روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد - شماره 3918

نگاهی به کارنامه 12 ساله نخست وزیری نتانیاهو

یک جنایتکار در زباله‌دان

 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر ۱۲ سال گذشته اسراییل با رای اعتماد پارلمان اسراییل به دولت ائتلافی جدید از منصب نخست وزیری کنار گذاشته شد.
مجلس اسراییل (کنیست) در جلسه خود در نهایت پس از نزدیک به ۳ سال بن بست و بلاتکلیفی سیاسی به یک دولت ائتلافی از ۸ حزب یهودی (چپ و راست) و عرب به رهبری اشتراکی « نفتالی بنت» و یاییر لاپید» رای اعتماد داد. تشکیل این دولت ائتلافی، قدرت را از نتانیاهو گرفت و او را به یک بازنشستگی اجباری فرستاد. البته او در سخنان دیروز خود در مجلس گفت که به زودی بازخواهد گشت و با قدرتی تمام از این پس در نقش رهبر مخالفان دولت ایفای نقش خواهد کرد.
رابطه آمریکا و اسراییل و مساله شخصی نتانیاهو با ایران
روابط ایالات متحده آمریکا و اسراییل یک رابطه خاص و ویژه است. فعالیت لابی اسراییل در آمریکا به شدت قوی است و این لابی طی دهه‌های گذشته توانسته حمایت کامل و بی، چون و چرا ایالات متحده آمریکا از اسراییل را به دست آورد. این حمایت تام حتی دموکرات و جمهوریخواه هم نمی‌شناسد و هر دولت محافظه کار و یا لیبرال در آمریکا خود را متعهد به حمایت مطلق از اسراییل و ارایه کمک مالی سالانه ۳ میلیارد دلاری به رژیم اشغالگر قدس می‌داند.
نتیجه انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا پایانی بر ماه عسل ترامپ و نتانیاهو بود و جو بایدن از حزب دموکرات آمریکا را به منصب قدرت در کاخ سفید نشاند.
بایدن وعده بازگشت به برجام را داده است و همین مساله برای نتانیاهو مایه نگرانی است، به نحوی که سفیر اسراییل در آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد از بیم بازگشت دوباره آمریکا به برجام «شب‌ها خواب راحتی ندارد. “
مقامات دولت جدید آمریکا برای کاستن از نگرانی‌های اسراییل و نتانیاهو بار‌ها به آن‌ها تاکید کرده اند که حواس شان به اسراییل است و دولت تل آویو را مهم‌ترین متحد واشنگتن در منطقه می‌دانند. با این حال عزم دولت بایدن برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها و کاسته شدن از فشار‌های اقتصادی و تحریمی از ایران برای نتانیاهو نگران کننده است، چون از نظر او با وجود گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران و محاصره اسراییل از همه طرف از سوی پروکسی‌های ایران، برداشته شدن فشار‌های اقتصادی از روی ایران می‌تواند توازن قوا را در منطقه غرب آسیا به نفع ایران تغییر دهد. نتانیاهو طی چند ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن بایدن تلاش کرده او را از بازگشت به برجام منصرف کند و یا دستکم شروطی اضافی درباره بحث موشک‌ها و حضور منطقه‌ای ایران را برای بازگشت به برجام مطرح کند که خارج از بند‌های برجام بوده و به نوعی از نظر او تضمین کننده امنیت اسراییل در برابر ایران باشد.
نتانیاهو حتی در اظهاراتی هشدارگونه اعلام کرد دولت اسراییل خود را مقید به احیای احتمالی برجام نمی‌داند و در صورتی که منافع خود را در خطر ببیند دست به اقدامات نظامی علیه ایران خواهد زد.
البته او از سال ۲۰۱۷ و پس از روی کار آمدن ترامپ قوت قلب یافته و بار‌ها و بار‌ها به مواضعی در خاک سوریه حمله کرده و حتی در داخل ایران نیز اقداماتی از جمله ترور شهید فخری زاده و نیز حمله خرابکارانه به تاسیسات هسته‌ای نطنز انجام داده است.
با این حال همه فعالیت‌های نتانیاهو که با هدف مقابله با سرعت پیشرفت برنامه غنی سازی هسته‌ای ایران شده است با خروج ترامپ از برجام و برداشتن قید تعهدات برجامی از برنامه غنی سازی هسته‌ای ایران (به عنوان اقدام متقابل ایران در برابر خروج یکجانبه دولت آمریکا از برجام) نتیجه نداده است و ایران که در چارچوب برجام مجاز به غنی سازی ۳.۶۷ درصد بود هم اینک سطح غنی سازی خود را به بالای ۶۰ درصد رسانده و ذخائر اورانیوم خود را افزایش داده است و به بیان دیگر فاصله خود با نقطه گریز هسته‌ای را از ۱ سال (در چارچوب محاسبات برجام) به چند ماه و یا حتی چند هفته کاهش داده است. نتانیاهو در حالی از سمت نخست وزیری اسراییل کنار گذاشته شد که پس از ۱۲ سال کلنجار رفتن با برنامه هسته‌ای «بومی شده» ایران و با وجودی که با انجام حملاتی هدفمند به برنامه هسته‌ای ایران ضربه زده، اما این ضربات در حدی نبوده که بتواند سرعت و روند پیشرفت برنامه غنی سازی هسته‌ای ایران را متوقف کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه