان مجلس به دولت اعلام کرده اند.
پورابراهيمي عنوان کرد: دولت اقاي قبل حل مشکلات اقتصادي را در مذاکرات مي ديد و اين مسئله شدت اثار تحريم را افزايش داد و اين اشتباه بزرگ بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه