روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت - شماره 3895

گزارش کائنات از جدیدترین اخبار سینمایی؛

از پایان اکران آنلاین «شنای پروانه» تا تهیه‌کنندگی «بهرام رادان»

  بنیامین صادقی-  در حالی که هنوز وضعیت سینمای ایران پس از همه‌گیری ویروس کرونا به ثبات نرسیده است، روز گذشته چندین خبر در مورد پروژه‌های جدید سینمایی منتشر شد، از صدور پروانه برای ۸ فیلم تا فیلم‌های جدیدی که توسط فارابی ساخته خواهند شد. همچنین روز گذشته اعلام شد اکران آنلاین فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی بعد از ۵ هفته پایان می‌یابد.
  نمایش خانگی «شنای پروانه»
فیلم سینمایی «شنای پروانه» نخستین ساخته سینمایی محمد کارت پس از ۵ هفته به اکران آنلاین خود پایان داد و از پنج شنبه وارد نمایش خانگی خواهد شد.
«شنای پروانه» که عنوان بهترین فیلم جشنواره سی و هشتم فیلم فجر از نگاه تماشاگران را با خود به همراه دارد توانست در جذب مخاطب در اکران آنلاین پیشتاز آثار سینمایی باشد و رکورد را بشکند. برای این فیلم بعد از گذشت ۵ هفته ۱۸۸ هزار و ۹۸۰ بلیط فروخته شد. بر همین اساس میزان فروش این فیلم در پایان اکران آنلاین به رقم  پنج میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
با توجه به پایان اکران آنلاین این فیلم سینمایی قرار است از صبح روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت همزمان با تعطیلات عید سعید فطر در پلتفرم فیلیمو در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.
بازیگرانی چون: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیرآقایی، علی شادمان، مهدی حسینی نیا، مه لقا باقری، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نادر شهسواری، بهروز پناهنده، روح الله مهرابی، محمد مطهری پور، نیلوفر شهفری، با حضور افتخاری علیرضا داودنژاد و هنرمندی پانته آ بهرام ومعرفی آبان عسکری در «شنای پروانه» به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سرمایه‌گذاری این فیلم را محمدصادق رنجکشان بر عهده داشته و سید مازیار هاشمی مجری طرح این فیلم سینمایی است.
محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پورامیری فیلمنامه آن را به نگارش درآورده‌اند.
  نام «بهرام رادان» در لیست مجوزهای وزارت ارشاد
شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با هشت فیلمنامه موافقت کرد.
فیلمنامه‌های «بَلیط (بلوط)» به تهیه‌کنندگی سیدعلیرضا سجادپور، کارگردانی و نویسندگی مرتضی رحیمی، «رفقای اورژانسی» به تهیه کنندگی علی شاه حاتمی، کارگردانی مشترک حسن صیدخانی و حسین صیدخانی و نویسندگی مشترک مریم اشرفی و محمود بیگدلی پروانه ساخت دریافت کردند.
همچنین «رویای ساحلی» به تهیه‌کنندگی رقیه احمدی، کارگردانی آرش سجادی فرید و نویسندگی مشترک کاوه سجادی فرید و آرش سجادی فرید، انیمیشن «الماس خانه ما» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی سمیه زارعی و کارگردانی اردلان ملک‌زاده، «جاده ۲۰۰۰» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی منیژه حکمت، «دِرب» به تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، کارگردانی و نویسندگی سید هادی محقق، «لوچی» به تهیه‌کنندگی محمدصادق رنجکشان، کارگردانی داوود خیام و نویسندگی مشترک داوود خیام و علی زرنگار و «علفزار» به تهیه‌کنندگی بهرام رادان، کارگردانی و نویسندگی کاظم دانشی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
  گزارش فارابی از فیلم‌های تحت حمایتش
وضعیت تولیدات بنیاد سینمایی فارابی امسال و در ادامه سال ۱۳۹۹ در زمینه سینمای مقاومت، معناگرا، اجتماعی، تاریخ معاصر، کودک و نوجوان منتشر شد. این آمار بدون در نظر گرفتن آثاری است که در بخش نگارش فیلمنامه قرار دارند.
همچنین این گزارش شامل سایر آثاری است که هنوز در مرحله مذاکره‌اند و پیش‌تولید آنها جدی نشده است.
در فصل جدید تولیدات، آثاری تولید شده یا آماده تولید است.
  تولید با نیم‌نگاهی به ارتباط با مخاطب در پلتفرم‌ها
امسال با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ و اثرات مستقیم آن بر اکران سینماها، بنیاد سینمایی فارابی برای ارائه آثار سینمایی در پلتفرم‌ها و رسانه ملی باهدف ارتباط آثار با مخاطب و منتفع شدن صاحبان آثار، برنامه‌های خود را در این حوزه توسعه خواهد داد.
  پایان فیلمبرداری سه فیلم و آغاز فیلمبرداری دو فیلم جدید
بنیاد سینمایی فارابی در همین ابتدای سال، سه فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و «نگهبان شب» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی را در مرحله فیلمبرداری داشت که تولید آنها از ماه‌های آخر سال ۱۳۹۹ شروع شده بود و فیلمبرداری آنها در فروردین و اردیبهشت امسال به پایان رسید. فیلمبرداری فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در مشهد به اتمام رسیده و ادامه فیلمبرداری در استان البرز در حال انجام است.
به زودی قرار است فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی «خط نجات» به کارگردانی وحید موسائیان و «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی آغاز شود که با انجام پیش تولید، فیلمبرداری این دو فیلم در روزهای بعد از ماه رمضان آغاز خواهد شد.
  چهار فیلم جدید رونمایی می‌شوند
فیلم سینمایی «بی رو» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته می‌شود، همچنان در مرحله فیلمبرداری است و با اتمام فیلمبرداری و مراحل فنی در یکی دو ماه آینده، احتمالاً برای شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و یا جشنواره فیلم فجر آماده نمایش خواهد شد.
از دیگر فیلم‌هایی که در ادامه مراحل فنی قرار دارند می‌توان به فیلم «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی، «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی و «بامبالا» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی اشاره کرد که هر سه فیلم برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در سال ۱۴۰۰ آماده می‌شوند.
  تولید مشترک با کشورهای خارجی؛ پایان و آغاز دو پروژه
فیلم «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب که تولید مشترک ایران و فنلاند است و تولید آن از سه سال پیش آغاز شده بود پس از وقفه‌ای، در مراحل پایانی فیلمبرداری است. تولید این فیلم پس از انجام بخش‌هایی از فیلمبرداری، متوقف شده بود اما در یکی دو ماه گذشته بار دیگر تولید از سر گرفته شده و به‌زودی فیلمبرداری این فیلم سینمایی تولید مشترک هم به پایان برسد.
همچنین تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی با صربستان و کرواسی و با حمایت یروایماژ با نام موقت «فاطیما» در دست اقدام است و پیش تولید آن مدتی است پس از پایان نگارش فیلمنامه و تعیین عوامل سازنده، آغاز شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه