روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۰ سه شنبه ۱ تير - شماره 3923

شیوع بیماری‌های خشکیدگی و آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های بلوط زاگرس

 اسماعیل صالحی مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زدایی و خشکسالی گفت: متاسفانه بیماری‌های خشکیدگی و آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های بلوط زاگرس توسعه و شیوع یافته و در حال حاضر ۷۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان مبتلا و گرفتار بیماری است که از این سطح ۵۰ هزار هکتار درگیر بیماری خشکیدگی بلوط و ۲۵ هزار هکتار گرفتار آفت جوانه‌خوار بلوط شده است. که در همین راستا، سند ملی توسعه زاگرس با هدف پیشگیری، احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل‌های زاگرس تدوین شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: سطح حوضه آب‌ریز دشت بزرگ شهرکرد افزون‌بر ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد که از این سطح ۵۷۷ هکتار مَرغزار است و در حال حاضر ۱۱ دشت استان برای برداشت از منابع آب زیرزمینی، از سوی وزارت نیرو ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی اعلام شده است.
وی افزود : فرونشست خاک، نابودی پوشش گیاهی، تبدیل منابع آب و خاک به شوره‌زار، نبود طرح تعادل دام و مرتع از مهم‌ترین مشکلات دشت بزرگ شهرکرد به‌شمار می‌رود که در همین راستا اجرای طرح‌هایی برای حفظ پوشش گیاهی، پخش سیلاب، مهار روان‌آب‌ها، جلوگیری از مصرف سوخت‌های فسیلی و هدایت به سمت و سوی سوخت‌های جایگزین از منابع تجدیدپذیر، تغذیه مصنوعی در دستور کار اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.
اسماعیل صالحی اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر در نیمه نخست سال‌جاری برای تمامی نقاط استان اجرا می‌شود و اجرای طرح‌های مرتبط با توسعه و حفظ منابع‌طبیعی و آبخیزداری مانند ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی، ۱۱ هزار هکتار ممیزی مراتع، ۱۱۸ هزار هکتار مرتع‌داری تلفیقی، ۳۵۴ هزار هزار هکتار کاداستر، تعیین محدوده یک‌هزار و ۵۲۰ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی، ۴۵۱ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی، ۱۱۳ هزار هکتار مرتع‌داری، یک‌هزار و ۶۳۸ هکتار زراعت چوب و ۲۳ هزار هکتار آبخیزداری و آب‌خوان‌داری به‌منظور مقابله با خشکسالی در سال گذشته انجام شده است.
وی افزود:اکنون به‌ازای حفاظت از هر ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۶ هزار هکتار  جنگل به یک نیروی انسانی و در مجموع به ۱۱۹ نفر نیاز است.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته در این بخش ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد اما در سال‌جاری به ۹۰ میلیارد ریال نیاز دارد.
وی افزود : متاسفانه بروز پدیده تغییر اقلیم باعث نابودی عرصه‌های زیادی از گون‌زارهای چهارمحال و بختیاری شده است و جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی، تغییر الگوهای کشت، بهره‌برداری اصولی از منابع موجود و اجرای روش‌های آبیاری نوین در حفظ و احیای دشت‌ها نقش مستقیم دارد

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه