روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ دي - شماره 4062

وزير نفت:

کنسرسيومي 4 ميليارد دلاري براي حمايت از طرح‌هاي پتروپالايشي شکل مي‌گيرد

وزارت نفت؛ عهده‌دار رياست کميسيون مشترک ايران و روسيه

  وزير نفت از پيگيري‌ها براي شکل‌گيري کنسرسيومي 4 ميليارد دلاري با هدف حمايت از پروژه‌هاي پتروپالايشگاهي خبر داد.
جواد اوجي، وزير نفت روز شنبه (25 دي‌ماه) پس از آيين امضاي تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌هاي نفتي مسير رفسنجان، بيرجند، تربت حيدريه، مشهد موسوم به خط لوله تابش (تأمين بازار انرژي شرق) بين شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران و بانک ملت با حضور احسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي، جليل سالاري، معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش و رضا دولت‌آبادي، مديرعامل بانک ملت در جمع خبرنگاران گفت: خط لوله جديد پروژه‌اي اقتصادي است که روزانه 150 هزار بشکه فرآورده نفتي را منتقل مي‌کند و فرآورده‌هاي نفتي توليد پالايشگاه ستاره خليج فارس را پس از طي سه استان به شمال شرق کشور انتقال مي‌دهد.
وي ضمن تشکر از مديرعامل بانک ملت براي تأمين 370 ميليون يورو منابع ارزي اين پروژه و پشتيباني از پروژه‌هاي جديد و توسعه ميدان‌هاي نفتي، تصريح کرد: با پشتيباني وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانک ملت بخش زيادي از منابع مالي مورد نياز پروژه‌هاي نفتي کشور به‌ويژه در بخش پتروپالايشگاه‌ها تأمين خواهد شد.
وزير نفت ادامه داد: هفته گذشته تفاهم‌نامه‌هاي خوبي در زمينه صدور خدمات فني، فرآورده‌هاي نفتي و نفت با ترکمنستان امضا شد که اميدواريم به‌زودي اجرايي شود.
اوجي درباره طرح تخصيص سهميه بنزين به همه مردم گفت: اين طرح در حال بررسي کارشناسي و انجام کارهاي آزمايشي است و هر زمان ابهام‌هايش برطرف شود از سمت دولت براي اجراي آن تصميم‌گيري مي‌شود.
وي اعلام کرد که کنسرسيومي 4 ميليارد دلاري براي حمايت از پروژه‌هاي پتروپالايشگاهي شکل مي‌گيرد.
قيمت مطلوب نفت؛ 80 تا 90 دلار
وزير نفت درباره پرسشي مبني بر اينکه سطح مطلوب قيمت نفت براي تأمين منافع توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان با توجه به قيمت برنت که به 86 دلار رسيده است، گفت: به نظر بنده و با توجه به نظر کارشناساني که در اين زمينه کار کرده‌اند، قيمت حدود 80 تا 90 دلار مطلوب است، اعضاي اوپک هم به نسبت اين قيمت مدنظرشان است.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره اينکه وزير انرژي روسيه هم اعلام کرده است که قيمت بالاي 100 دلار به ضرر توليدکننده و مصرف‌کننده است، افزود: اعضاي اوپک و اوپک‌پلاس حدود قيمتي که اعلام کردم، مدنظرشان است.
تصميم‌هاي مناسب در حوزه صادرات گاز
اوجي درباره صادرات گاز به ترکيه گفت: قرارداد صادرات گاز به ترکيه سال 2026 پايان مي‌يابد و بحث تمديد صادرات گاز ايران به ترکيه جزو برنامه‌هايي است که در دستور وزارت نفت و شرکت ملي گاز است که در همين هفته هم کارشناسان شرکت بوتاش ترکيه و شرکت ملي گاز مذاکراتي را خواهند داشت.
وزير نفت با اعلام اينکه در بحث صادرات گاز به عمان هم تصميم‌هاي خوبي گرفته شده است، اظهار کرد: مذاکرات را آغاز کرده‌ايم، اميدواريم که آن هم به‌منظور صادرات گاز به عمان براي واحد ال‌ان‌جي در اين کشور، منجر به قرارداد شود.
وزارت نفت؛ کميسيون مشترک ايران و روسيه
وي در پاسخ به پرسشي درباره برنامه سفر رئيس جمهوري به روسيه تصريح کرد: به‌موقع دستاوردها و خبرهاي خوبي اعلام خواهد شد، همان‌طور که اطلاع داريد، وزارت نفت رياست کميسيون مشترک ايران و روسيه عهده‌دار شده است و ان‌شاءالله به‌موقع خبرهاي خوبي را با روسيه در دستور کار داريم که اطلاع‌رساني خواهد شد.
وزير نفت درباره خبر اجرايي شدن توافق 25 ساله با چين تصريح کرد: هنوز در زمينه نفت وارد بحث قراردادها نشده‌ايم، ان‌شاءالله هر قراردادي که نهايي شود، براي عموم توضيح خواهيم داد.
تأمين منابع مالي پروژه‌هاي نفتي
اوجي، پشتيباني و تأمين منابع مالي پروژه‌هاي عمراني، اقتصادي و حياتي کشور را از رسالت‌هاي اصلي بانک‌ها دانست و گفت: وزارت نفت پروژه‌هاي جديد ديگري را نيز در توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز، خطوط انتقال و حوزه پتروپالايشگاه‌ها در دستور کار دارد.
وي با اشاره به اينکه وزارت نفت براي تأمين مالي پتروپالايشگاه‌هايي که مدنظر دارد در آينده با کنسرسيوم بانک‌ها تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد، افزود: با پشتيباني وزارت اقتصاد و مجموعه بانک‌هاي کشور از پروژه‌هاي صنعت نفت، بخش زيادي از منابع مالي مورد نياز اين صنعت تأمين مي‌شود.
وزير نفت با قدرداني از وزارت اقتصاد براي تأمين منابع مالي و ارائه تسهيلات به پروژه‌هاي نفتي افزود: در هفته گذشته در مجموع با پروژه امروز، بالغ بر 500 تا 600 ميليون دلار براي پروژه‌هاي کليدي صنعت نفت تأمين منابع مالي ارزي داشته است. اوجي درباره تفاهم‌نامه‌اي که امروز امضا شد، توضيح داد: اين پروژه روزانه 150 هزار بشکه فرآورده را از رفسنجان به شمال شرق کشور منتقل مي‌کند که در صورتي که اين خط لوله نباشد روزانه حدود 800 تا هزار تانکر بايد اين فرآورده را حمل کنند، همچنين اين پروژه براي تأمين سوخت نيروگاه‌ها و صنايع و صادرات به کشورهاي همسايه از جمله افغانستان و پاکستان حائز اهميت است. وي تأکيد کرد: تلاش مي‌شود از ظرفيت ساخت داخل براي همه تجهيزات و مواد خام مورد نياز احداث اين خط لوله و ايستگاه‌ها استفاده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه