روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد - شماره 3918

افزایش 2 میلیون و 400 هزار تومانی هزینه‌های زندگی کارگران و بازنشستگان

سبد معیشت حداقلی ؛ 9 میلیون و 120 هزار تومان

  با همه‌ی تقلیل‌گرایی‌ها، سبد معیشت حداقلی، حدود ۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان شده است یعنی در دوماه و چند روز، یک رشد ۳۲.۱۵ درصدی در هزینه‌های زندگی!
هزینه‌های زندگی روز به روز و ماه به ماه افزایش می‌یابد و کارگران و بازنشستگان حداقل‌بگیر راه به جایی ندارند! در حالی که حداقل دستمزد با احتساب تمام مزایای مزدی حدود ۴ میلیون تومان است، هزینه‌های زندگی سر به فلک کشیده و شاید بتوانیم ادعا کنیم این ۴ میلیون تومان هزینه‌ی اجاره‌خانه و حمل و نقل ماهانه‌ی خانوار نمی‌شود.
سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری –موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار- در زمستان سال قبل و پیش از آغاز جدی مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ توسط سه گروه از شرکای اجتماعی محاسبه و ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.
سبدی که بازهم نادیده گرفته شد!
در همان زمان، تشکل‌های کارگری مستقل و فعالان بسیاری نسبت به این اعداد و ارقام اعتراض داشتند؛ محاسبات مستقل نشان می‌داد که در همان زمستان ۹۹، کمینه‌ی هزینه‌های زندگی برای یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره، نزدیک به ده میلیون تومان است منتها سبد معیشت کمیته دستمزدِ ذیل شورایعالی کار، سبدی تقلیل یافته و بسیار حداقلی است که قرار است هم دولت و هم نمایندگان کارفرما پای آن را امضا بگذارند. البته فقط امضا بگذارند و بعد به طرفه‌العینی همان امضای خود را نادیده بگیرند و بروند سر وقتِ «تورم»!
نکته اینجاست که همان سبد تقلیل یافته نیز در تعیین دستمزد ۱۴۰۰، مبنا و اصل قرار نگرفت و بازهم حداقل دستمزد با اتکا به نرخ تورم رسمی با چند درصد اعوجاج و بالا و پایین، تعیین شد اما مساله اصلی، گرانی شدید هزینه‌های زندگی در همین دو ماه و چند روز سپری شده در سال جدید است؛ سبد معاش ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی امروز چه  نرخی دارد؟ درحالیکه کارگران و بازنشستگان گرانی‌ها را هر روزه با پوست و گوشت و استخوان لمس می‌کنند، اعداد رسمی چه می‌گویند؟ چند میلیون تومان به هزینه‌های حداقلی زندگی بازنشستگان افزوده شده است؟
محاسبه‌ی سبد خوراکی‌ها: ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار تومان سهم خوراکی‌های یک خانوار متوسط است
فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورهای اسلامی کار کشور) که محاسبات سبد معاش را به صورت مستقل انجام می‌دهد؛ در این رابطه می‌گوید: معیار تعیین سبد خوراکی‌ها را براساس واقعیات عینی زندگی مردم تغییر دادیم؛ مواد خوراکی برای اینکه در سفره‌ها عینیت پیدا کنند و واقعی شوند باید تبدیل به غذا شوند، غذای واقعی و به همین دلیل است که متوسط هزینه‌ی صبحانه، ناهار و شام را برای یک نفر و سپس برای خانوار ۳.۳ نفره محاسبه کردیم؛ صبحانه و شام را غذای غیرگرم و ساده حساب کردیم (یعنی خانواده‌های کارگری فقط یک وعده غذای گرم در روز بخورند و نه بیشتر) و برای ناهار نیز یک برنامه غذایی گرم و تکرارشونده در یک بازه پانزده روزه در نظر گرفتیم.
در جداولی، محاسبات قیمت تعدادی از غذاهای وعده ناهار آمده است؛ برای پانزده مدل غذا، این محاسبات به طور مشابه  انجام شده و سپس میانگین گیری شده است؛ در واقع، پانزده جدول مشابه داریم که از طریق آن‌ها میانگین هزینه ناهار یک فرد   ۱۷۱۶۶۹ ریال به دست می‌آید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه