روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد - شماره 3920

تلاش براي عبور از پيک تابستان با کمک 992 مگاواتي نيروگاه‌هاي تازه‌نفس

 با هدف کمک به عبور موفق از اوج بار مصرف برق (پيک) در تابستان سخت امسال، 992 مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار مي‌شود تا جريان تامين برق در کشور پايدار بماند.
تامين پايدار برق همواره يکي از مهمترين دغدغه‌هاي صنعت برق بوده که امسال با توجه به شرايطي ويژه اي که حاکم شده، اهميتش افزايش يافته است.
آنگونه که شواهد نشان مي‌دهد در تابستان امسال بنا به دلايلي مانند گرماي بيش ازحد، کاهش توليد نيروگاه‌هاي برق آبي، تاخيري که در تعميرات نيروگاه‌هاي حرارتي ايجاد شده بود و نيز افزايش فعاليت دستگاه هاي غيرمجاز استخراج رمزارزها و علاوه برآن تداوم بيماري کرونا، شرايط سختي براي تامين برق ايجاد شده است. امسال گرماي هوا از همان روزهاي نخست فروردين ماه خود را به رخ کشيد و سبب شد وسايل سرمايشي زودتر از سال‌هاي قبل که به طور معمول از ابتداي تابستان وارد مدار مي‌شد روشن شده و به روند افزايشي مصرف برق دامن بزنند. از طرف ديگر بارش‌هاي کشور نيز در سال آبي جاري(مهرماه 1399 تا شهريور1400) نسبت به سال قبل با کاهش چشمگير روبرو شد که اين امر دو پيامد مهم کاهش توان توليد برق در نيروگاه‌هاي برق آبي و زودتر روشن شدن چاه هاي کشاورزي را به همراه داشت که منجر به رشد مصرف برق شد.
امسال علاوه بر اين مسايل پديده جديدي در مقابل صنعت برق خودنمايي کرد به نام استخراج رمزارز آن هم به صورت غير مجاز که برشدت مصرف برق در کشور افزود. تداوم بيماري کرونا هم مزيد علت بود تا پايداري صنعت برق بيشتر از هميشه اهميت يابد.
اين مسايل دست به دست هم داد تا به قول «غلامعلي رخشاني مهر» معاون هماهنگي شرکت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير) سال سختي را براي صنعت برق رقم بزند. بر اين اساس، صنعت برق همه تلاش‌هاي خود را مضاعف کرد تا بلکه بتواند تابستان امسال را با وجود همه سختي‌ها بدون خاموشي‌هاي برنامه‌ريزي شده پشت سربگذارد.
وارد مدار کردن نيروگاه هاي تازه نفس
تسريع در وارد مدار کردن نيروگاه هايي که به علت تعميرات از دور خارج شده بودند، راهکاري است که براي تامين برق مورد توجه قرار گرفته است.
شرکت مديريت توليد برق حرارتي ايران در تازه ترين گزارش خود از تلاش براي وارد مدار کردن 992 مگاوات نيروگاه جديد براي استفاده در پيک بار مصرف تابستان خبرداده است.
اين شرکت اعلام کرده نيروگاه هاي تازه نفس به مرور و قبل از پيک بار تابستان امسال وارد مدار خواهند شد.
انعقاد بيش از 300 هزار توافق‌نامه با بخش کشاورزي و صنعت
يکي از تلاش هاي صنعت برق براي تامين برق آنگونه که «رضا اردکانيان» وزير نيرو مي گويد: انعقاد بيش از 300 هزار توافق نامه با  بخش‌هاي صنعت و کشاورز است.
وي ادامه داد: از پارسال اين موضوع  در دستور کار قرار گرفت که براساس آن صاحبان صنايع و دارندگان چاه‌هاي کشاورزي درصورت جابه‌جايي زمان بار به ساعت‌هاي غير اوج مصرف، مي‌توانند از برق رايگان يا با تخفيف بيشتر بهره‌مند شوند.
اردکانيان گفت: اين امر بخشي از کمبود توليد برق را جبران کرد و از طرف ديگر بر همکاري مشترکان خانگي و تجاري تاکيد شد تا اين بخش با کاهش مصرف و نيز استفاده از دماي آسايش (تنظيم درجه کولرگازي بر روي 25 درجه) کمک بزرگي به تامين پايدار برق کند. اردکانيان ادامه‌داد: همه تلاش ها به‌کار گرفته شده تابتوان برق مورد نياز را تامين کرد.
کاهش صادرات و افزايش واردات
وي از کاهش صادرات برق به عنوان راهکار ديگر تامين برق مورد نياز کشور خبر داد و گفت: در برخي مواقع و براساس قراردادهاي موجود اين موضوع يعني صادرات برق به صفر نيز نزديک شد. اردکانيان افزود: علاوه بر آن واردات برق به مقداري که مقدور بود افزايش يافت و در مذاکراتي که با مقام‌هاي جمهوري آذربايجان، ترکمنستان و ارمنستان به نتيجه رسيده تلاش مي‌شود تا برق مورد نياز تامين شود.
در دوره دولت يازدهم و دوازدهم تا کنون 25 واحد بخار معادل 4 هزار مگاوات ظرفيت احداث شده که پيش‌بيني مي‌شود تا پايان دوره دولت کنوني، 654 مگاوات ديگر نيز به اين عدد افزوده شود که در اين صورت، شاهد افزايش 53 درصدي نسبت به دوره دولت نهم و دهم خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه