روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 3895

گشتی در اخبار تئاتر زیر سایه کرونا؛

بازگشایی تالارهای نمایشی همزمان با اتمام مرمت مجسمه فرهاد قفل‌زن

 علاوه بر بازگشایی تالارهای نمایشی در پایتخت و اغلب استان‌های کشور به دنبال صدور ابلاغیه ازسرگیری فعالیت مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، اخبار پیرامون سرقت و مرمت کلید مجسمه فرهاد قفل‌زن تئاتر شهر را می توان مهمترین‌های حوزه تئاتر در هفته جاری برشمرد. پس از گذشت حدود یک ماه از استمرار تعطیلی فعالیت‌های نمایشی بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ خورشیدی بار دیگر طبق اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه (۱۸ اردیبهشت‌) مجوز فعالیت مشاغل گروه یک و دو با رعایت ویژه و حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی صادر شد. این اطلاعیه حکم به آغاز فعالیت مجدد سالن‌های نمایشی می‌داد. هرچند با گذشت دو روز از این اعلام در حوزه فعالیت‌های سینمایی، پردیس‌های سینمایی پایتخت و به تبع آن دیگر نقاط کشور تمایلی به بازگشایی نشان نداده‌اند؛ تماشاخانه‌های خصوصی و سالن‌های دولتی تئاتر بنا را بر آغاز مجدد فعالیت‌های هنری در سال ۱۴۰۰ نهادند.     هنرمندان تئاتر بعد از پشت سر گذاشتن یکی از گرم‌ترین فصل‌های سال - تعطیلات نوروز - برای اجرای آثار نمایشی هنرمندان تئاتر با اعلام مجدد آغاز فعالیت سالن‌های نمایشی دل به روزهای آینده و آغاز حرکت چرخ هنرهای نمایشی در سال جاری بستند. هر چند در این میان هنوز بیم و امیدهایی از شرایط شکننده شیوع ویروس در پایتخت و دیگر استان‌های کشور وجود دارد. حال که با ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد شکسته شدن سکوت و رخوت سایه افکنده بر فعالیت هنرمندان تئاتر از آغاز سال ۱۴۰۰ خورشیدی هستیم، آرام آرام خبر نویدبخش فعالیت هنرمندان از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. از جمله مهمترین رویدادها و فعالیت های این حوزه طی روزهای نخست هفته جاری از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه، می‌توان به بازگشت کلید به دستان فرهاد قفل‌زن، اعلام طرح‌های پذیرفته‌شده در فصل ششم چهارفصل تئاتر ایران، انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اعلام مهلت ارسال آثار مسابقه نمایشنامه‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اجرای «چهرازی» در تماشاخانه مهرگان، انتشار فراخوان دومین دوره‌ مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی «امضا»، دیدار مجازی با مائده طهماسبی و فرهاد آییش در «خیابان سرزمین عجایب»، برگزاری دومین دوره «جایزه سرو» و درگذشت بیژن افشار؛ بازیگر مختارنامه و معمای شاه اشاره کرد. در ادامه سطور مهم این اخبار را مرور می‌کنیم.
  بازگشت کلید به دستان« فرهاد قفل‌زن»
بعد از اعلام خبر تلاش سارقان برای سرقت مجسمه فرهاد قفل‌زن در ضلع غربی مجموعه تئاترشهر که خوشبختانه با درایت مسئولان و مدیران این مجموعه و تعامل نیروی انتظامی و شهرداری منطقه ناکام ماند ابراهیم گله‌دارزاده مدیر مجموعه تئاترشهر از اتمام مرمت و نصب مجدد کلید این مجسمه خبر داد. ابراهیم گله‌دارزاده در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به آنکه کار ترمیم مجسمه فرهاد قفل‌زن و نصب کلید این مجسمه با نظارت یکی از شاگردان ممتاز و برجسته استاد پرویز تناولی به‌عنوان طراح و سازنده این مجسمه به پایان رسید، گفت: شامگاه ۱۸ اردیبهشت‌ماه با همکاری مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران و عوامل فنی کار تعمیر این مجسمه به اتمام رسید و یک‌بار دیگر کلید در دستان فرهاد قفل‌زن قرار گرفت. وی درباره کسب اجازه برای بازسازی و آغاز روند ترمیم مجسمه فرهاد قفل‌زن از طراح و سازنده آن گفت: ۶ ماه پیش به شکل مکتوب از استاد پرویز تناولی اجازه مرمت کسب‌شده بود. بعد از اقدامات نخستین که در همان زمان در حوزه زنگ‌زدایی از این مجسمه و ترمیم‌های ابتدایی آن صورت گرفت با اتفاقی که درباره کلید دستان فرهاد قفل‌زن صورت گرفت این‌بار با حضور یکی از شاگردان ممتاز استاد تناولی کار بازسازی این مجسمه به پایان رسید.     به گفته مدیر مجموعه تئاترشهر، این‌بار به‌جای دو پیچ قبلی از ۶ بست و به‌جای جوش‌های معمولی از جوش آراگون استفاده‌شده است تا احتمال وقوع چنین بزه‌هایی که خوشبختانه از سر مجسمه فرهاد قفل‌زن گذشت در آینده توسط دیگر سارقان به صفر نزدیک شود.
  اجرای «چهرازی» در تماشاخانه مهرگان
نمایش چهرازی به نویسندگی مهدی راستی، کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز، تهیه کنندگی سارا داروفروش از روز چهارشنبه (۲۲ اردیبهشت)، راس ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه مهرگان به صحنه می‌رود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه