روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد - شماره 3920

بوليوي و ايران همکاري‌هاي نفتي خود را از سر مي‌گيرند

 «فرانکلين مولينا» وزير نفت و انرژي بوليوي و «مرتضي تفرشي» سفير ايران در بوليوي توافق کردند که موضوع از سرگيري روابط دوجانبه در زمينه نفت و انرژي را به طور جدي در دستور کار قرار دهند.  
طبق اعلام دفتر وزارت نفت بوليوي، پس از اين نشست، گفت وگوهايي براي تبادل نظر در زمينه همکاري‌هاي مشترک آتي، تقويت مناسبات و روابط برادرانه بين دو کشور صورت خواهد پذيرفت.
وزير نفت و انرژي بوليوي خاطرنشان کرد: دو کشور اين گفت وگوها را در راستاي توافقات همکاري امضا شده از سال 2007 پي مي گيرند که آن زمان توسط «کارلوس ويگاس» رئيس وقت شرکت ميادين نفتي مالي بوليوي (YPFB) آغاز شده بود.
شرکت ميادين نفتي مالي بوليوي (YPFB) و شرکت ملي نفت ايران (NIOC) در نظر دارند در آينده توافقات مهمي نيز در زمينه تبادل و انتقال دانش در زمينه فناوري و ظرفيت هاي دوجانبه صورت گيرد. در اواخر سال 2020، بوليوي پس از حدود يکسال قطع روابط لاپاز- تهران در دوره دولت موقت خانم جنينه آنيس سناتور راستگراي افراطي، روابط ديپلماتيک خود را از سر گرفتند.
در پي برگزاري انتخابات رياست جمهوري بوليوي در 20 اکتبر 2019 (28 مهرماه 98) که در دور نخست «اوو مورالس» رئيس جمهوري پيشين بوليوي پيروز شد، سازمان کشورهاي آمريکايي (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازي کودتا با دستاويز اتهام تقلب و تظاهرات اعتراض آميز در بوليوي، مورالس را وادار به استعفا کرد و دولت موقت جنينه آنيس را بر سر کار آورد. يک سال پس از کودتا در جريان انتخابات رياست جمهوري 27 مهر 1399، «لوئيس آرسهِ» نامزد حزب سوسياليست و از نزديکان «اوو مورالس» با کسب اکثريت آرا پيروز انتخابات شد. اوو مورالس رئيس جمهوري سابق بوليوي نيز پس از 18 ماه تبعيد، از آرژانتين به کشور خود بازگشت و مجددا رهبري حزب به سوي سوسياليسم را در دست گرفت. «جنينه آنيس» رئيس جمهوري دولت موقت بوليوي به جرم حمايت از تروريسم و توطئه و هدايت کودتاي 2019 در اين کشور، تا زمان رسيدگي به پرونده اش، براي 4 ماه به زندان افتاد. به دنبال کودتاي راست گرايان عليه اوو مورالس و انتقال قدرت به جنينه آنيس،  سناتور نژادپرست و رئيس‌جمهوري موقت اين کشور، مناسبات ميان بوليوي و کشورهاي ايران، کوبا و ونزوئلا به شدت کمرنگ شد.   «روخيليو مايتا» وزير امور خارجه بوليوي نيز پيشتر با اعلام بازگشايي سفارت اين کشور در ايران، از تمايل لاپاز براي احياي روابط با کشورهاي ونزوئلا، مکزيک، کوبا، آرژانتين، نيکاراگوئه و ايران که در دوران دولت آنيس به سردي گراييده بود،  خبر داد. در همين راستا، «رومينا پرز راموس» سفير جديد بوليوي در ايران، 5 اسفند 1399 رونوشت استوارنامه خود را تقديم وزير امور خارجه کرد.
حدود يک ماه پيش نيز (18 ارديبهشت) سفير جمهوري اسلامي ايران در بوليوي و معاون رييس‌جمهوري اين کشور بر تدوين يک برنامه همکاري تاکيد کردند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه