روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت - شماره 4582

منافی کارشناس مسائل پاکستان در گفت و گو با کائنات

سفر رئیس جمهور به پاکستان دستاوردهای تجاری قابل توجهی به دنبال دارد


 کارشناس مسائل پاکستان گفت: سفر آقای رئیسی به شهرهای یاد شده اعم از کراچی تا لاهور با توجه به اینکه پایتخت اقتصادی و فرهنگی پاکستان به شمار می روند، این امید را ایجاد می کند و باید خوش بین باشیم که این سفر نسبت به سفرهای قبلی مقامات دو کشور متفاوت است چرا که تمرکز بیشتری بر مسائل اقتصادی و تجاری شده است.
محمد رضا منافی کارشناس مسائل پاکستان در گفت و گو با کائنات در خصوص اهمیت سفر روز گذشته رئیس جمهور به پاکستان و موضوعاتی که به عنوان ظرفیت های همکاری بین دو کشور در دستور کار قرار می گیرد گفت: در این موضوع تردیدی نیست که یکی از موضوعات مهمی که قطعا بین ایران و پاکستان مورد بررسی قرار می گیرد تا راهکارهای اجرایی برای آن در دستور کار قرار داده شود بحث حملات تروریستی گروه های تندرو است که خسارت زیادی به دو کشور وارد می کند، بنابراین یکی از ابعاد سفر رئیس جمهور به پاکستان ناظر بر حل مسائل امنیتی مرزی است.  وی در این باره خاطر به ابعاد اقتصادی سفر آقای رئیسی به پاکستان اشاره کرد و گفت: مهمترین نکته ای که ایران و پاکستان همواره روی آن تاکید داشته اند بحث افزایش همکاری تجاری و اقتصادی است.
کارشناس مسائل پاکستان تصریح نمود: رقم تجارت خارجی بین ایران و پاکستان 2 میلیارد و 600 میلیون دلار است که از این میزان 2 میلیارد دلار سهم صادرات ایران به پاکستان و 600 میلیون دلار نیز سهم  صادرات ایران به پاکستان است.
وی در ادامه بحث بیان داشت: پاکستان کشوری است با جمیعت 240 میلیون نفری و ایران با جمعیت 85 میلیون نفری به این معنا که دو کشور بیش از 300 میلیون نفر جمعیت دارند پس زمینه های خوبی برای توسعه همکاری تجاری بین ایران و پاکستان فراهم است، ضمن اینکه ایران ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه صادرات انرژی اعم از گاز، نفت و مواد معدنی و بسیاری از صنایع دیگر به پاکستان دارد.
محمد رضا منافی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت:از سوی دیگر پاکستان نیز در حوزه مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات ورزشی، صنایع دامداری و در حوزه دفاعی نیز حرف برای گفتن دارد و ایران می تواند از این ظرفیت ها برای تامین اقلام مورد نیاز خود استفاده کند.
وی خاطر نشان کرد: پتانسیل های تجاری و اقتصادی عنوان شده متاسفانه بین دو کشور تا کنون شبیه به امروز جدی گرفته نشده و به این حد از واقعیت نزدیک نشده است. با توجه به اینکه رئیس جمهور پیش از سفر خود اعلام داشتند این ظرفیت وجود دارد که تبادلات تجاری بین دو کشور به 10 میلیارد دلار برسد لذا لازم است روی این موضوع تمرکز شود چرا که دو کشوری که روی هم رفته بیشتر از 300 میلیون جمعیت دارند باید رقم های تجارتی بالایی داشته باشند. وی در ادامه بحث به اهمیت سفر آقای رئیسی به دو شهر کراچی و لاهور اشاره کرد و گفت: یکی از تفاوت های سفراقای رئیسی در این دوره سفر به کراچی است. در واقع کراچی پایتخت تجاری پاکستان است، بنابراین سفر رئیس جمهور به این شهر به معنای تمرکز دولت بر  همکاریهای تجاری و اقتصادی با پاکستان است.
وی خاطر نشان کرد: سفر آقای رئیسی به شهرهای یاد شده اعم از کراچی تا لاهور با توجه به اینکه پایتخت اقتصادی و فرهنگی پاکستان به شمار می روند، این امید را ایجاد می کند و باید خوش بین باشیم که این سفر نسبت به سفرهای قبلی مقامات دو کشور متفاوت است چرا که تمرکز بیشتری بر مسائل اقتصادی و تجاری شده است.
محمد رضا منافی کارشناس پاکستان بیان داشت: اگرچه در حوزه های نظامی و امنیتی همیشه مقامات دو کشور در سطوح مختلف اعم از  مسولان استانی و کشوری سفرهای متعددی دارند و روی مباحث امنیتی و مرزی دو کشور گفت و گو می کنند لذا باید امیدوار باشیم که ایران و پاکستان اراده خوبی ناظر بر کاهش   تنش های مرزی دارند به طوری که اینک وضعیت مرزها و امنیت نسبت به ده سال گذشته به مراتب بهتر شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه