روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد - شماره 3920

اوپک توليد کنندگان را به سرمايه گذاري در نفت فراخواند

 دبيرکل اوپک اعلام کرد گذار انرژي نبايد هيچ منبع انرژي را کنار بزند، زيرا همه منابع انرژي امروز براي يک آينده قابل پيش بيني نياز خواهند بود.
محمد بارکيندو گفت: ما همچنان از همه کشورهاي عضو اوپک و صنعت بين المللي مي خواهيم به سرمايه گذاري در همه منابع انرژي از جمله نفت و گاز ادامه دهند به خصوص از فناوري براي خنثي کردن آلايندگيهاي مربوط به اين منابع استفاده کنند. وي در ادامه افزود: براي ما در اوپک و در صنعت و در گفت و گوهاي جهاني رايج، گذار انرژي گذار از يک منبع انرژي به منبع ديگر نيست. بلکه گذار انرژي حذف آلايندگي گاز گلخانه اي در اکتشاف، توليد، حمل و نقل و مصرف سوختها و حرکت به سمت منابع انرژي پايداري است که به مساله آلايندگي مي پردازند. تعريف گذار انرژي نبايد حذف اجباري هيچ گونه منبع انرژي باشد. دبيرکل اوپک در خصوص گزارش آژانس بين المللي انرژي که اعلام کرده است مسير حرکت به سمت کربن خنثي نيازي به سرمايه گذاري جديد در نفت و گاز ندارد، گفت: مي توانيد هر ميزان که بخواهيد در تجديدپذيرها سرمايه گذاري کنيد اما اگر به مشکل آلايندگي پرداخته نشود، اهداف کربن خنثي حاصل نخواهند شد. بر اساس گزارش اويل پرايس، ماه گذشته اوپک در يک گزارش داخلي اعلام کرده بود پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي براي عدم سرمايه گذاري جديد در نفت و گاز ممکن است در صورت استقبال سرمايه گذاران از اين پيشنهاد، باعث ايجاد نوسان بيشتر در بازارهاي نفت شود.

سخنگوي صنعت برق خبر داد؛
حمله تروريستي به خط صادرات برق ايران به عراق
 سخنگوي صنعت برق گفت: تاکنون دولت عراق علت دقيق انفجار خط صادرات برق را توضيح نداده اما بر اساس اخبار اعلام شده از طريق منابع خبري عراقي تاکنون علت اين انفجار، حملات تروريستي اعلام شده است. مصطفي رجبي مشهدي، سخنگوي صنعت برق در گفتگو درباره انفجار خط انتقال برق به عراق توضيح داد: اين انفجار در خاک عراق اتفاق افتاده و اين خط در خاک ايران سالم بوده و هيچ گونه آسيبي نديده است. وي با بيان اينکه فعلاً صادرات برق از اين خط به دليل آسيب متوقف شده و به صفر رسيده است، تصريح کرد: وظيفه تعمير و راه اندازي مجدد اين خط لوله بر عهده طرف عراقي است و هيچ مسئوليت و هزينه‌اي از اين بابت متوجه ايران نيست. به گفته اين مقام مسئول، ميزان صادرات برق به عراق رقم دقيق و ثابتي نيست، چرا که در ايام مختلف اين رقم متفاوت است اما از طريق اين خط انتقال برق حدود 200 تا 300 مگاوات از مبدأ منطقه مرصاد ايران به مقصد استان دياله عراق صادر مي‌شد که البته به دليل آسيب، در حال حاضر متوقف شده است. رجبي مشهدي درباره علت اين رخداد تأکيد کرد: تاکنون دولت عراق علت دقيق و نهايي را اعلام نکرده است اما بر اساس اخبار اعلام شده از طريق منابع خبري عراقي تاکنون علت اين انفجار و آسيب، حملات تروريستي اعلام شده است.

تجارت کربن 10 برابر بزرگتر از بازار جهاني نفت مي شود
 يکي از بزرگترين شرکتهاي بازرگاني کالاي جهان پيش بيني کرد بازار رو به رشد پرداخت هزينه آلايندگي کربن ممکن است بزرگتر از بازار جهاني نفت خام شود. هانا هومان، مدير جهاني تجارت کربن در شرکت بازرگاني کالاي ترافيگورا در نشست جهاني کالاهاي فايننشيال تايمز اظهار کرد: بازار کربن پتانسيل آن را دارد تا 10 برابر بزرگتر از بازار جهاني نفت خام شود. بزرگترين بازرگانان کالا به دنبال فرصتهاي رو به رشد در تجارت کربن و تجارت فلزات پرتقاضا در برنامه هاي گذار انرژي هستند. رويترز اوايل ماه جاري به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود در بحبوحه تقاضاي پررونقي که براي فلزات مهم در گذار انرژي وجود دارد، بازرگانان کالا و بعضي از صندوقهاي سرمايه گذاري معامله گران فلزات را استخدام کرده اند تا از تقاضا براي مواد معدني مهم بهره برداري کنند. به عنوان مثال ترافيگورا سال گذشته نخستين شرکت بازرگاني کالا بود که ميز تجارت آلومينيوم کم کربن را تشکيل داد و يک واحد توسعه کسب و کار فلزات غيرآهني راه اندازي کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه